Phoniro Pasientvarsling - Beredskap ved svikt i alarmanlegget v. 1.1

MÅL/ HENSIKT:

Sikre gode rutiner ved svikt i utstyr ved alarmanlegget, samt feil på hovedanlegget.

Erstatte ødelagt utstyr raskt.

 

DEFINISJONER:

Det Phoniro Pasientvarsling består av mobiltelefoner, appen "Senior Living", administrasjonsverktøyet "Phoniro care", lokal Server, sensorer samt selve databasen (skytjeneste).

Med sensorer menes her de enhetene omsorgssenteret kan benytte for at beboerne skal kunne varsle om hjelpebehov.

  • Alarmknapp "Smile" og "Smile-ID" (merket på baksiden) som brukeren kan ha som smykke eller klokke. Brukeren trykker på denne for å tilkalle hjelp.
  • Tilstedemarkering utenfor alle beboerrom. Personalet markerer med telefonen hvilket rom de er inne på.
  • Dørsensor. Varsler når døren åpnes.
  • Bevegelsesalarm "PIR2). Reagerer på varme som passerer. Kan plasseres på egnet sted avhengig av brukers behov for varsling. Brukes også om sengesensor for å varsle beboer ute av seng. Kan stilles inn med forsinkelse for å ikke varsle dersom beboer er tilbake i seng innen gitt tid.
  • Sengesensor/Sengebånd. Bånd som monteres i seng. Varsler enten direkte når beboer forlater sengen (ikke anbefalt) eller når beboer ikke kommer tilbake til sin seng etter innstilt tidspunkt, f.eks 15 min (anbefalt).
  • Epilepsialarm. Sensor for seng, stol eller armbånd, levert av NAV. Kan koples til Phoniro-systemet vha en INKA-boks for å varsle anfall.
  • E-lås på dører. Kun den som bor på rommet og personalet kan komme inn døren med sin e-nøkkel. Installert på enkelte avdelinger i sin helhet
  • Passeringsalarm. Plassert ved avdelings- og verandadør, og hoveddør ut. Varsler når beboer går gjennom døren. Beboer må ha på seg alarmknappen "Smile- ID" (merket på bakside) som kommuniserer med sensoren.
  • GPS. Beboere som vandrer ut og ikke finner tilbake kan få mulighet til å vandre på et større område uten følge. Beboer kan ringe på hjelp med sin klokke. Det kan settes opp et elektronisk gjerde «geofence». Dersom beboer forlater det merkede området sendes det sms til avdelingens telefon, der en kan åpne en lenke og se på kart hvor beboer beveger seg.
  • Det er mulig å benytte andre sensorer / tekniske løsninger ved spesielle behov.

 

ANSVAR:

Alle medarbeidere i avdelingene. Vaktmester. Superbrukere.

 

BESKRIVELSE:

Alarmenhetene varsler når det er behov for å bytte batteri i god tid før batteriet er tomt.  Batteri alarm vises på mobil telefonen. Den ansatte som tar imot batterialarm gir beskjed til vaktmester for bytte av batteri.

Den ansatte som bruker utstyret og som registrerer tegn på at utstyret ikke virker, har ansvar for å gi melding til nærmeste leder/superbrukere.

Dersom det er feil på alarmanlegget som haster og er viktig utenom åpningstidene (f.eks. dersom det må leies inn ekstravakt hvis ikke feilen rettes) kontakter superbruker eller ansvarlig sykepleier følgende:

Område/fagfelt

Leverandør

Kontaktinfo

Tidsrom

Wifi og telefoni

KR-IKT: IT-servicesenter

38 07 50 49

Hverdager mellom kl. 8 – 15.30

Radiobaser, alarmserver, Phoniro database, Phoniro appen og sensorer

Telenor supporttelefon

67 11 00 66

Hverdager mellom kl. 8 - 16

Vakttelefon Elcom Sør, se beskrivelse under

415 47 159

Hverdager kl. 16 – 8 og helg.

Vaktavtale med Elcom Sør:

  • 06.05.24 har ingen anlegg vaktavtale. Dersom det er krise kan man ringe vakttelefonen, men vi er ikke garantert hjelp uten avtale, men de vil hjelpe så godt de kan. Uten avtale har de ikke noe reserveutstyr til våre anlegg. Dersom de har mulighet til å hjelpe må det påregnes en faktura i etterkant med et merkbart utkallingsgebyr + medgått ovetids-timer.

 

Beredskap ved feil:

  • Dersom en sensor ikke fungerer og ikke kan repareres/erstattes øyeblikkelig: Vurder beboerens sikkerhet uten denne sensoren.
    • Vurder behov for ekstra planlagt tilsyn
    • Vurder muligheten til å benytte en annen type sensor
    • Vurder behovet for ekstra bemanning
  • Dersom hele alarmanlegget ikke fungerer:
    • Organiser ekstra planlagt tilsyn
    • Vurder behov for ekstra bemanning
    • Vurder om det er beboere som har en kritisk situasjon som krever fast bemanning når ikke alarmanlegget fungerer.

VEDLEGG:

ROS-analyse:

Selvhjelp ved vanlige brukerfeil