Vurdering av «annet passende arbeid» på grunn av nedbemanning eller arbeidstakers helseforhold - prosedyre v. 2.2

Hensikt

Denne prosedyren skal være retningsgivende når det skal vurderes om det foreligger “annet passende arbeid” til den ansatte jfr. arbeidsmiljøloven (aml.) § 4-6 og § 15-7.

Formålet er å sikre at kommunen ivaretar sin lovbestemte plikt.

 

Gjelder for

Ledere og ansatte i Kristiansand kommune.


Vedtatt av

Bystyret 18.09.2024.

 

Beskrivelse

Definisjoner/avklaringer

Vurderingen av om det finnes “annet passende arbeid” er regulert av regelverk, med en rekke skjønnsmessige vurderinger. Dette dokumentet vil ikke gå nærmere inn på de juridiske momentene som ligger til grunn for denne vurderingen.

Før det kan slås fast at en arbeidstaker ikke kan stå i sin stilling grunnet økonomi eller helsemessige årsaker, må forutgående krav etter arbeidsmiljøloven innfris.

 

Annet passende arbeid

Begrepet “annet passende arbeid” omfatter i dette dokumentet økonomisk overtallighet (nedbemanning) eller når den ansatte av helsemessige årsaker ikke kan stå i sin opprinnelige stilling.

Omplassering som ledd i konflikthåndtering omfattes ikke av denne rutinen. Ved konflikt eller andre typer personalsaker løses omplasseringen etter gjeldende regelverk for den konkrete saken.

 

Tillitsperson

Det anbefales at ansatte lar seg bistå av tillitsperson gjennom prosessen.

 

Lønn ved omplassering

Dersom den ansatte går over i en stilling og stillingskode som er lavere avlønnet, beholder den ansatte sin opprinnelige lønn jfr. Hovedtariffavtalen kapittel 1, § 3 punkt 3.4.1.

Mellomlegg betales av avgivende enhet på permanent basis jfr. vedtak av kommunedirektørens ledergruppe sak 9/2023

 

HR som lederstøtte

HR bistår ledere gjennom prosessen med å vurdere “annet passende arbeid”. Det er viktig at dette kommer i gang så tidlig som mulig når det er avklart at ansatt ikke kan stå i opprinnelig stilling.

HR vil informere og være med som faglig rådgiver i prosessen som lederstøtte. Det innebærer at HR skal bistå leder med ansatt det skal vurderes «annet passende arbeid» til, og informere om prosessen og de juridiske krav som ligger til grunn.

HR kan stoppe ansettelsesprosesser dersom det er aktuelt å henvise noen til en ledig stilling etter arbeidsmiljøloven.

HR skal ha oversikt over alle ledige stillinger i kommunen.

 

Dette skal leder gjøre

Leder med ledig stilling:

Leder skal ivareta ansatte som omfattes av denne rutinen i henhold til arbeidsmiljølovens bestemmelser, og skal derfor melde fra til HR, post.rekruttering@kristiansand.kommune.no, om ledig stilling.

 

Leder med ansatt som skal vurderes til «annet passende arbeid»:

  • Leder skal så tidlig som mulig ta kontakt med HR for bistand.
  • Leder skal dokumentere oppfølgingsprosessen.
  • Leder melder fra til HR via p360 (arkivsystemet) om at ansatt søkes omplassert til annen stilling i kommunen. 
  • Vurderingen av om det finnes «annet passende arbeid» gjøres av leder i samråd med HR og eventuelt overordnet leder.
  • Særlig ved vurdering av “annet passende arbeid” grunnet helse: så snart det er avklart at vedkommende ikke kan stå i sin opprinnelige stilling kan leder med bistand fra HR starte prosessen med å vurdere annet passende arbeid.  En arbeidsutprøving kan være hensiktsmessig tiltak for å avklare arbeidsevne.

 

Ved uenighet

Ved uenighet innad i et direktørområde om en ansatt er kvalifisert for en stilling, beslutter direktøren hvordan saken løses. Dersom uenighet foreligger mellom to direktørområder, avgjør kommunedirektøren.

 

Forventninger til ansatte:

  • Ansatt har medvirkningsplikt etter arbeidsmiljøloven. Det vil blant annet si at den ansatte skal bidra til å finne løsninger gjennom hele prosessen.
  • Det forventes at ansatt registrerer seg og oppdaterer sin CV i kommunens til enhver tid gjeldende system for dette.


Vedlegg

Arbeidsmiljøloven § 4-6 og § 15-7
Hovedtariffavtalen, kap1 § 3 punkt 3.4.1