Dette dokumentet beskriver formålet med prinsippene, målgruppen, når prinsippene skal anvendes, forvaltningsmodell og utdyping av hvert prinsipp.
Formålet med arkitekturprinsipper for digitalisering i Kristiansand kommune er å gi overordnede føringer og prinsipper for hvordan digitale løsninger anskaffes og implementeres.
Målet er at kommunens digitale tjenester bidrar til at brukernes møte med offentlig sektor oppleves sammenhengende og effektivt, som én digital offentlig sektor.
Områdene skal sette brukerens behov i sentrum. Brukere kan være innbyggere, næringsdrivende, egne ansatte, frivillige organisasjoner, og andre offentlige og private virksomheter.
Alle som designer, anskaffer, utvikler og forvalter digitale løsninger, eller tar beslutninger som får konsekvenser for virksomhetsarkitekturen.
Prinsippene skal legges til grunn ved etablering av nye IT-løsninger eller ved vesentlige ombygging av eksisterende IT-løsninger. Prinsippene gjelder både ved egenutvikling og ved anskaffelser.
Hvert prinsipp beskrives med navn, forklaring og begrunnelse. Anbefaling, veiledning og ressurser ift de nasjonale overordnede prinsippene beskrives nærmere på sidene til Digitaliseringsdirektoratet.
Prinsippene forvaltes og revideres i tråd med nasjonale føringer og anbefalinger.
Offentlige tjenester er oppdelt i områder og går på tvers av forvaltningsnivåene. Områdenes utviklingsarbeid skal følge opp den nasjonale digitaliseringsstrategien i tillegg til områdevise strategier. I utviklingsarbeidet betyr dette at man både må ta inn nasjonale arkitekturprinsipper for å sikre sammenhengende tjenester på tvers av forvaltningen, men også ta inn kommunens egne arkitekturprinsipper for å sikre sammenhengende tjenester på tvers av kommunens områder.
Offentlige tjenester skal ta utgangspunkt i brukernes behov og perspektiver og kunne brukes av alle, uavhengig av alder og funksjonsevne
Arkitekturbeslutninger bør tas så nær oppgaveløsningen og brukernes behov som mulig.
Regelverk setter rammer for offentlig oppgaveløsning, og må kontinuerlig videreutvikles slik at det er tilpasset dagens og morgendagens muligheter og utfordringer
Data er en fellesressurs som gjennom deling og gjenbruk gir store gevinster for forvaltningen, innbyggere, næringsliv og frivillige organisasjoner
Deling og gjenbruk av løsninger omfatter arkitekturprodukter, løsningskomponenter og tjenester
Digitale løsninger skal utvikles slik at de kan samhandle med andre løsninger i offentlig og privat sektor
Innbyggere, næringsliv og frivillige organisasjoner skal ha tillit til at offentlige virksomheter løser sine oppgaver på en god og sikker måte
For å sikre at løsninger som innføres også passer inn i kommunens eget it-driftsmiljø, er det utarbeidet egne prinsipper som tillegg til de overordnede nasjonale som gjelder for kommunens utviklingsarbeid.
Alle tjenester skal benytte Kristiansand kommunes identitetsløsning
Etablerte koblinger mot felleskomponentene i hyllevareløsninger, som driftes og vedlikeholdes av andre, skal benyttes.
Informasjon fra sentrale registre som Folkeregisteret, Kontakt- og reservasjonsregisteret, Enhetsregisteret og Matrikkelen skal skje ved oppslag. Dette gjelder også for tjenester levert av tredjepart
Kristiansand kommune skal primært leie skytjenester. Nye og endrede tjenester skal baseres på løs kobling, dvs at de skal kunne endres individuelt uten å påvirke andre tjenester
Alle tjenester og systemer skal som hovedregel benytte nettleser som klient-programvare
Tilgang til alle tjenester i kommunen skal skje via kommunens foretrukne identitet.
Tilgang til løsninger levert i skyen skal skje ved bruk av federeringstjenester (tillitsbaserte løsninger)
Nye SaaS-tjenester leveres fortrinnsvis som abonnementsløsninger
Tjenester som tilbys skal kunne nås av brukeren overalt forutsatt at det er tilgjengelig internettilgang
Alle tjenester skal kunne tilbys som døgnåpne tjenester
Alle tjenester som tilbys må være sikret på en hensiktsmessig måte i forhold til tjenesten de leverer. Kommunens sikkerhetspolicy skal være støttet for alle tjenester, slik at misbruk av data og tjenesteavbrudd unngås