Miljøvernenheten: Opprydding av avløpsforhold - detaljert beskrivelsev. 1.2
Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre en god og trygg beste praksis som er tydelig definert i prosedyren, men som også er kjent og i bruk.
Gjelder for
Dette dokumentet gjelder alle ansatte som skal rydde opp i eksisterende avløpsløsninger på eiendommer som ikke er tilknyttet kommunalt avløpsnett.
Ansvar for gjennomføring
Arbeidsgiver har ansvaret for at prosedyren er definert. De ansatte er ansvarlige for å bruke den.
Beskrivelse
Saksbehandler søker i arkiv, reguleringsplaner, kommunens databasesystemer og andre relevante kilder etter opplysninger som beskriver status på eiendommens avløpsløsning.
Kommunen sender informasjonsbrev om at kommunen skal gjennomføre opprydding og tilsyn med avløpsforholdene i området. For eiendommer som ikke har utslippstillatelse fra etter 2007, legges egenmeldingsskjema ved. Anleggseier blir oppfordret til å gi tilbakemelding på anleggets tilstand og status.
Kommunen vurderer hvilke anlegg det er hensiktsmessig å føre fysisk tilsyn med, gjennomfører tilsyn og skriver tilsynsrapport.
Kommunen setter status på eksisterende avløpsløsning. Status på den eksisterende avløpsløsningen på eiendommen bestemmer hjemmelen for et senere vedtak:
Eiendommen skal pålegges tilknytning til kommunalt avløpsnett hjemlet i plan- og bygningsloven § 27-2.
Eiendommen har utslippstillatelse gitt før 2007, men renser ikke i henhold til dagens krav. Vedtak om tilbaketrekking av tillatelse hjemlet i forurensningsloven § 18.
Eiendommen etablerte lovlig utslipp uten tillatelse. Vedtak om ulovliggjøring av utslipp fra avløpsanlegg hjemlet i forurensningsforskriften § 12-16.
Eiendommen har ulovlig etablert utslipp. Pålegg om opprydding i avløpsforhold hjemlet i forurensningsloven § 7.
Eiendommen har tillatelse gitt etter 2007, men tilsyn har avdekket avvik som tilsier at anlegget ikke renser iht. dagens rensekrav. Pålegg om utbedring av avløpsforholdet etter forurensningsloven § 7.
Kommunen sender ut brev med varsel om vedtak med bakgrunn i status på avløpsløsningen, og legger ved tilsynsrapport. Anleggseier gis en frist på fire uker for å korrigere kommunens opplysninger. Anleggseier opplyses om fristene som vil bli satt for søknad og for etablering av godkjent løsning i vedtak.
Ingeniørvesenet informeres om eiendommer som skal tilknyttes. Kommunen vurderer hvordan det best kan gis informasjon om hvordan varslene skal følges opp, herunder om det er aktuelt å arrangere folkemøte.
Kommunen sender ut vedtak. Frist for å søke om utslippstillatelse settes til 6-12 måneder og frist for etablering av godkjent løsning settes til 12-24 måneder. Det må gis opplysninger om kriterier for eventuelt utsatt frist.
Sakene følges opp i henhold til prosesskart for de ulike vedtakshjemlene. Det sendes ut påminnelser tre måneder før utløp av fristene.
Eventuelle vedtak om utsatt frist for gjennomføring hjemles i forvaltningsloven § 35 første ledd bokstav a).
Dersom anleggseier ikke følger opp vedtaket, sender kommunen ut varsel om pålegg om opprydding i avløpsforhold etter forurensningsloven § 7 og/eller varsel om tvangsmulkt etter forurensningsloven § 73. Se egen rutinebeskrivelse for bruk av tvangsmulkt.
Prosesskart for eiendommer med eldre tillatelser etter forurensningsloven § 18
Prosesskart for eiendommer før tillatelse var nødvendig etter forurensningsforskriften § 12
SBELSBSBEIEUlovliggjøring av utslipp etter forurensningsforskriften § 12-16 eventuelt § 13-18..StartLøpende prosesserAktuelt lovverkRapportereArkivereRollerSBSaksbehandlerELEIEEnhetslederEierVarsel omulovliggjøringav utslipp fv.l.§ 16. Tre ukerfør vedtaket.Overholderikke fristen,send pålegg(lenket)SluttVedtak om atutslippet blir åanse somulovlig etter gittdato (6-18mnd.) f.f. §12-16Etablerergodkjentavløpsløsninginnen gitt frist.
Prosesskart for eiendommer uten godkjent avløpsanlegg etter forurensningsforskriften § 7
Løpende prosesserAktuelt lovverkRapportereArkivereRollerSBSaksbehandlerELEIEEnhetslederEierEtablerergodkjentavløpsløsninginnen gitt frist.SluttSBStartVarsel om påleggom opprydding iavløpsforhold fv.l.§ 16.SBVedtak ompålegg omopprydding iavløpsforhold(6-18 mnd.frist) f.l. § 7.Overholderikke fristen,sendtvangsmulkt(lenket)SBEIEEL
Definisjoner
Opprydding: Med opprydding menes at alle eiendommer med innlagt vann skal ha godkjent utslippstillatelse etter forurensningsforskriften § 12 innen 2027, og senest innen 2033.
Tilsyn: Tilsyn er systematisk kontrollarbeid av avløpsforhold, som innebærer dokumenttilsyn og stedlig tilsyn ved behov.