Tilskudd til historiske bygg, aktivitetshus og private grendehus - retningslinjer v. 2.0

Beskrivelse

En tilskuddsordning omhandler et formål hvor det er satt av et bestemt beløp i budsjettet, og alle aktører som tilfredsstiller fastsatte kriterier, kan søke innen oppgitt frist. Søknadene behandles og innvilges/avslås i henhold til vedtatte retningslinjer for ordningen. Kommunen har mange ulike tilskuddsordninger på en rekke fagområder.

Vedtatt av

Vedtatt av Bystyret 20.09.2023

 

Retningslinjer for tilskudd til historiske bygg, aktivitetshus og private grendehus

1. Formål

Formålet med tilskuddsordningen er å støtte driften av historiske bygg, aktivitetshus og private grendehus som fungerer som møteplass eller samlingssted for aktiviteter i nærmiljøet.

Tilskuddsordningen skal bidra til å realisere kommunens vedtatte kulturpolitiske mål og strategier.

 

2. Hva det kan gis tilskudd til

a) Driftskostnader

b) Vedlikehold av bygget

 

3. Hva det ikke gis tilskudd til

a) Aktiviteter

b) Innkjøp av utstyr eller produksjonsmateriell

c) Større investeringer i bygget

d) Bygg som hovedsakelig brukes til konfirmasjon, dåp og private fester.

e) Bygg som eies av Den norske kirke eller andre trossamfunn som får tilskudd etter «Lov om trudomssamfunn og ymist anna» eller «Lov om tilskott til livssynssamfunn».

f) Idrettsanlegg

 

4. Hvem det kan gis tilskudd til

Grendehus eller aktivitetshus som drives av lag, organisasjoner, velforeninger, andelslag og andre frivillige eller ideelle organisasjoner.

 

5. Hvem det ikke gis tilskudd til

a) Virksomheter, institusjoner og organisasjoner som har samarbeidsavtale med kommunen og mottar årlig driftstilskudd fra egen post på det kommunale budsjettet, kan som hovedregel ikke søke om ekstratilskudd fra denne tilskuddsordningen.

b) Bygg som eies av fylkeskommune eller enkeltpersoner.

c) Lag, foreninger og organisasjoner som ikke er registret i Brønnøysundregistrene.

d) Organisasjoner som faller utenfor formålet med ordningen.

 

6. Søknadsfrist og kunngjøring

Søknadsfrist medio november for påfølgende år. Alle tilskuddsordninger kunngjøres via kommunes nettsider minimum seks uker før søknadsfrist. Samtidig med at tilskuddsordningen kunngjøres via kommunens nettsider, tilskrives alle mottakere av tilskudd fra året før om utlysning og søknadsfrist.

 

7. Krav til søknaden

a) Søknad skal sendes inn på gjeldende elektronisk søknadsskjema av en person som har myndighet til å forplikte organisasjonen. Alle obligatoriske felt i skjemaet må fylles ut.

b) Kun søknader sendt via kommunens elektroniske søknadskjema innen søknadsfristen vil bli behandlet.

c) Aktivitetsplan for inneværende og påfølgende år

d) Et spesifisert budsjett i balanse som viser alle utgifter og inntekter, og en plan for finansiering. Det skal gjøres rede for tilskudd som allerede er innvilget, samt andre omsøkte midler fra private og offentlige instanser.

e) Siste tilgjengelige årsregnskap og rapport skal legges ved.

 

8. Saksbehandling

a) I vurderingen legges det vekt på aktivitetsnivå, driftskostnader og anlegg rettet mot barn og unge.

Klima- og miljøtiltak (eksempelvis grep for å kutte utslipp, matsvinn, avfallshåndtering, leverandørkrav, bærekraftsstrategi og avfallsplan.)

b) Søknadene vurderes og prioriteres innenfor den økonomiske rammen som bystyret har fastsatt for tilskuddsordningen. Summen av tilskudd som fordeles kan ikke overskride rammen for ordningen.

c) Kulturdirektøren innstiller til kulturutvalget som fatter vedtak.

d) Etter at vedtak er fattet, sendes svarbrev til alle søkere innen to uker, og innvilget tilskudd utbetales innen tre uker.

 

9. Krav til mottaker av tilskudd

a) Tilskudd gis under forutsetning av at tiltaket gjennomføres som beskrevet i søknaden. Ved vesentlige endringer skal saksbehandler i kommunen kontaktes umiddelbart.

b) Dersom tilskuddet ikke benyttes i samsvar med forutsetningene, kan kommunen kreve at hele eller deler av tilskuddet skal betales tilbake.

c) Årsregnskap og rapport som viser hvordan innvilget tilskudd er benyttet, skal sendes til kommunens saksbehandler i tråd med anvisningene i svarbrev. Kulturdirektøren kan sette andre rimelige betingelser for dokumentasjon og rapportering. For tilskudd over kr 500 000 skal regnskap være godkjent av registrert revisor. Mottaker av tilskudd kan ikke søke nye tilskudd før rapport og regnskap er levert inn.

d) Støtten fra Kristiansand kommune skal synliggjøres i informasjonsmateriell og lignende.

e) Kristiansand kommune skal være et livssynsåpent samfunn og det forventes at tilskuddsmottakere arbeider for å fremme likestilling, mangfold og inkludering, og motvirker alle former for diskriminering.

f) Det forventes at tilskuddsmottaker jobber i samsvar med FNs bærekraftsmål.

 

10. Klage

Søker kan klage på vedtaket innen tre uker. En klage skal vise til hvilket vedtak det klages på, den bør begrunnes og ha med betydningsfulle opplysninger. Saksbehandler kan svare på spørsmål og en eventuell klage må sendes Kristiansand kommune i henhold til informasjon gitt i svarbrev. Kommunen vurderer først om det er grunnlag for å endre vedtaket. Hvis vedtaket ikke endres, sendes klagen for endelig avgjørelse til Kristiansand kommunes klagenemnd.

 

Klageadgang er regulert i Forvaltningslovens §28, andre ledd.  Samme lov § 18 og 19 regulerer retten til innsyn i dokumenter.