EM Oppfølging i bofelleskapet v. 1.1

Hensikt

  • Sikre at ny beboer blir fulgt opp av personalet i bofellesskapet.
  • Å jobbe målrettet med oppfølgingen av beboer utfra kartleggings- og oppfølgingsplaner som er utarbeidet i samarbeid med beboer.
  • Aktivt samarbeid med alle formelle samarbeidspartnere rundt beboeren.

 

Gjelder for

Alle ansatte.

 

Ansvar for gjennomføring

Primærkontakt/sekundærkontakt

 

Beskrivelse

Primærkontakt har ansvar for:

  1. Fullføre 3 måneders kartlegging. Alle ansatte skal bidra i dette arbeidet. 
  2. Med utgangspunkt i kartleggingen skal boligen utarbeide en oppfølgingsplan. 
  3. Oppfølgingsplanen skal ta utgangspunkt i beboerens individuelle behov og ressurser og ha fokus på botrening, mestring, språkopplæring og integrering. Det er primærkontakt, evt. team som har ansvaret for å utarbeide denne innen tre måned etter avsluttet kartlegging. Teamkoordinator har overordnet ansvar for å påse at oppfølgingsplanen blir utarbeidet. Planen oppdateres minimum hvert kvartal eller ved behov.
  4.  Primærkontakt har ansvar for å etablere og ivareta samarbeid og kontakt med aktuelle offentlige og private aktører (Verge, helse, skole og fritid etc.)
  5. Primærkontakt har ansvar for å følge opp beboeren i forhold til reisedokumenter, fornyelse av oppholdstillatelse i samarbeid med verge. For beboere under 18 år, er det vergen som rent formelt må bistå i disse sakene, men boligen har et overordnet ansvar for å minne om at frister blir holdt.
  6. Boligen har ikke formelt ansvar for å bistå beboeren i saker som gjelder familiegjenforening.
  7. Se egen rutine for utflytting og ettervern

Definisjoner

Oppfølgingen av beboer er forankret i traumebevisst omsorg og ICDP. Boligen samarbeider med barnevernstjenesten, verge, skole, og eventuelt nødvendig medisinsk behandling.

Vedlegg og referanser