Hensikten med dette dokumentet er å sikre at nærskoleretten blir ivaretatt, og sørge for en lovlig og likeverdig behandling av søknader om inntak på en annen skole enn nærskolen.
Dette dokumentet gjelder for de offentlige grunnskolene i Kristiansand kommune, med unntak av kompetanseavdelinger og Mottaksskolen.
Rektor har ansvaret for gjennomføring og vedtak om skoleplassering. .
Kommunalsjefen har ansvar for vedtak om skoleplassering underveis i ett opplæringsår.
Stabsleder har ansvar for organisering og veiledning i forbindelse med inntaksprosessen.
Elever i grunnskolen har rett til å gå på nærskolen. Dette følger av opplæringsloven § 8-1 første ledd der det står at elevene ”har rett til å gå på den skolen som ligg nærast eller ved den skolen i nærmiljøet som dei soknar til.”
Hva som skal regnes som nærskolen avgjøres av en rekke forhold. Det skal tas utgangspunkt i geografi, men også andre objektive forhold som topografi og farlig skolevei er relevante hensyn. I tillegg kan det legges vekt på subjektive forhold som at eleven har søsken på skolen.
Unntak fra nærskoleretten kan tenkes dersom skolen har nådd maks kapasitet. Dette må kunne dokumenteres.
En skole er full i nærskoleprinsippets forstand når elevtallet har nådd en viss grense, skjønnsmessig, pedagogisk og bygningsmessig. Med et slikt maksimumstall som bakgrunn, må kommunen fordele de øvrige elevene på andre skoler på en forsvarlig og likeverdig måte.
I nærskolesaker kan det i utgangspunktet ikke legges vekt på fremtidige kapasitetsproblemer, uansett hvor dokumentert disse skulle vise seg å være. Dette innebærer at skolene hvert år må fylles opp med de elevene som etter nærskoleprinsippet hører til den enkelte skole.
Kristiansand kommune har definert veiledende inntaksområder som angir hvilken skole eleven tilhører ut ifra bostedsadresse. Disse er laget med utgangspunkt i nærskoleprinsippet. På grunn av kapasitetsutfordringer på enkelte skoler, er det enkelte elever som ut ifra bostedadresse vil tilhøre et annet inntaksområde enn den nærskolen de tilhører.
Oppvekst i samarbeid med skolene foretar årlig en vurdering av inntaksområdene, og reviderer ved behov.
Søknad om inntak på en skole skal behandles av skolen eleven ønsker inntak på, i tråd med forvaltningslovens krav til enkeltvedtak.
De sentrale bestemmelsen i forvaltningsloven er følgende:
§ 11: Skolene må veilede elever/foresatte slik at de kan ivareta sine rettigheter.
§ 11a: Vedtak skal fattes uten ugrunnet opphold.
§ 16: Når eleven ikke får plass på nærskolen, skal foresatte gis anledning til å uttale seg før vedtak fattes.
§ 17: Skolen skal sørge for at saken er tilstrekkelig opplyst.
§ 24 og § 25: Enkeltvedtaket skal være begrunnet dersom eleven ikke blir tatt inn på ønsket skole.
§ 28 og 29: Enkeltvedtaket kan påklages. Klagefrist er 3 uker fra vedtaket er mottatt av den det gjelder.
Saksbehandlingen skjer i Visma Flyt Skole (VFS).
Følgende mal for vedtak skal benyttes: Vedtak om skoleplassering. (VFS)
Hovedinntakene er ved 1. trinn og 8. trinn. Hver skole har ansvar for å påse at alle elever i sitt inntaksområde får vedtak om skoleplassering.
Før hvert hovedinntak til 1. og 8. trinn skal skolen vurdere hvor mange elever skolen har plass til, det vil si skolens kapasitet. Disse vurderingene er i stor grad skjønnsmessige, men skal ta utgangspunkt i opplæringsloven §§ 8-2, kap. 9A og Statens Helsetilsyns Veileder til Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler m.v.
Opplæringsloven § 8-2 Organisering av elevane i grupper
(…)”Elevane kan delast i grupper etter behov. Gruppene må ikkje vere større enn det som er pedagogisk og tryggleiksmessig forsvarleg. Organiseringa skal vareta elevane sitt behov for sosialt tilhør. Til vanleg skal organiseringa ikkje skje etter fagleg nivå, kjønn eller etnisk tilhør.” (…)
Opplæringsloven § 9A-7 Det fysiske miljøet
(…)”Skolane skal planleggjast, byggjast, tilretteleggjast og drivast slik at det blir teke omsyn til tryggleiken, helsa, trivselen og læringa til elevane.
Det fysiske miljøet i skolen skal vere i samsvar med det faglege normene som fagmyndigheitene til kvar tid anbefaler. Dersom enkelte miljøtilhøve avvik frå desse normene, må skolen kunne dokumentere at miljøet likevel har tilfredsstillande verknad for helsa, trivselen og læringa til elevane. Alle elevar har rett til ein arbeidsplass som er tilpassa behova deira. Skolen skal innreiast slik at det blir teke omsyn til dei elevane ved skolen som har funksjonshemmingar” (…)
Opplæringsloven § 9A-3. Det psykososiale miljøet
«Skolen skal arbeide kontinuerleg og systematisk for å fremje helsa, miljøet og tryggleiken til elevane, slik at krava i eller i medhald av kapitlet blir oppfylte.» (…)
Statens Helsetilsyns Veileder til Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler m.v
” Når en klasse/elevgruppe disponerer tilleggsarealer (grupperom, formidlingsrom eller andre rom) i nærheten av klasserommet/hovedrommet, må klasserommet/hovedrommet planlegges etter en arealnorm på minimum 2 m2 pr. elev.
(…)
Dersom klassen/elevgruppen ikke disponerer tilleggsarealer i nærhet til klasserommet/hovedrommet, bør arealet være større, helst opp mot 2,5 m2 pr. elev. Areal for ansatte kommer i tillegg til arealnormen i avsnittet over.”
Forskrift om brannforebygging § 11
"Den som har rett til å bruke et byggverk skal:
a) sørge for at byggverket brukes i samsvar med kravene til brannsikkerhet som gjelder for byggverket
b) unngå unødig risiko for brann, og sørge for at rømningsveiene opprettholder sin funksjon, herunder at fremkommeligheten ikke reduseres"
Veiledende kapasitetsoversikt:
Kristiansand kommune har utarbeidet Kapasitetsvurdering - skoler - rapport. Det er naturlig å ta utgangspunkt i denne oversikten og vurderingene som er gjort når det skal vurderes kapasitet i forbindelse med skoleopptak
På barnetrinnet er det elevens bostedsadresse som avgjør hvilken skole eleven får tilbud om skoleplass på. Dette er definert i kommunens veiledende inntaksområder.
Foresatte får tilbud om skoleplassering i midten av januar, med tre ukers frist til å ønske seg en annen skole, eller takke nei grunnet flytting til annen kommune, eller inntak på privat grunnskole.
Skolene behandler søknadene og sender ut vedtak om skoleplassering i VFS.
Skoler som ikke har ledig kapasitet til alle søkere, koordinerer med nærliggende skoler og stabsleder, og vurderer søknadene i tråd med nærskoleretten, se punkt. 6.0.
10.01.2024 – Siste frist for eventuelle omplasseringer
12.01.2024 - Velkomstbrevene sendes ut (IKKE TIDLIGERE).
13.01.2024 - 0.-trinnsplasseringene synliggjøres for foresatte
13.01.2024 – 05.02.2024 Foreldrene har 3 uker på å søke om skolebytte.
Ingen skal fullføre saksbehandling (godkjenne/avslå) av disse søknadene før koordineringsmøte
13.02.2024 - Koordineringsmøter, hvor endelig skoleplassering avgjøres.
14. – 16.01.2024 Skolebyttesøknader fullføres.
16.02.2024 - Vedtak om skoleplassering sendes ut.
Eventuell klagebehandling
I desember sender barneskolen ut informasjonsskriv (jfr. prosessen Nærskole 8. trinn - Utsendelse av informasjonsbrev) vedrørende inntak på ungdomsskolen til alle elever/foresatte på 7. trinn.
Det er elevens bostedsadresse som avgjør hvilken ungdomsskole eleven har rett til å gå på. Dersom man har valgt en annen barneskole enn nærskolen, er det altså ingen rett til å følge med videre til den ungdomsskolen barneskolen normalt avgir til. Barneskolene endrer "neste skoleår" på elevkortet til elever som ikke har barneskolen som sin nærskole. Når dette er gjort sendes informasjonsbrevet: "Informasjon om overgang 7. til 8. trinn" ut. Ungdomsskolene sender ut vedtak om skoleplassering fra midlertidig nytt skoleår i VFS innen fristen.
01.-14.12.2023 - Skolene forbereder “Neste skoleår” på elevkortene til elevene på 7. trinn i VFS. Gjelder nærskole- og ikke-nærskole. Elevene skal tilordnes sin adressemessige nær-ungdomsskole. Koordiner med motttakende ungdomsskole(r).
15.12.2023 - Barneskolene sender ut infobrev om overgangen til ungdomsskolen
15.01.2024 - Søknadsfrist for skolebytte ifm overgangen
19.01.2024 - Nytt skoleår genereres i VFS
22.01.2024 - Ungdomsskolene sender ut vedtak om skoleplassering.
Dersom det ikke er plass til alle nærskoleelevene som har ønsket plass, har nærskolen ansvar for å finne ledig plass på nærmeste mulige skole. Dette skal gjøres i samarbeid med inntaksskolen/stabsleder i inntaksmøte.
Vedtak om avslag på inntak på nærskolen skal begrunnes. Begrunnelsen skal være konkret og redegjøre for hvorfor nærskolen ikke har kapasitet, og synliggjøre hvorfor denne eleven ble overført i stedet for andre aktuelle elever. Vedtaket skal derfor inneholde:
1. Kapasiteten på alderstrinnet, og en konkret begrunnelse for dette maksimumstallet:
Nærskolen skal gjøre en vurdering av hvor mange elever skolen kan ta inn på de ulike årstrinnene jf. punkt 5.1.
Skolen skal dokumentere en vurdering for maksimumstallet på hvert trinn. Begrunnelsen skal beskrive følgende:
2. Kriterierene som er lagt til grunn for utvelgelse av elever:
Dersom skolen ikke har kapasitet til alle nærskoleelevene, må skolen avgjøre hvilke elever som må overføres til andre skoler. Utvelgelsen av elevene skal primært gjøres etter elevens gangavstand til nærskolen, og til nærmeste skole.
I særlige tilfeller kan følgende hensyn veie tyngre:
Skolen skal utarbeide en liste som viser rangeringen av søkerne, og hvilke kriterier som er vektlagt. Ved forsvarlig anonymisering og fjerning av personsensitive opplysninger, kan listen benyttes som begrunnelse for skolens rangering av søkerne. Listen skal bevares i egen sak i P360, slik at den kan oversendes Statsforvalteren i en eventuell klagesak.
Ved hovedinntaket til 1. og 8. trinn kan foresatte fastsette annet skoleønske enn nærskolen. Dersom foresatte søker om annen skole, må de oppgi hvilken skole de ønsker å søke til, og de har mulighet til å begrunne dette. Søknaden går direkte til skolen foresatte har ønsket. For inntak til annen skole enn nærskolen til 8. trinn må foresatte sende søknad om inntak direkte til skolen de søker seg til innen 15.01. hvert år.
Det er skolen eleven ønsker inntak på som skriver vedtak om skoleplassering. Dersom det ikke er kapasitet på skolen eleven ønsker inntak på, skal rektor på denne fatte vedtak om avslag på skoleinntak, og i samme vedtak opplyse hvilken skole eleven har fått plass på. Dette gjøres i samarbeid med nærskolen.
Før skolen vurderer å ta inn elever utenfor inntaksområde, må skolen ha tilbudt plass til alle elever med nærskolerett under hovedopptaket. Skolen skal i tillegg holde av 3-5 plasser til elever med nærskolerett som kan komme tilflyttende etter søknadsfristen. Dersom det er plass til alle søkerne, skal søkerne som hovedregel gis plass. Dersom det er ledige plasser, men det er flere søkere uten nærskolerett enn ledige plasser, skal søkerne rangeres etter kriteriene i punkt 8.0 punkt. 2. Punkt 9.2 bokstav b gjelder også for inntak på 8. trinn. (Inntak kan avslås dersom det vil medføre at andre elevers rett til et trygt og godt skolemiljø ikke blir ivaretatt.)
Skolebytte ved ett nytt opplæringsår:
Dersom elever ønsker skolebytte underveis i barne- eller ungdomsskolen oppfordres foresatte til å søke om dette i Foresattportalen innen 15. april for neste skoleår. Skolen som eleven ønsker inntak på skal samarbeide med avgiverskolen, i vurdering av inntak og begrunnelse av vedtak.
Skolebytte skal kun innvilges dersom:
- særlige forhold i elevens/familiens livssituasjon tilsier at skolebytte er til elevens beste.
Skolebytte kan likevel avlås i følgende tilfeller:
a. Inntak av eleven vil medføre større økonomiske kostnader for skolen, f.eks krever opprettelse av ny klasse, ekstra lærer o.l. (Søknad kan ikke avslås med bakgrunn i at elevens behov for individuell tilrettelegging er særlig kostnadskrevende, f.eks har behov omfattende spesialundervisning.)
b. Inntak av eleven vil medføre at andre elevers rett til et trygt og godt skolemiljø ikke blir ivaretatt.
Skolebytte underveis i ett opplæringsår:
Kommunen innvilger som hovedregel ikke skolebytte underveis i opplæringsåret. Unntak kan innvilges dersom eleven har så store psykososiale vansker på nåværende skole at dette går utover læring og utvikling, og det er god grunn til å tro at et skolebytte vil være til elevens beste. Kommunalsjefen skal da kontaktes, for å vurdere om det skal gjøres unntak.
Dersom en elev flytter underveis i skoleløpet, sender avsenderskolen flyttemelding til ny nærskole, og eleven kan bli tatt inn når som helst i skoleåret.
Dersom eleven ønsker å bli værende på gammel skole, må foresatte søke om dette i Forsattportalen og skolen skal fatte nytt vedtak om enten å kunne fortsette på skole eller avslå. Skolen skal normalt innvilge dette, dersom dette er til elevens beste og skolen har ledige elevplasser for eventuelt tilflyttede elever med nærskolerett. Retten til skoleskyss vil som hovedregel falle bort, jf. pkt. 9.4. Dette må fremgå av vedtaket.
Innvilget søknad om annen skole enn nærskolen vil forutsette at foreldre/elev selv er ansvarlig for skoletransport, uavhengig av avstand. Unntak kan tenkes dersom eleven har fått innvilget skolebytte innad i kommunen, på bakgrunn av at retten til et trygt og godt skolemiljø ikke har vært oppfylt på nærskolen, og skolen har fått forsøke alle rimelige tiltak, uten at dette har hatt tilfredsstillende effekt. Søknad om å få dekket skoleskyss sendes ev. til rektor.
I følgende tilfeller skal rektor melde fra til oppvekst om inntak av elever:
I disse tilfellene er det kommunalsjefen som vurderer om eleven skal få innvilget skoleplass.
Dersom skolen opprettholder sitt vedtak, skal klagen oversendes til Statsforvalteren i Agder. Rektors begrunnelse for å opprettholde vedtaket må da framkomme i oversendelsesbrevet.
Følgende standardtekster skal benyttes:
Følgende dokumenter skal vedlegges:
Kopi av oversendelsesbrevet skal sendes foresatte og til skolen eleven har fått inntak på.