Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at områdene er kjent med hvilke tjenester kommunikasjonsenheten leverer.
Kommunikasjonsstøtte til områdene
Kommunikasjonsenheten har i kapitel 5 i Kommunikasjonsstrategi besluttet å opprette en områdekontakt for hvert av kommunens områder.
Områdekontaktens ansvar kan variere fra område til område, men primæroppgavene er:
- Bidra strategisk inn i kommunikasjonsarbeidet for hvert område.
- Delta på jevnlige statusmøter med området for å kunne bidra strategisk og sikre at kommunikasjon er tidlig med i prosesser og oppdatert på saker som pågår, og dermed kan gi gode råd.
- Være kommunikasjonsenhetens kontaktpunkt overfor området. (Flere fra kommunikasjon kan bidra til å løse oppdrag for området, men via områdekontakten.)
Konkrete oppgaver for en områdekontakt
- Bidra til at informasjon som ligger på nettsidene og Innafor er korrekt og oppdatert i samarbeid med området.
- Profilering av aktuelle saker, prosjekter og «arrangementer» både på hjemmeside, Innafor og i ulike sosiale medier.
- Områdekontakten skal bidra til at kommunikasjonen internt i områdene kan flyte godt
- Bidra med medierådgiving og pressemeldinger
- Bistå i kriser – medierådgivning og støtte til ledere med krisekommunikasjon
- Bidra med å tilrettelegge kommunens løsning for medieovervåkning for området. Dette for at området skal kunne følge med på det som skrives om dem i media og kunne reagere/korrigere der det er nødvendig med hensyn til eventuelle faktafeil og/eller omdømme.
- Opplæring for at områdene kan hjelpe seg selv
- Synliggjøre hvilke verktøy og retningslinjer som eksisterer
Hva skal områdekontakten ikke bidra med:
- Områdekontakten er ikke tilgjengelig for området på fulltid. Det er kommunikasjonsenheten som prioriterer hvordan tiden til den enkelte ansatte skal prioriteres utfra andre oppgaver i enheten og hvilke andre prosjekter som pågår.
- Kommunikasjonsenheten har ingen 24/7 vaktordning i ordinær driftsituasjon
- Journalistoppdrag der media dekker saker
- Utarbeide PowerPoint-presentasjoner, brosjyrer eller andre grafiske elementer
- Teknisk støtte i forbindelse med møter
- Referatskriving
- Spørreundersøkelser
Hva forplikter området seg til:
- Ha en fast kontaktperson i området som har dialog med områdekontakten.
- Sikre at kommunikasjonsenheten blir informert i god tid om aktuelle saker eller prosjekter vi skal bidra inn i.
- Ha en eller flere i eget område som kan publisere på områdets tjenestesider på portalen og Innafor.
- Sette seg inn i de verktøy og prosedyrer kommunikasjonsenheten har tilrettelagt for hjelp til selvhjelp
- Bruke kommunens rammeavtaler der kommunikasjonsenheten ikke kan eller har kapasitet til å bidra
Oversikt over områdekontakter:
Helse og mestring: Børge Røssaak Nilsen
Oppvekst: Jon Sverre Karterud
By- og stedsutvikling: Bjørn Vidar Lie
Kultur og innbyggerdialog: Julie Pettersen
Økonomi: Hilde Fjukstad
Organisasjon: Antonia Santi
Samhandling og innovasjon: Kristin W. Timenes