Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at vi følger personopplysningsloven når vi tar bilder eller gjør opptak av personer.
Alle ansatte som tar bilder eller gjør opptak som skal brukes i kommunens kanaler.
Alle bilde/opptak der noen kan direkte eller indirekte identifiseres, og som brukes i kommunens kanaler, må du hente inn samtykke for via vårt bildearkivsystem. Dette skjema vil også gi nok informasjon slik at hvis noen vil trekke tilbake samtykke i etterkant vil det kunne spores tilbake til hvor bildet er brukt. Når du tar bilder av personer som regnes som offentlige trenger du ikke hente inn samtykke.
Den som skal fotograferes må fylle ut samtykkeskjemat (ev. foresatte hvis et barn er 15 år eller under). Du som fotograf må fortelle de hva de skal fylle ut for følgende punkter:
Formål med opptak – betyr grunnen til at det tas bilde, for eksempel “artikkel om leker i skolen”, “stemningsbilder før jul”
Oppdragsgiver – den som har ansvar for bilde, eller skole/avdeling/område/enhet som legger ut bildene
Hvor bilde/opptak skal brukes – her kan de krysse av for hvor det skal publiseres til
Spesielt for skoler og barnehager
Kommunens skjema brukes ikke for generelle tillatelser. For klassebilder/gruppebilder, fritidsaktiviteter og lignende er dere ansvarlige for bilder som tas i deres regi. Skoler og barnehager bør hente inn samtykke som en del av sine rutiner ved skolestart i sitt eget system. Les hva datatilsynet sier om dette. Se også prosedyre spesielt om barn og unge.