Phoniro Pasientvarsling - Registreringer og endringer og dokumentasjon ift. beboere/sensorer v. 1.2

MÅL/ HENSIKT:

Sikre at beboere får riktige sensorer knyttet til det digitale alarmanlegget i overensstemmelse med behovet.

Sikre at personalet kan yte nødvendig omsorg og helsehjelp der beboeren er.

DEFINISJONER:

Det digitale alarmanlegget består av mobiltelefoner, appen Phoniro 6000, database og sensorer.

Med sensorer menes her de enhetene omsorgssenteret kan benytte for at beboerne skal kunne varsle om hjelpebehov.

  • Tilstedemarkering utenfor alle beboerrom. Personalet markerer med telefonen hvilket rom de er inne på.
  • Alarmknapp «Smile» (merket på baksiden) som brukeren kan ha som smykke eller klokke. Brukeren trykker på denne for å tilkalle hjelp.
  • Døralarm. Varsler når døren åpnes.
  • Bevegelsesalarm. Reagerer på varme som passerer. Kan plasseres på egnet sted avhengig av brukers behov for varsling.
  • Sengealarm. Varsler enten direkte når beboer forlater sengen eller når beboer ikke kommer tilbake til sin seng etter innstilt tidspunkt.
  • Epilepsialarm. Benyttes i sengen og varsler ved epilepsianfall
  • E-lås på dører. Kun den som bor på rommet og personalet kan komme inn døren med sin e-nøkkel. Installert på enkelte avdelinger i sin helhet
  • Passeringsalarm. Plassert ved avdelings- og verandadør, og hoveddør ut. Varsler når beboer går gjennom døren. Beboer må ha på seg alarmknappen «Smile- ID» (merket på bakside) som kommuniserer med sensoren.
  • GPS. Beboere som vandrer ut og ikke finner tilbake kan få mulighet til å vandre på et større område uten følge. Beboer kan ringe på hjelp med sin klokke. Det kan settes opp et elektronisk gjerde «geofence». Dersom beboer forlater det merkede området sendes det sms til avdelingens telefon, der en kan åpne en lenke og se på kart hvor beboer beveger seg.
  • Det er mulig å benytte andre sensorer / tekniske løsninger ved spesielle behov.

 

Inngripende varslingsteknologi: Teknologi som gir et varsel dersom brukeren foretar seg noe, mens beboer selv ikke nødvendigvis er klar over at varsel utløses. I omsorgssentrene gjelder dette bevegelsesalarm, sengealarm, døralarm, passeringsalarm, GPS, epilepsialarm.

 

ANSVAR:

Avdelingsleder, sykepleier, superbruker, vaktmester og medarbeiderne i avdelingene har definerte oppgaver slik beskrevet nedenfor.

BESKRIVELSE:

 

Handling

Ansvar

1

Innkomst av ny beboer:

  • Sjekk i tilgjengelig informasjon og i samtale med beboer/pårørende om beboer har benyttet teknologi hjemme, om det tenkes aktuelt å benytte samme teknologi i omsorgssenteret, og om det evt. er andre kjente behov for teknologi.
  • Forklar aktuelle sensorer og bruk av disse til beboer og pårørende
  • Avdelingsleder, sykepleier, helsefagarbeider som er på jobb.

2

Første uken etter innkomst, og ved endringer i beboerens tilstand senere:

  • Avklar beboerens muligheter og behov for alarmsensorer. Drøfting med nøkkelpersoner på dag/kveld og på natt.
  • Ved akutte behov/endringer kan andre på jobb ta i bruk ny sensor, disse gir beskjed til primær og sekundærkontakt for endelig vurdering.

 

 

 

  • Primær-/sekundærkontakt og teamkoordinator/gruppeleder
  • Spl/hfa som er på jobb

3

Se flytskjema på neste side for behov for samtykkekompetansevurdering, lokalt vedtak og 4A-vedtak

  • Opprett mappen velferdsteknologi i profil og dokumenter hjelpebehovet for alarmer.
  • Dokumentasjon:

 

  1. Vurdering av samtykkekompetanse – MÅ dokumenteres for alle som ikke forstår virkningen av alarmanlegget/sensorer som skal benyttes.
  2. Vurdering ikke motstand / motstand
    1. Ikke motstand: Lokalt vedtak om valg av tiltak/type sensorer i Profil
    2. Motstand: Vedtak etter kap. 4A i pasient- og brukerrettighetsloven

 

Lenke til oppskrift for dokumentasjon i Profil:

Profil - Oppskrift - Trygghets- og varslingsteknologi - samtykke og vedtak

 

 

 

 

  • Primær-/sekundærkontakt og teamkoordinator/gruppeleder

4

  • Gi beskjed til superbruker om hvilke sensorer som skal være tilknyttet det aktuelle beboerrommet.
  • Superbruker registrerer eller fjerner registrerte sensorer i databasen.
  • Primær-/sekundærkontakt.

 

  • Superbruker

5

  • Sjekk tilgjengelige sensorer på den lokale lagringsplassen. Spør evt. superbruker
  • Behov for bestilling: godkjennes av avdelingsleder

 

6

Sensorer som ikke er i bruk lagres på avtalt sted. Spør evt. Superbruker.

  • Alle ansatte som fjerner sensor / beslutter at sensor ikke skal benyttes.

7

  • Vurdering av endret behov gjøres kontinuerlig + Årssamtale + Iplos
  • Primær og sekundærkontakter.

 

HENVISNINGER:

Flytskjema vurdering og dokumentasjon ved inngripende varslingsteknologi. Kilde: KS læring, kurs Velferdsteknologi – andre skritt på veien.

 

VEDLEGG:

Skjema for behovskartlegging

Profil - Oppskrift - Trygghets- og varslingsteknologi - samtykke og vedtak