Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre kontinuerlig oppfølging av utestående refusjonskrav hos NAV.
Dette dokumentet gjelder alle saksbehandlere på lønnsavdelingen som registrerer og følger opp fravær
Kommunalsjefsområde Lønn
Det finnes tre måter å finne manglende eller for mye utbetalt refusjon fra NAV.
1. Daglig – mens vi jobber med fravær
Etter hver kjøring, sjekk i refusjonsbilde at du har fått krav for riktig periode, at du ikke har fått dobbelt krav, om det ligger utestående krav fra før.
2. Månedlig – mens mottak kjøres
VI sender mail til aktuell saksbehandler når det oppdages feil som ikke er oppdaget før. I mailen beskrives hva som bør gjøres og hva som kan være årsak til differansen.
3. Månedlig – etter mottak skal alle saksbehandlerne i fraværs-teamet kjøre sin rapport «Refusjon differanse»
Rapporten bør kjøres 3 måneder tilbake i tid. For eksempel i juni kjører vi fra og med mars. I juli kjører vi fra og med april osv. Grunnen til at vi kjører samme måneder flere ganger er at NAV noen ganger ikke retter feilen, så vi må ha ytterlig oppfølging. Rapporten kan kjøres til Excel. Si fra hvis du trenger hjelp med Excel tabellen.
Bruk rapporten for å indentifisere feilene knyttet til utestående sykepengerefusjoner. Dette kan inkludere feilaktige registreringer, manglende dokumentasjon som ikke er levert av ansatte eller avslag fra NAV.
Sjekk først at feilen ikke ligger hos oss. For eksempel:
- er det sendt inntektsmelding, har Nav mottatt alle søknader om sykepenger (særlig den første søknaden)
- hvis Nav ikke har utbetalt hele perioden, sjekk om det var opplyst ferie på søknaden og at ferien er registrert i Fer-bilde
- hvis NAV har utbetalt hele perioden, men ikke riktig krav, sjekk om vi har registrert riktig fraværsprosent og at systemet har beregnet riktig krav i forhold til fraværsprosent
- at vi ikke har dobbelt krav (husk hake på ferdige krav)
- om det er registrert/innlest overlappende sykemeldinger eller kombinasjon av flere ytelser i samme periode (sykepenger-foreldrepenger, foreldrepenger-pleiepenger og svangerskapspenger-sykepenger-foreldrepenger).
Før du ringer NAV er det viktig å sjekke når dokumentasjon ble levert til NAV og om NAV har hatt tid til å behandle refusjonskrav. Saksbehandlingstid er oppdatert på NAV.no/saksbehandlingstider.
Når du ringer NAV, skriv i tekstfeltet på kravlinja (refusjon fane) at du har purret NAV, dato og initialer.
Det kan være flere grunner på hvorfor NAV ikke utbetaler sykepengerefusjoner:
Avskriving av utestående refusjoner:
Avskriving av utestående refusjoner kan gjøres enten:
1. Fortløpende i saker hvor arbeidsgiver har mottatt avslag eller det er oppdaget feildannet refusjonskrav
2. Eller når man jobber med rapporten «Refusjon differanse»
Kontroller dokumentasjon: Grunnlag for å avskrive sykepengerefusjoner:
Vesentlighetsgrense: For refusjonskrav beløp under kr 1500 i en månedsperiode, stilles det ikke like strenge krav til dokumentasjon ut fra kost/nyttevurdering knyttet til ressursbruk på oppfølging av hvert enkelt krav. Er beløpet under beløpsgrensen, så snus dokumentasjonskravet. Da er det kun i saker hvor faktum tilsier at vi vil kunne få refusjon fra NAV, at vi ikke avskriver. Det prioriteres ikke ressursbruk på disse sakene dersom det er komplisert å finne ut av årsak til at NAV ikke har utbetalt refusjon.
Det gjelder også refusjonskrav som er eldre enn 1 år og det er komplisert å finne ut grunn til manglende/redusert utbetaling i en aktuell periode.
Informer leder:
Informer aktuell leder/merkantile om avskrivningen og de tilhørende endringene som er gjort i HRM. Avskrivning av krav under 5000 kr, trenger man ikke orientere leder om.
Korrigering av feildannet krav i HRM:
Feil registrert fravær, korrigert ferieavvikling, endringer i fraværsprosent, kombinasjon av flere ytelser i samme periode kan korrigeres og kjøres på nytt. Se egen prosedyre:
https://kristiansand.extend.no/cgi-bin/document.pl?pid=nyekristiansand&DocumentID=4619&UnitID=1042
Skriv i notatfeltet om mottatt avslag.
Avskriving av refusjoner gjøres i bildet «Refusjon fra NAV»:
Velg riktig ansattnummer og NAV kontor.
Sett hake i OK fane i aktuelle periode som skal avskrives
Dobbeltklikk på aktuell linje og skriv i fane «Tekst» grunn til avskrivning.