Fadderordning i Familiens hus v. 1.0

Instruks: Hvis det skal utføres arbeid som kan innebære særlig fare for liv eller helse, skal det utarbeides en skriftlig instruks om hvordan arbeidet skal utføres og hvilke sikkerhetstiltak som skal iverksettes. En instruks skal ikke fravikes.

Fadderordning for nyansatte - for deg som er ny

 

Alle nyansatte i Familiens hus skal ha en fadder den første tiden. Fadderens oppgave er å hjelpe deg med sosial inkludering og praktisk informasjon, slik at du finner deg raskt til rette. Fadderen vil ofte ha samme type jobb som det du har. Er du fagstøtte/avdelingsleder, kan du få en fagstøtte/avdelingsleder som fadder.

Har du ikke fått tildelt fadder, men ønsker dette, ta kontakt med din leder.

Fadderens oppgave er å:

  • Være tilgjengelig for å svare deg på spørsmål som du har.
  • Ta et ekstra ansvar for sosial inkludering.
  • Bidra til at du blir trygg i din nye rolle og på din nye arbeidsplass.
  • Spise lunsj sammen med deg.
  • Hjelpe deg å bli kjent med tjenesten.
  • Vise deg rundt i lokalene.
  • Gå gjennom praktiske ting (nøkkelkort, kopisystem, låserutiner/alarmer, kommunens biler, behov for utstyr, møterom osv.)
  • Gi deg hjelp og opplæring i f.eks. systemer og/eller faglig. 

Du og din fadder lager en plan sammen, der dere blir enige om behov, innhold og lengde.  Du har også selv et ansvar for å holde kontakten med fadder.

Normalt vil en fadderordning vare de første 6 månedene etter at du har begynt i den nye jobben.

 

 

Fadderordning for nyansatte - for deg som er fadder

 

Du er valgt av din leder til å være barnevernfadder for en nyansatt på ditt område. Det er en viktig rolle. Vi anbefaler at alle nyansatte får en fadder, fordi fadder er med på å sikre at alle nye får en så god oppstart tjenesten som mulig. Vi er glad for at du hjelper til med det.

 

Hva vil det si å være fadder?

  • Som fadder skal du hjelpe den nyansatte å bli kjent i tjenesten og trygg i sin nye rolle og på sin nye arbeidsplass.
  • Du er en kollega med et ekstra ansvar for å inkludere og involvere den nyansatte den første tiden. Du skal være tilgjengelig for å svare på spørsmål og hjelpe den nyansatte.
  • Det kan også være at du får et opplæringsansvar knyttet til din fadderrolle, der du skal bistå med opplæring i f.eks. systemer og /eller gi faglig opplæring.
  • Leder skal lage en introduksjonsplan sammen med deg som fadder før den nyansatte starter, der ansvar og oppgaver avklares og fordeles.
  • Du lager en plan sammen med den nyansatte, der dere blir enige om behov, innhold og lengde. Den nyansatte har også selv et ansvar for å holde kontakten med deg som fadder, men som fadder bør du være proaktiv.
  • Normalt vil en fadderordning vare de første 6 månedene etter at den nyansatte har begynt i den nye jobben.

Sjekkliste for fadder

Avklar med leder hva som er dine oppgaver og ditt ansvar i forbindelse med ankomsten og oppstarten for den nyansatte. Sjekklisten samler noen tips til hva du kan eller bør ta ansvar for som fadder.

Før oppstart

Ta gjerne kontakt med den nyansatte før oppstart. Du kan f.eks. sende en e-post (til privat e-postadresse) og fortelle at du skal være hans/hennes fadder.

Første dag

  • Ønske velkommen! Bidra til en god første dag (avklar din rolle og dine oppgaver med leder).
  • Spise lunsj sammen med den nyansatte de første ukene (avklar om det er du eller leder som gjør dette første dag).
  • Har den nyansatte fått nødvendige systemiske tilganger som for eksempel mail, HsPro etc.?
  • Være med å hente ut adgangskort og ev. nøkler.
  • Omvisning i lokalene– hvordan finne frem?
  • Praktisk “hos oss” – kjøkkenlister, parkering, kontorrekvisita, printere, post, arkivrutiner, kjøkkentjeneste etc.
  • Bli kjent.

Første uke

  • Vær tilgjengelig – «spør meg».
  • Lunsj og sosialt.
  • Kjøreregler kontorlandskap/område.
  • Teste telefon og videomøte  (Teams og Join)
  • Vise bruk av e-post og kalender – hvordan finne folk
  • Hvilke møterom bruker vi, møteromsnavn og bestille møterom via kalenderen, eller reservere rom gjennom romreservasjon.
  • Innafor: Lyn-innføring i Sharepoint og Onedrive
  • Teams, fora og nettverk den nyansatte bør være medlem av.
  • Utvidet omvisning på Familiens
  • Gjennomgang/repetisjon av og ofte brukte forkortelser og akronymer.
  • Følg opp at den nyansatte har lest og gått gjennom informasjon i «info. mail» ved oppstart, herunder sjekkliste for nyansatte, og avklare eventuelle spørsmål han/hun har etter første uke, måned etc.?

 

 

I løpet av de tre første månedene

Introdusere verneombud  og plasstillitsvalgt

Trening for ansatte og bedriftsidrett.

 

 

Fadderordning for nyansatte - for deg som er leder

 

Vi anbefaler at alle nyansatte i Familiens hus får en fadder. Det er en viktig rolle, fordi fadder er med på å sikre at alle nye får en så god oppstart i barneverntjenesten som mulig.

 

Om fadderrollen

  • Fadder skal hjelpe den nyansatte å bli kjent i barneverntjenesten og bidra til at den nyansatte blir trygg i sin nye rolle og på sin nye arbeidsplass.
  • Fadderen skal være en kollega med et ekstra ansvar for å inkludere og involvere den nyansatte den første tiden, samt være tilgjengelig for å svare på spørsmål og hjelpe den nyansatte.
  • Fadderen bør gi opplæring i systemer og spørsmål av mer faglig karakter.

 

Lurt å tenke på når du skal velge fadder

  • Utnevn fadder i god tid før den nyansatte starter, slik at fadder kan bistå fra første dag. Fadderens rolle og ansvar avklares på forhånd, i samråd med deg som leder. Avsatt tid til fadderrollen må gjenspeile oppgaver og ansvar tillagt rollen.

 

Dette bør du tenke gjennom når du velger fadder:

  • At fadder har tid til å være tilgjengelig for den nyansatte, særlig den første tiden/første månedene.
  • At fadder er motivert for rollen/oppgavene.
  • Om fadderrollen skal bli gitt en person eller være fordelt på flere (fadderteam).
  • At fadderen er noen som den nyansatte skal jobbe sammen med (samarbeide med også utover fadderrollen).
  • At fadder kan hjelpe/bistå med både spørsmål og hjelp av praktisk karakter.
  • At fadder kjenner område og tjenesten godt.
  • Om fadder også skal bistå med opplæring i systemer og/eller faglig opplæring.
  • Om fadder også skal være «faglig mentor».

Lag en introduksjonsplan sammen med fadder før den nyansatte starter, der ansvar og oppgaver avklares og fordeles (ta utgangspunkt i opplæringsplan for nyansatte). Det er viktig å avklare hvem som gjør hva i tilknytning til den nyansattes ankomst.