Interne samhandlingsarenaer (nettverk mm) - mal for mandat v. 1.2

Bakgrunn og veiledning

Det er utarbeidet en oversikt over Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig). I tillegg til denne oversikten, skal hver etablerte interne samhandlingsarena utforme et mandat. Dette gjøres basert på felles mal.

Dette dokumentet er malen for utarbeidelse av mandat for interne samhandlingsarenaer. Mandatet for hver samhandlingsarena skal utformes og godkjennes i Kvalitetssystemet. Veiledende tekst er merket i kursiv, og fjernes når malen er ferdig utfylt.

Fremgangsmåte for å ferdigstille mandatet: 

  • Kontakt rådgiver Stine B. Sagen på epost. Hun oppretter mandatet for deg i Kvalitetssystemet, og du redigerer dokumentet i det videre.
  • Fyll ut informasjon under overskriftene i dette dokumentet. Fjern eventuelle overskrifter som ikke er relevante for samhandlingsarenaen. Fjern all veiledende/kursiv tekst. 
  • Send dokumentet til godkjenning hos direktør for området som er hovedansvarlig
  • Forslag til mandat fremmes for kommunedirektørens ledergruppe av ansvarlig direktør 
  • Forslag til mandat for samhandlingsarenaen behandles og godkjennes i kommunedirektørens ledergruppe.

Når samhandlingsarenaen er opprettet og godkjent inngår den i den årlige evalueringen, kalt ledelsens gjennomgang, hos hovedansvarlig direktør. Aktiviteter i samarbeidet dokumenteres i Public 360 ved referat og arkivverdig informasjon. Dette for at kommunedirektøren holder en samlet oversikt over deltakelse og ressursbruk knyttet til intern samhandling.

 

Navn på samhandlingsarenaen

Skriv inn navnet på samhandlingsarenaen.

 

Hensikt og ansvarsområder

Hva er målet/hensikten med samarbeidet? Hvilket satsningsområde i kommuneplanen bygger samarbeidet opp under? Ansvarsområder og arbeidsoppgaver?

 

Organisering og ressursbruk

Hvem er ansvarlig? Hvem leder? Hvordan skal områdene være representert, og hvilken rolle skal representantene ha i samarbeidet? Hvilken kompetanse er det behov for? Og er det viktig hvilket nivå i organisasjonen som er representert? Hvilke økonomiske behov knyttes til arbeidet i strukturen? Bruk punkt 3.1 – 3.6 under til å svare på organisering og ressursbruk i samarbeidet.

 

Hovedansvarlig område

Hvem er hovedansvarlig for samhandlingsarenaen?

 

Områdenes representasjon i samarbeidet

Fyll ut tabellen eller beskriv tekstlig hvordan representasjonen er. 

Deltakere og representasjon 
Stilling og organisatorisk plassering Rolle i samarbeidet, evt fullmakter Navn på deltaker
     
     
     
     
     

 

Krav til representasjon i samarbeidet

Er det særlige krav til deltakers kompetanse og organisatoriske tilhørighet? Hva er forventet ressursbruk tidsmessig for representanter? Er det rutiner for vara ved forfall? Hva er regler for utskifting av representanter?

 

Ledelse av samarbeidet

Er det særlig krav til leders kompetanse og/eller organisatorisk tilhørighet? Hvor mye ressurser er avsatt til ledelse? Er leder frikjøpt? 

 

Sekretariatsfunksjon knyttet til samarbeidet

Hvordan ivaretas sekretariatsfunksjoner? Sekretariatets rolle - kompetanse og organisatorisk tilhørighet: Hvor mye ressurser er avsatt til sekretariat? Er sekretariatsfunksjoner frikjøpt? 

 

Undergrupper

​Hvilket behov er det for undergrupper i dette samarbeidet? Bare aktuelt dersom det er flere nivå i samarbeidsstrukturen. 

 

Møteform og møtehyppighet

Hvor ofte møtes deltakerne? Hvordan er møtene forberedt? Er møtene formalisert med innkallinger og referat? Hvem gjør hva mellom møtene? Er møtekalender sett i forhold til kommunens årshjul og/eller aktiviteter/nettverk/samarbeid, for eksempel møter i relevante eksterne nettverk?

 

Avhengigheter og koblinger andre samarbeid

Hvilke avhengigheter har denne samhandlingsarenaen med andre tverrfaglige samarbeidsstrukturer i kommunen? Er det gjort avgrensninger for arbeidet i forhold til andre sturkurer i kommunen? Har dette samarbeidet avhengigheter eller kobling til eksterne nettverk? Hvis ja, hvilke? Har dette samarbeidet kobling til andre samarbeidsgrupper eller fag-grupper? Forutsetter samarbeidet at områdene har en intern organisering?