BHT - Coaching av ansatte - Prosedyre v. 1.1

Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)

Hensikt 

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at ledere og ansatte får informasjon om coaching. Coaching av ansatte kan avtales med Bedriftshelsetjenesten. Coaching er en tidsavgrenset prosess, og et tiltak som i bistand til arbeidsgiver der det er arbeidsrelaterte utfordringer for en ansatt.

Avgrensning

Formålet med coaching er bl.a. å fremme bevisstgjøring, handling og læring. Coaching er ikke terapi eller behandling. 

Den ansattes utfordring må være arbeidsrelatert om tiltaket coaching skal benyttes. 

Coaching er en metodikk på det å stille spørsmål, men kan også gi konkrete råd når coachee/ fokusperson ønsker det. Dette innebærer å hente opp potensialet slik at coachee/ fokusperson blir i stand til å ta gode valg på vegne av seg selv.  

Coaching bygger på et positivt menneskesyn – et hvert menneske har store talenter og styrker, men trenger noen ganger hjelp for å realisere sitt potensiale. Individet ønsker å utvikle sine ressurser og leve et helhetlig og meningsfult liv. Livet kan oppfattes som en kontinuerlig læreprosess.

 

Gjelder for

 Dette dokumentet gjelder for ansatte i kommunen. 

 

Ansvar for gjennomføring

Nærmeste leder eller den ansatte selv kan be om samtale med coach. Dersom ansatt ønsker coaching i arbeidestiden må dette avklares med den ansattes nærmeste leder. Bedriftshelsetjensten kan på selvstendig grunnlag tilby coaching til ansatt.

Bestillingen av coachtimer skal gå til:

Bedriftshelsetjenesten: https://customer.hmsvisjon.no/default/defaultOppdrag1Intern.aspx?SID=BF30BC54-B0EF-432F-839C-F317845E5A87&Lang=NO

eller post.bedriftshelsetjenesten@kristiansand.kommune.no   

 

 

Beskrivelse

  • Ansatte kan kontakte Bedriftshelsetjensten og be om coaching

  • Leder kan bestilles coaching for sin ansatte på alle nivå. Det må være enighet mellom dem om at coaching kan benyttes som tiltak 

  • Første møte mellom coache og coachee/ fokusperson kalles oppstartsmøte/ avklaringsmøte

  • Det må foreligge en felles forståelse for tiltaket mellom coach og coachee/fokusperson

 

Definisjoner

Coaching: Coaching er en læreprosess som, gjennom aktiv lytting, spørsmål, tilbakemelding og god dialog, utfordrer og støttet et individ eller et team til å utvikle tanker og atferd, samt gode følelser, for å nå personlige mål og/eller organisasjonsmessige mål. Referanse: Berg/Ribe, Coaching s. 13, Universitetsforlaget 2013, 3. opplag.   

Coach: "Trener" med spesiell metodikk - som legger tilrette for lære- og utviklingsprosesser.

Coachee/ fokusperson: Ansatt som mottar oppfølging av coach.

Taushetsplikt: Coachingsamtalen er taushetsbelagt. Det føres ikke detaljert journal fra samtalene, men en kort beskrivelse etter gjennomført samtale. Arbeidsgiver har ikke innsyn i journal uten etter samtykke fra ansatt.

 

Dokumentasjon:

Ved behov kan nærmeste leder dokumenterer i oppfølgingsplan eller referat at tiltak coaching via Bedriftshelsetjenesten benyttes.   

Vedlegg og referanser

Skriftlig avtale om coaching mellom coach og coachee/ fokusperson 

https://kristiansand.extend.no/cgi-bin/admin/document/document.pl?pid=nyekristiansand&RevisionID=9172