Ledermøter (nivå 1,2,3) - mandat v. 1.0

Ledermøter (nivå 1-3 og 1-5)

Hensikt og ansvarsområder

I Kristiansand kommune skal vi være sterkere sammen. I forlengelsen av dette er organisasjonskultur og ledelse valgt som et av flere satsingsområder i kommunens arbeidsgiverstrategi. Kristiansand kommune skal være kjennetegnet av ledere og medarbeidere som er «på lag, på stell, på hugget», og etablering av felles møtearenaer for ledere på tvers av områder og ledernivå er et av flere tiltak for å utvikle ønsket organisasjonskultur.

Ledermøte nivå 1-3

Alle ledere på nivå 1-3 inviteres til et felles halvdagsmøte to ganger i året. Det er ca 200 deltakere i møtet.

Mål: 

  • Kulturbygging  
  • Fremme felles verdier som leder i Kristiansand 
  • Sikre regionalt perspektiv i tjenesteutviklingen 
  • Innspill og forankringsprosesser knyttet til mål, retning og styring 

Suksessfaktorer: 

  • Sakene må involvere mange ledere på flere nivå og flere områder 
  • Ikke bare informasjon, det må være mulig å drøfte og gi innspill 

Type saker: 

  • Informasjon som er viktig for å utøve god ledelse og samlet innsats 
  • Felles planer og strategier som bør forankres bredt i organisasjonen 

Form:  

  • Innlegg og forelesninger, både interne og eksterne krefter 
  • Prosess og gruppearbeid 

 

Ledermøte nivå 1-5

Alle ledere på nivå 1-5 inviteres til felles halvdagsmøter en til to ganger i året. Det er ca 400 deltakere i møtet.

Mål:  

  • Kulturbygging  
  • Fremme felles verdier som leder i Kristiansand 
  • Informasjon om tema og satsinger som det er viktig at alle lederne kjenner til   
  • Implementering av nasjonale og regionale strategier og prosesser 

Type saker: 

  • Satsinger som alle ledere skal være med på å implementere 
  • Tema som belyser verdier, ledelse og kulturbygging – ledernes ansvar og roller 

Form: 

  •  

  • Innlegg og forelesninger, gjerne motivasjonsforedrag med eksterne trekkplaster 
  • Noe gruppearbeid – utforske ulike former for å gi innspill 

Organisering og ressursbruk

Deltakere i ledermøte nivå 1-3:

  • Ledere på nivå 1, 2 og 3
  • En tillitsvalgtrepresentant fra hver av de fire hovedsammenslutningene
  • Hovedverneombud 
  • Rådgivere og saksbehandlere er til stede på sak dersom direktøren ønsker det.

Deltakere i ledermøte nivå 1-5:

  • Alle ledere på alle nivå 
  • Alle frikjøpte tillitsvalgte og frikjøpte verneombud
  • Rådgivere og saksbehandler er tilstede på saker som er relevante 

 

Hovedansvarlig kommunalområde

Organisasjonsdirektøren v/ personal er hovedansvarlig for ledermøter nivå 1-3 og 1-5, og har ansvar for å utarbeide program, bestille lokaler og sikre påmelding.  

 

Sekretariatsfunksjon knyttet til samarbeidet

Det er ikke avsatt egne ressurser til sekretariat. Planlegging og gjennomføring ivaretas av personalenheten, i tett samarbeid med arbeidsutvalg for ledermøter. Det føres ikke referat fra møtene, men aktuelle presentasjoner og opptak av digitale møter gjøres tilgjengelig for alle ansatte på Innafor.

 

Møteform og møtehyppighet

Det gjennomføres årlig to ledermøter for nivå 1-3, fortrinnsvis i mars/april og oktober.

Det gjennomføres et til to ledermøter for nivå 1-5, der et av disse finner sted i juni. 

Arbeidsutvalg for ledermøter utarbeider en årsplan for ledermøter, og denne sees i sammenheng med kommunens årshjul. Årsplanen meldes opp til behandling i KDL i oktober (første gang i 2021).

 

Avhengigheter og koblinger andre samarbeid

Planlegging og gjennomføring av ledermøter nivå 1-3 og 1-5 har en direkte sammenheng med planlegging av utvidet ledermøte (nivå 1-2).

Planlegging av de ulike ledermøtene koordineres av et arbeidsutvalg for ledermøter. Arbeidsutvalget består av Samfunn og innovasjon v/ Stine B. Sagen, Økonomi/virksomhetsstyring v/ Kristin Skjelbred og Organisasjon/personal ved Ada Elise Nygård.