Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig)
Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at ledere og ansatte får informasjon om coaching. Coaching av ansatte kan avtales med Bedriftshelsetjenesten. Coaching er en tidsavgrenset prosess, og et tiltak som i bistand til arbeidsgiver der det er arbeidsrelaterte utfordringer for en ansatt.
Formålet med coaching er bl.a. å fremme bevisstgjøring, handling og læring. Coaching er ikke terapi eller behandling.
Den ansattes utfordring må være arbeidsrelatert om tiltaket coaching skal benyttes.
Coaching er en metodikk på det å stille spørsmål, men kan også gi konkrete råd når coachee/ fokusperson ønsker det. Dette innebærer å hente opp potensialet slik at coachee/ fokusperson blir i stand til å ta gode valg på vegne av seg selv.
Coaching bygger på et positivt menneskesyn – et hvert menneske har store talenter og styrker, men trenger noen ganger hjelp for å realisere sitt potensiale. Individet ønsker å utvikle sine ressurser og leve et helhetlig og meningsfult liv. Livet kan oppfattes som en kontinuerlig læreprosess.
Dette dokumentet gjelder for ansatte i kommunen.
Nærmeste leder eller den ansatte selv kan be om samtale med coach. Dersom ansatt ønsker coaching i arbeidestiden må dette avklares med den ansattes nærmeste leder. Bedriftshelsetjensten kan på selvstendig grunnlag tilby coaching til ansatt.
Bestillingen av coachtimer skal gå til:
Bedriftshelsetjenesten: https://customer.hmsvisjon.no/default/defaultOppdrag1Intern.aspx?SID=BF30BC54-B0EF-432F-839C-F317845E5A87&Lang=NO
eller post.bedriftshelsetjenesten@kristiansand.kommune.no
Beskrivelse
Ansatte kan kontakte Bedriftshelsetjensten og be om coaching
Leder kan bestilles coaching for sin ansatte på alle nivå. Det må være enighet mellom dem om at coaching kan benyttes som tiltak
Første møte mellom coache og coachee/ fokusperson kalles oppstartsmøte/ avklaringsmøte
Det må foreligge en felles forståelse for tiltaket mellom coach og coachee/fokusperson
Coaching: Coaching er en læreprosess som, gjennom aktiv lytting, spørsmål, tilbakemelding og god dialog, utfordrer og støttet et individ eller et team til å utvikle tanker og atferd, samt gode følelser, for å nå personlige mål og/eller organisasjonsmessige mål. Referanse: Berg/Ribe, Coaching s. 13, Universitetsforlaget 2013, 3. opplag.
Coach: "Trener" med spesiell metodikk - som legger tilrette for lære- og utviklingsprosesser.
Coachee/ fokusperson: Ansatt som mottar oppfølging av coach.
Taushetsplikt: Coachingsamtalen er taushetsbelagt. Det føres ikke detaljert journal fra samtalene, men en kort beskrivelse etter gjennomført samtale. Arbeidsgiver har ikke innsyn i journal uten etter samtykke fra ansatt.
Ved behov kan nærmeste leder dokumenterer i oppfølgingsplan eller referat at tiltak coaching via Bedriftshelsetjenesten benyttes.
Skriftlig avtale om coaching mellom coach og coachee/ fokusperson