Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at sykmeldinger går i saksgang fra Altinn til rett leder.
Beskrivelse
Digitale sykemeldinger som er sendt av ansatte til NAV hentes direkte fra Altinn til lønnssystem HRM daglig.
Altinn skjema “Sykmelding – oppgi leder” sendes fra lønnssystem daglig for nye mottatte sykmeldinger. Informasjon for innsending av skjema hentes fra org. strukturen i HRM og forutsetningen er at lederen må være registrert med lederrolle på sitt ansvar.
Det er tre måter å endre nærmeste leder på:
- Hvis det endres leder som skal følge opp sykmeldte ansatte, må endringen meldes til post.lonn, slik at ny leder blir registert i org.struktur på riktig ansvarsområde. Oppgi hvilken leder som skal endres og oversikt over sykemeldte ansatte som får ny leder som skal følge dem opp under sykemelding (kun de ansatte som er sykmeldt når lederskiftet skjer). Lønn sender nytt skjema ”Sykmelding- oppgi leder” fra HRM til Altinn/NAV. Den nye lederen får tilgang til sine sykmeldte på www.nav.no/dinesykmeldt
- Den sykmeldte svarer "nei" på spørsmålet om det er riktig leder. Hvis den ansatte fortsatt er sykmeldt (eller det ikke er mer enn 7 dager siden), sender NAV nytt skjema til virksomhetens innboks i Altinn. Lønn sender et nytt skjema fra HRM til Altinn manuelt. NB! Viktig at det er gjort endringer i org.struktur og ny leder er registrert på riktig ansvarsområde.
- Tidligere leder melder fra på nav.no/dine sykmeldte at vedkommende ikke er leder for den sykmeldte. Nytt skjema sendes til virksomhetens innboks i Altinn med én gang nærmeste leder har gitt beskjed om at det er feil leder. Lønn sender et nytt skjema fra HRM til Altinn manuelt NB! Viktig at det er gjort endringer i orgstruktur og ny leder er registrert på riktig ansvarsområdet.