Denne prosedyren skal være retningsgivende når det skal vurderes om det foreligger “annet passende arbeid” til den ansatte jfr. arbeidsmiljøloven (aml.) § 4-6 og § 15-7.
Formålet er å sikre at kommunen ivaretar sin lovbestemte plikt.
Ledere og ansatte i Kristiansand kommune.
Vedtatt av
Bystyret 18.09.2024.
Vurderingen av om det finnes “annet passende arbeid” er regulert av regelverk, med en rekke skjønnsmessige vurderinger. Dette dokumentet vil ikke gå nærmere inn på de juridiske momentene som ligger til grunn for denne vurderingen.
Før det kan slås fast at en arbeidstaker ikke kan stå i sin stilling grunnet økonomi eller helsemessige årsaker, må forutgående krav etter arbeidsmiljøloven innfris.
Begrepet “annet passende arbeid” omfatter i dette dokumentet økonomisk overtallighet (nedbemanning) eller når den ansatte av helsemessige årsaker ikke kan stå i sin opprinnelige stilling.
Omplassering som ledd i konflikthåndtering omfattes ikke av denne rutinen. Ved konflikt eller andre typer personalsaker løses omplasseringen etter gjeldende regelverk for den konkrete saken.
Det anbefales at ansatte lar seg bistå av tillitsperson gjennom prosessen.
Dersom den ansatte går over i en stilling og stillingskode som er lavere avlønnet, beholder den ansatte sin opprinnelige lønn jfr. Hovedtariffavtalen kapittel 1, § 3 punkt 3.4.1.
Mellomlegg betales av avgivende enhet på permanent basis jfr. vedtak av kommunedirektørens ledergruppe sak 9/2023.
HR bistår ledere gjennom prosessen med å vurdere “annet passende arbeid”. Det er viktig at dette kommer i gang så tidlig som mulig når det er avklart at ansatt ikke kan stå i opprinnelig stilling.
HR vil informere og være med som faglig rådgiver i prosessen som lederstøtte. Det innebærer at HR skal bistå leder med ansatt det skal vurderes «annet passende arbeid» til, og informere om prosessen og de juridiske krav som ligger til grunn.
HR kan stoppe ansettelsesprosesser dersom det er aktuelt å henvise noen til en ledig stilling etter arbeidsmiljøloven.
HR skal ha oversikt over alle ledige stillinger i kommunen.
Leder skal ivareta ansatte som omfattes av denne rutinen i henhold til arbeidsmiljølovens bestemmelser, og skal derfor melde fra til HR, post.rekruttering@kristiansand.kommune.no, om ledig stilling.
Ved uenighet innad i et direktørområde om en ansatt er kvalifisert for en stilling, beslutter direktøren hvordan saken løses. Dersom uenighet foreligger mellom to direktørområder, avgjør kommunedirektøren.
Vedlegg
Arbeidsmiljøloven § 4-6 og § 15-7
Hovedtariffavtalen, kap1 § 3 punkt 3.4.1