generaldebatt i bystyret - saksforberedelser og gjennomføring v. 1.0

 

Hensikt

En prosedyre for gjennomføring skal bidra til at det skal bli enklere for bystyret å komme fram til hva det politiske flertallet stiller seg bak og hva mindretallet mener. 

Prosedyren gir retningslinjer for hvordan generaldebatter som arbeidsform i bystyret skal forberedes og håndteres. Hensikten med prosedyren er å bidra til at det skal bli enklere for bystyret å komme fram til hva det politiske flertallet stiller seg bak og hva mindretallet mener.

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder bystyrets medlemmer, gruppeledere, hovedutvalgsledere, administrativ ledelse og saksbehandlere. 

 

Ansvar for gjennomføring

Ordfører og kommunedirektør har ansvar for gjennomføring

 

Beskrivelse

  1. Bystyret vedtar hvilke tema som skal behandles etter denne prosedyren, og hvilket hovedutvalg som skal ha saksordføreransvar. Dette vedtaket skjer i forbindelse med behandling av økonomiplanen, og sees i sammenheng med hvilke meldinger som skal gjennomføres kommende år.
  2. Administrasjonen utarbeider en melding som skal være grunnlag for den politiske behandlingen.
  3. Meldingen oversendes hovedutvalget.
  4. Hovedutvalget gjennomfører en førstegangsbehandling og velger saksordfører. Det tas samtidig stilling til behov for administrativ støtte til gjennomføring av prosessen.
  5. Saksordfører innhenter merknader til meldingen fra alle partier i bystyret innen definert frist. Uavhengige representanter leverer egne merknader.
  6. Saksordfører sammenfatter flertallsmerknadene og identifiserer mindretallsmerknadene i et merknadsdokument. For at arbeidsformen skal fungere optimalt må det formuleres tydelige flertalls- og mindretallsmerknader
  7. Meldingen med merknadsdokumentet legges fram til andregangsbehandling i hovedutvalget.
  8. Hovedutvalget v/saksordfører utarbeider en samlet framstilling til bystyret.
  9. I tiden mellom hovedutvalgsbehandling og bystyrets vedtak kan det gjøres endringer i merknadene. Endringer i flertallsmerknadene må avklares med partiene som står bak disse, mens mindretallsmerknader kan føres inn uten videre prosess, med mindre flere partier vil enes om merknadene. Saksordfører koordinerer og leder dette arbeidet.
  10. Bystyrets vedtak skal bestå i flertalls- og mindretallsmerknader til meldingen. Vedtaket skal tydeliggjøre den ønskede utviklingen og avklare hvor det politiske flertallet ligger.
  11. Bystyrets vedtak skal følge saken/meldingen videre og gi retningslinjer for administrasjonens oppfølgingsarbeid på saksområdet.
  12. Kommunedirektørens kan i etterkant av generaldebatten fremme sak om oppfølging av saksfeltet som behandles av relevante hovedutvalg og medvirkningsorgan. 

 

Definisjoner

Generaldebatt: Generaldebatter i bystyret skal skape grunnlag for en grundig debatt på et politikkområde, og gjennom merknader få frem hvordan de politiske partiene ønsker at utviklingen på det aktuelle området skal skje. Målsettingen er at alle partiene i bystyret kan enes om ett felles dokument, med fellesmerknader og mindretallsmerknader, som det deretter kan voteres over en bloc. Samtlige partier i bystyret involveres og gis mulighet til å komme med innspill. De mindre partiene skal få mulighet til å komme med innspill som kan inkluderes i flertallsmerknadene eller eventuelt tas med som mindretallsmerknader. Uavhengige representanter leverer egne merknader. Debattene skal basere seg på et dokument («melding») forberedt av administrasjonen, mens det er et hovedutvalg som skal utarbeide sak til bystyret.

Saksordfører: Saksordfører er en folkevalgt fra det aktuelle hovedutvalget som skal innhente og sammenfatte merknader fra partiene, utforme sak til bystyret og redegjøre for saken i bystyret.

Melding: Meldinger er en plantype som skal benyttes når det er behov for å belyse og drøfte en sak, utfordring eller tema som er viktig for framtidig utvikling. Melding er vanlig å bruke når det behov for å få et kunnskapsgrunnlag i et saksfelt og/eller en oversikt over hvordan kommunen jobber med et saksområde. Dokumentet kan brukes til politisk diskusjon om tema før man velger å lage ny politikk. Plantypen er særlig aktuell å benytte når det kommer nye, statlige og/eller regionale føringer eller ny kunnskap som kan gi behov for endret politikk. En melding inneholder ikke forslag til mål, strategier eller tiltak. En melding kan også bestå av et kunnskapsgrunnlag utarbeidet av eksterne utvalg eller konsulenter. Et slikt kunnskapsgrunnlag skal da fremmes sammen med kommunedirektørens vurdering av dokumentets innhold. Det vil variere fra sak til sak hvordan kommunedirektørens vurdering skal utformes, og hva slags dokument det skal være. Den eksterne utredningen vil da inngå som vedlegg til kommunedirektørens vurdering. 

 

Vedlegg og referanser

Prosedyrene ble behandlet i formannskapet 26. august 2020 (sak 102/20), og de vedtok da følgende: 

1. Formannskapet gir sin tilslutning til prosedyrer for forberedelse og gjennomføring av generaldebatt i bystyret for de vedtatte meldingene om
oppvekst og flere i arbeid
2. Når disse generaldebattene er gjennomført evalueres ordningen.

Definisjoner av melding og andre temaplaner står beskrevet i planstrategi vedtatt av bystyret 27. november 2019, sak 6310, i planstrategiens pkt 3.2. 

Definisjoner og bruk av ulike plantyper er nærmere definert i prosedyre for valg av plantype: https://kristiansand.extend.no/cgi-bin/admin/document/document.pl?pid=nyekristiansand&RevisionID=9035