Digitaliseringsgruppen - mandat v. 1.10

1. Navn på samhandlingsarenaen

Digitaliseringsgruppen.

 

2. Hensikt og ansvarsområder

Digitaliseringsgruppen skal være en rådgivende gruppe knyttet til digitaliseringsspørsmål. Samarbeidet bygger opp under den gjennomgående strategien «Innovasjon og digitalisering» i kommuneplanens samfunnsdel. 

Oppgaver for gruppens medlemmer:  

  •     Delta i faste møter i digitaliseringsgruppen.  
  •     Holde seg oppdatert på relevant utvikling innenfor digitalisering.
  •     Holde seg oppdatert på nasjonale føringer og relevante nasjonale prosjekter.  
  •     Bidra til at eget område følger kommunens metodikk for prosjekt- og porteføljestyring.

 

3. Organisering og ressursbruk

 

3.1 Hovedansvarlig område

Samhandling og innovasjon.

 

3.2 Områdenes representasjon i samarbeidet

Deltakere og representasjon 

Stilling og organisatorisk plassering

Rolle i samarbeidet, evt. fullmakter

Navn på deltaker

Rådgiver, Stab plan og forvaltning

Områderepresentant oppvekst

Ole Wongraven

Enhetsleder, Team utvikling og kompetanse

Områderepresentant helse og mestring

Elisabeth Holen-Rabbersvik

Avdelingsleder, Vågsbygd kultursenter

Områderepresentant kultur og innbyggerdialog

Linda Salvesen

Rådgiver, Prosjektstab

Områderepresentant by- og stedsutvikling

Knut-Kristian Aas Bjørnstad

Rådgiver, Organisasjonsstab

Områderepresentant organisasjon

Tove Merethe Lande Næss

Kommunalsjef Virksomhetsstyring

Områderepresentant økonomi

Kristin Skjelbred

Kommunalsjef Digitalisering

Leder og områderepresentant samhandling og innovasjon

Ann-Helen Moum

Rådgiver, Digitalisering

Rådgiver

Margrethe Noraas

Kommunalsjef IT

Kommunalsjef IT

Kari Røskaft

Rådgiver, Organisasjonsstab

Informasjonssikkerhet

Rolv Arne Berås Løvåsen

Porteføljeforvalter, Virksomhetsstyring Porteføljeforvalter og sekretær Tor-Aage Lukashaugen

 

3.3 Krav til representasjon i samarbeidet

Gruppen bør bestå av ressurser som innehar strategisk forståelse og driftskompetanse innen de kommunale tjenesteområdene, Digitalisering, Virksomhetsarkitektur og IT.  

 

Hvert område skal være representert med en person som har god oversikt over sitt eget område og områdets behov. Representantene utpekes av områdets direktør. Personen bør sitte i områdets ledergruppe eller stab. 

 

I tillegg skal IT-sjef, virksomhetsarkitekt og informasjonssikkerhetsrådgiver delta.

 

Det er ikke nødvendig med vara ved forfall.

 

3.4 Ledelse av samarbeidet

Digitaliseringsgruppen ledes av digitaliseringssjef.

 

3.5 Sekretariatsfunksjon knyttet til samarbeidet

Porteføljeforvalter ivaretar sekretariatsfunksjonen.

 

3.6 Undergrupper

Det er ingen formelle undergrupper.

 

4. Møteform og møtehyppighet

Deltakerne møtes om lag månedlig. De fleste møtene vil være av én til to timers varighet, mens møter i forkant av innspill til økonomiplan og tertialrapporter vil være lengre.

 

5. Avhengigheter og koblinger andre samarbeid

Gruppen har ingen formelle avhengigheter til andre samarbeid. Imidlertid har enkelte områder opprettet interne IT/digitaliseringsgrupper som det er naturlig å ha en god dialog med. Det samme gjelder særlig følgende etablerte og foreslåtte samhandlingsarenaer:

  • Informasjonssikkerhetsutvalget.
  • Fagsystemansvarliggruppe.