Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre oversikt og at kontantsalg utføres og dokumenteres i tråd med bokføringsforskriften ved Kongsgård skolesenter.
Gjelder for
Kongsgård skolesenter
Ansvar for gjennomføring
Salg/service/Kafe og ekspedisjonen 2 etg. har ansvar for at salg av varer og tjenester håndteres i henhold til denne prosedyren. Regnskap har ansvar for kompetansen på regelverk, følge opp virksomhetene og gi opplæring og brukerhjelp.
Beskrivelse
Generelt for alle som har kontaktsalg, se rutinedokument ID: 11534.
Vi har flere steder hvor det håndteres kontanter/kort/vipps ved Kongsgård skolesenter.
1. Kantine.
- Kantina tar imot betaling med kort og kontanter. De har en egen kasse.
- Kassa blir talt opp hver dag ved arbeidstidens slutt av arbeidsleder og en elev.
- Begge signerer på eget oppgjørsskjema og oppgjørskonvolutt legges i intern safe ved kantina. Posene bringes, i forseglet stand, opp til hovedsafen på kontoret i 2. etg. en gang pr. 2 uker. Rutinen for håndtering av pengeposer er beskrevet under punkt 3 og 4.
- Er det avvik mellom oppgjørsskjema og opptalte penger/kassautskrift, skrives dette som et avvik og legges ved oppgjørsskjemaet.
- Kantina er en opplæringskantine, så avvik forekommer.
- Til intern safe ved kantina har kun arbeidsledere Kate Trædal, Charlotte Tangsrud og Annett Lindekleiv tilgang.
- Ekspedisjonen i 2 etg ved Monika Mosberg sender avstemning fra kortautomaten i kantina til regnskap ukentlig. Kvitteringene skannes, sammen med hovedboksbilag, og sendes til regnskapstjenesten som fører beløpene inn i vårt regnskap.
2. Butikk
- Salg i butikk foregår ved bruk av Vipps nr #514047. Oppgjørsrapport kan hentes på Vipps.no
3. Kontantbetaling/kortbetaling/vipps ved ekspedisjonen i 2. etasje.
- Elevene betaler med kontanter, vipps eller kort for kurs, prøver og læremateriell.
- Kortbetaling behandles via bankterminalen.
- Ekspedisjonen i 2 etg ved Monika Mosberg avstemmer terminalen en gang pr. uke. Kvitteringen skannes, sammen med hovedboksbilag, og sendes til regnskapstjenesten som fører beløpene inn i vårt regnskap.
- Kontantbetaling - penger mottas og kvittering skrives. Kontanter og kvitteringer legges i kassen i hovedsafen i 2 etg.
- Monika Mosberg og Monica R.Otterå teller opp kassen en gang pr måned og beløpet føres inn på nettsafebilag fra NOKAS.
- Pengene og bilaget legges i plastposer fra NOKAS. Bilaget skal ha 2 signaturer.
- Posene oppbevares i safen til de blir hentet.
- Monika Mosberg sender kopi av bilaget, sammen med hovedboksbilag til regnskapstjenesten v/Reidun Bru Loland.
- Regnskapstjenesten fører pengene inn i vårt regnskap når de kommer inn i banken.
4. Levering av pengeposer.
- NOKAS henter kontanter siste mandag i hver måned, eller etter nærmere avtale.
- NOKAS skal informeres via sin nettside dersom de ikke skal komme.
- Pengeposenes nummer føres inn på eget skjema.
- Dette skjemaet, sammen med epostkvittering fra NOKAS, oppbevares i egen perm på kontoret merket med NOKAS
- En kontroll i etterkant er at antall poser ført på vårt skjema stemmer med antall poser som står på kvitteringsskjemaet vi får tilbake fra NOKAS.
5. Safe i 2. etasje ved ekspedisjon
- 2 personer har koden til hovedsafen på Kongsgård skolesenter. Følgende ansatte har tilgang: Monika Mosberg og Monica Røyrås Otterå.
6. Vipps oppgjør
- Oppgjørsrapport kan hentes på Vipps.no dersom det er behov for å sjekke hvem som har betalt/ikke betalt.
- Kongsgård skolesenter har to Vipps nr: 514047 (butikk) og 604555 (betalingselever). Innbetalinger fra elever føres på kontostrengen 162002- 219001-21300. Innbetalingene fra butikken føres på 162002- 219002-27330.
- Regnskapsavdelingen inntektsfører innbetalinger fra Vipps på enhetenes kontostrenger
7. Tilfeldig kontantsalg (loppemarked ol.)
8. § 5-3-7.Krav til dokumentasjon av andre korreksjonsposter
- Det skal foreligge dokumentasjon av korreksjonsposter med angivelse av beløp og årsak.
- Dersom korreksjonen gjelder tidligere registrert salg, skal det foreligge ytterligere dokumentasjon som underbygger korreksjonen. Tilbakebetaling til kunde, herunder ved returer, skal dokumenteres med kundens signatur og telefonnummer.