Det er utarbeidet en oversikt over Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig). I tillegg til denne oversikten, skal hver etablerte interne samhandlingsarena utforme et mandat. Dette gjøres basert på felles mal.
Dette dokumentet er malen for utarbeidelse av mandat for interne samhandlingsarenaer. Mandatet for hver samhandlingsarena skal utformes og godkjennes i Kvalitetssystemet. Veiledende tekst er merket i kursiv, og fjernes når malen er ferdig utfylt.
Fremgangsmåte for å ferdigstille mandatet:
Når samhandlingsarenaen er opprettet og godkjent inngår den i den årlige evalueringen, kalt ledelsens gjennomgang, hos hovedansvarlig direktør. Aktiviteter i samarbeidet dokumenteres i Public 360 ved referat og arkivverdig informasjon. Dette for at kommunedirektøren holder en samlet oversikt over deltakelse og ressursbruk knyttet til intern samhandling.
Skriv inn navnet på samhandlingsarenaen.
Hva er målet/hensikten med samarbeidet? Hvilket satsningsområde i kommuneplanen bygger samarbeidet opp under? Ansvarsområder og arbeidsoppgaver?
Hvem er ansvarlig? Hvem leder? Hvordan skal områdene være representert, og hvilken rolle skal representantene ha i samarbeidet? Hvilken kompetanse er det behov for? Og er det viktig hvilket nivå i organisasjonen som er representert? Hvilke økonomiske behov knyttes til arbeidet i strukturen? Bruk punkt 3.1 – 3.6 under til å svare på organisering og ressursbruk i samarbeidet.
Hvem er hovedansvarlig for samhandlingsarenaen?
Fyll ut tabellen eller beskriv tekstlig hvordan representasjonen er.
Deltakere og representasjon | ||
Stilling og organisatorisk plassering | Rolle i samarbeidet, evt fullmakter | Navn på deltaker |
Er det særlige krav til deltakers kompetanse og organisatoriske tilhørighet? Hva er forventet ressursbruk tidsmessig for representanter? Er det rutiner for vara ved forfall? Hva er regler for utskifting av representanter?
Er det særlig krav til leders kompetanse og/eller organisatorisk tilhørighet? Hvor mye ressurser er avsatt til ledelse? Er leder frikjøpt?
Hvordan ivaretas sekretariatsfunksjoner? Sekretariatets rolle - kompetanse og organisatorisk tilhørighet: Hvor mye ressurser er avsatt til sekretariat? Er sekretariatsfunksjoner frikjøpt?
Hvilket behov er det for undergrupper i dette samarbeidet? Bare aktuelt dersom det er flere nivå i samarbeidsstrukturen.
Hvor ofte møtes deltakerne? Hvordan er møtene forberedt? Er møtene formalisert med innkallinger og referat? Hvem gjør hva mellom møtene? Er møtekalender sett i forhold til kommunens årshjul og/eller aktiviteter/nettverk/samarbeid, for eksempel møter i relevante eksterne nettverk?
Hvilke avhengigheter har denne samhandlingsarenaen med andre tverrfaglige samarbeidsstrukturer i kommunen? Er det gjort avgrensninger for arbeidet i forhold til andre sturkurer i kommunen? Har dette samarbeidet avhengigheter eller kobling til eksterne nettverk? Hvis ja, hvilke? Har dette samarbeidet kobling til andre samarbeidsgrupper eller fag-grupper? Forutsetter samarbeidet at områdene har en intern organisering?