Hensikt
Hensikten med rutinen er best mulig praksis for behandling av saker etter Jordloven, Lov om jord (jordlova)
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder ansatte som arbeider med saker etter Jordloven.
Ansvar for gjennomføring
Arbeidsgiver har ansvaret for at den beste praksisen til enhver tid er reflektert i denne prosedyren. Arbeidsgiver har videre ansvar for at prosedyren er kjent. Alle ansatte skal følge den.
Beskrivelse
- Søknad registreres i P360.
- Saksbehandler følger opp saken.
- Saken saksbehandles i P360 - mal
Forarbeid
Saksbehandler står for videre oppfølging av saken uten ugrunnet opphold. Det må foretas sjekk vedr. følgende forhold:
- Foreligger det dokumenter i saken som skulle vært unntatt offentligheten?
- Ved ja - unnta dokumentet umiddelbart.
- Er all nødvendig dokumentasjon mottatt.
- Underskrevet av hjemmelshaver.
Vurdering videre behandling/prosess ved komplett søknad
Saken behandles etter Jordloven, Lov om jord (jordlova) og gjeldene rundskriv Driveplikt, omdisponering og deling etter jordloven Rundskriv M-2/2021, Jordlovens formål Jordlovens formål
Etter delegering fra by- og stedsutviklingsdirektør til kommunal – og stabssjefer, samt prinsipper for videre delegering av myndighet fattes vedtak i saker av ikke prinsipielle betydning administrativt.
Sjekkliste for vurderinger som gjøres
- Hvilken § i Jordloven søkes det etter
- Er tiltaket søknadspliktig etter plan- og bygningsloven – Avklar hvem som skal behandle saken først.
- NB! Vær obs på rekkefølge på saksbehandling når tiltaket omfatter både §§ 9 (omdisponering) og 12 (deling)
- Eiendommens størrelse
- Bebyggelse
- Drift på eiendommen
- Formål med tiltaket
- Kommuneplan/reguleringsplan
- Vurder om saken er av prinsipielle betydning, dersom nei fattes vedtak administrativt, underskrives av saksbehandler og godkjennes av parksjef
- Saksbehandlingsgebyr Forskrift om gebyr for behandling av konsesjons- og delingssaker
- Kopi av vedtak til økonomi ansvarlig i parkvesenet
- Kopi av vedtak til plan- og bygg dersom tiltaket også trenger tillatelse etter pbl
- Orientering om klageadgang vedlegges
- Vedtak sendes søker
- Når klagefrist er utløpt/endelig vedtak fattet avsluttes saken i 360
Saker av prinsipiell betydning fremmes til politisk behandling
- Saksfremstilling skives i 360 Legg inn utvalg, Areal og miljøutvalget
- Legg inn møtedato, så tidlig som mulig
- Mal ligger i 360
- Det er viktig å skrive enkel og konsentrert slik at politikerne finner sakens kjerne og hva de skal konsentrer seg om. Bruk opplysninger fra kommuneplan, gårdskart.
- Legg ved dokumenter som har betydning for saken (søknad, redegjørelser og relevant dokumentasjon)
- Saksfremstillingen skal godkjennes av parksjefen
- Når vedtak er fattet sendes vedtaket til søker
- Orientering om klageadgang vedlegges
Klagebehandling
Saksbehandlingsreglementet for folkevalgte organer i Kristiansand
- Klager over enkeltvedtak som er fattet av et folkevalgt organ/annet kommunalt organ, jf. kommuneloven § 5-1 og § 5-2, behandles av dette organer før oversendelse til klageinstansen.
- Unntak fra dette er klager på enkeltvedtak etter plan- og bygningsloven, konsesjonsloven, jordloven eller vegloven. Dersom det ikke kommer frem nye momenter av betydning i klagen, oversendes klagen direkte til klageinstans etter forberedende klagebehandling fra administrasjonen.
- Kommunedirektøren er underinstans etter forvaltningsloven § 33 ved saksforberedelse av klagesaker gjelder enkeltvedtak truffet av kommunedirektøren selv, eller denne har videre delegert vedtaksmyndighet til.
Klage på politisk vedtak
- Jf. saksbehandlingsreglementet behandles disse politisk med unntak i andre avsnitt
- Legg inn utvalg, Areal og miljøutvalget
- Legg inn møtedato, så tidlig som mulig
- Mal ligger i 360
- Det er viktig å skrive enkel og konsentrert slik at politikerne finner sakens kjerne og hva de skal konsentrer seg om. Bruk kartutsnitt, tegninger og bilder.
- Legg ved dokumenter som har betydning for saken (søknad, redegjørelser og relevant dokumentasjon)
- Saksfremstillingen skal godkjennes av parksjefen
- Opprettholdes vedtaket sendes klagen til Statsforvalter sammen med dokumentene i saken
- Søker orienters om videre saksgang
- Tas klagen tilfølge sendes vedtak til søker
Klage på administrativt vedtak
- Jf. saksbehandlingsreglementet er det kommunedirektøren v/administrasjonen som skal behandle klagen når førstegangsvedtaket er fattet.
- Opprettholdes vedtaket sendes klagen til Statsforvalter sammen med dokumentene i saken
Vedlegg: