Hensikt
Realkompetansevurdering er å vurdere den enkeltes kompetanse opp mot kompetansemål etter 10 trinn. Vurderingen kan føre til avkortet opplæring i grunnskolen eller kvalifisering til inntak i videregående skole.
Hensikten med denne rutinen er å sikre oss at vi har rutine og følger loven etter opplæringsloen §4.3
Konsgsgård skolsenter
Kristiansand kommune har delegert ansvaret for realkompetansevurdering på grunnskolens område til Kongsgård skolesenter.
Det følger av opplæringsloven §4-11 at kommunen skal foreta en realskompetansevurdering av voksne i forbindelse med kartleggingen av hvilken grunnskoleopplæring den voksne skal få, jf. oppll §4A-1. Hovedtanken bak realkompetansefurderingen er at den voksne ikke skal måtte følge opplæring i fag der hun eller han allerede har tilfredsstillende kompetanse.
Realkompetansevurdering skal:
Voksne som får godkjent realkompetanse i fag som det kreves eksamen i for å få vitnemål, skal ikke avlegge eksamen i fag som er godkjent, såfremt faget er godkjent fullt ut.
Realkompetansevurdering er et enkeltvedtak, jf. forvaltningsloven § 2, og kan påklages til statsforvalter, jf oppll §15-2
I de tilfellene den voksne får gokjent hele faget gjennom en realkompetansevurdering, har hun eller han en sluttvurdering i faget som oppfyller vinemålskravet i forskriften §4-33 for det aktuelle faget. Den voksne tilbys da ikke opplæring i dette faget
Praksis på KSS