Hjemmel: Vedtatt i Kristiansand bystyre 29. januar 2020 med hjemmel i lov 24. juni 2011 nr. 30 om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) § 3-2 a andre ledd.
Forskriftens formål er å sikre at søkere får nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 a.
Forskriften skal fastsette kriterier for tildeling av langtidsopphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester (heretter kalt langtidsopphold). Forskriften skal også beskrive hvordan kommunen skal følge opp søkere som venter på langtidsopphold.
Forskriften gjelder personer som kommunen har ansvar for å yte tjenester til etter helse- og omsorgstjenesteloven og pasient- og brukerrettighetsloven.
I henhold til helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 a annet ledd skal kommunen gi forskrift om langtidsopphold. I Kristiansand kommune omfatter dette langtidsopphold i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester, herunder spesialavdelinger.
Bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester er boliger der personalet er tilstede i bygningsmassen hele døgnet, slik at responstiden er tilsvarende som på sykehjem.
Med langtidsopphold menes opphold som ikke er tidsbegrenset.
Søkere har rett til langtidsopphold dersom dette etter en helse- og omsorgsfaglig vurdering er det eneste tilbudet som kan sikre brukeren nødvendig og forsvarlig helse- og omsorgstjenester.
Behovet for heldøgns pleie og omsorg må være langvarig og omfattende.
Følgende skal være vurdert:
1. Boform, mulighet for tilpasning av bolig, alternativ boform
2. Tjenester som kan settes inn i hjemmet, f.eks. rehabilitering, helsehjelp og praktisk bistand
3. Korttids- opphold i institusjon
4. Sosiale støttetiltak, f.eks. dagsenter
5. Trygghetsskapende tiltak og velferdsteknologi
6. Familiesituasjon og nettverk, særlige forhold knyttet til pårørendes belastning
7. Om det er barn i familien det må tas hensyn til
8. Brukers fysiske, psykiske eller sosiale funksjon og situasjon, blant annet knyttet til:
a. sykdomsbilde: hyppige innleggelser i spesialhelsetjenesten, kognitiv svikt og langtkommen demens, psykisk og fysisk helse
b. sosial situasjon
c. evne til egenomsorg: personlig hygiene, toalettbesøk, ernæring, legemiddelhåndtering, forflytning/ fallrisiko
Ved vurdering av de overnevnte punkter skal brukermedvirkning ivaretas etter gjeldende
lovverk.
Søkere som oppfyller kriteriene for langtidsplass, men som med forsvarlig hjelp kan ha et
annet tjenestetilbud i påvente av langtidsopphold, skal få tilbud om å settes på venteliste.
Ved ledig egnet langtidsplass skal søker med størst hjelpebehov prioriteres. Hjelpebehovet
avgjøres etter en samlet vurdering med utgangspunkt i kriteriene i § 4.
Kommunen skal sørge for at søkere som står på venteliste tilbys nødvendig og forsvarlig
helse- og omsorgstjenester i påvente av tilbud om langtidsplass.
Kommunen skal holde oversikt over søkere som står på ventelisten og fortløpende vurdere
deres behov for tjenester. Egnet plass vil normalt bli tildelt innen 4 måneder.
Kommunen skal fatte vedtak om innvilgelse eller avslag på søknad om langtidsopphold.
Hvis egnet langtidsplass ikke er ledig, skal det fattes vedtak om at søker settes på venteliste.
Samtidig skal det gis vedtak om nødvendige og forsvarlige helse- og omsorgstjenester i
påvente av plass eller bolig.
Det skal så langt som mulig tas hensyn til søker og pårørendes ønsker om hvor plass skal
tildeles. Dersom det er ønskelig fra søker skal det så langt det er mulig tildeles langtidsopphold i sitt nærområde.
Vedtak etter denne bestemmelsen kan påklages til Fylkesmannen i Agder med hjemmel i
pasient- og brukerrettighetsloven § 7-2.
De ordinære saksbehandlingsreglene i forvaltningsloven og pasient- og brukerettighetsloven
kommer til anvendelse.
Forskriften trer i kraft 1.januar 2020.