Visma velferd på hjemmekontor v. 1.0

Hensikt

  • Hindre informasjonssikkerhetsbrudd
  • Overholde taushetsplikt 

Gjelder for

Ansatte som etter avtale med fagsystemansvarlig og leder får tilgang til Visma velferd på hjemmekontor. 

 

Ansvar for gjennomføring

IT- enheten

Fagsystemansvarlig

Beskrivelse

Retningslinjer for Hjemmekontor med tilgang til sikker sone- bruk av Visma Velferd

  • Bruk bare PC tilhørende Kristiansand kommune.
  • PC settes opp før du tar den med hjem:
    • Kommunal PC,
    • Global Protect, og
    • to faktor autentisering.
  • Virksomhetens prosedyre for bruk av Internett og e-post skal følges i forbindelse med hjemmekontor.
  • Helse- og personopplysninger skal ikke lagres lokalt på PC.
  • Ingen andre enn den som er autorisert til å bruke virksomhetens PC skal benytte denne.
  • PC skal låses av deg dersom du må gå fra PCen. Selv ved korte fravær.
  • Privat bruk av hjemmekontor-PC følger de samme reglene som for privat bruk av PC på arbeidsplassen.
  • Visma velferd skal ikke brukes på hjemmekontor hvis man samtidig har omsorg for barn hjemme. 
  • Ved arbeid med helse- og personopplysninger skal det iverksettes tiltak for å hindre innsyn fra eksterne (f.eks. familiemedlemmer og andre)
  • Programvaren skal til enhver tid være oppdatert iht. gjeldende standarder og krav i virksomheten

Denne filmen fra KINS beskriver god hvordan vi skal sikre oss, dette kan lett overføres til PC


https://www.youtube.com/watch?v=_5iYelmrEYI

 

Definisjoner

 

Vedlegg og referanser