H-13 Fare for dambrudd v. 1.1

Mål

 

 

Redusere risiko for dambrudd til ett minimum ved å følge krav i Damsikkerhetsforskriften. Damsikkerhetsforskriften stiller krav til tilsyn og forebyggende vedlikehold, samt krav til beregninger, planer og kontrollregime ved damutbedringer.

 

Ansvar

 

 

Det vil normalt være en innbygger, en vakt eller tilsynspersonell i Ingeniørvesenet som oppdager faren. I de aller fleste tilfeller vil det være snakk om en situasjon som utvikler seg over tid, økende vannførling, lekkasje, vann-nivå.

Tilsynspersonell eller Oppsynsvakta kontakter VTA / stedfortredende VTA som vurderer situasjonen på bakgrunn av beredskapsplan for dammer og grenseverdier her (når dette er klart).

VTA / stedfortredende VTA kontakter NVE ved behov, og Oppsynsvakta varsler ihht. Varslingsplan for ingeniørvesenet - kontaktliste  ved behov. Husk å varsle nødetatene først ved akutt fare for liv og helse, se varslingsplanens første punkt "Generelt". 

Oppsynsvakt varsler kriseledelsen i kommunen iht. hurtigprosedyre Overordnet plan for kriseberedskap - HTML (Ikke tilgjengelig) ved behov

Kommunalområdene har et selvstendig ansvar for å sikre trygg evakuering dersom det er aktuelt.

Ingeniørvesenet har ansvar for å koordinere innsatsen i By- og stedsutvikling i samarbeid med beredskapssjefen og den overordnede beredskapsplanen.

 

 

 

Hvordan

 

 

 

Kravene i Damsikkerhetsforskriften skal følges. Dette innebærer blant annet at det ikke påbegynnes anleggsarbeider før alle nødvendige godkjenninger fra NVE foreligger samt at tilsynskrav følges, inkl ekstraordinært tilsyn før/under/etter ekstremvær.

Dersom fare for dambrudd inntreffer skal kommunen:

  • Oppsynsmann/oppsynsmannsvakt kontakter VTA/stedfortredende VTA – om mulig - for å avklare alvorlighetsgrad. Ved behov så varsler oppsynsmann/oppsynsmannsvakt beredskapssjefen som bestemmer om kriseledelse skal settes og VTA/stedfortredende VTA varsler NVE.
  • Rask varsling iht. Varslingsplan for ingeniørvesenet - kontaktliste .  Politiet kan da raskt beordre evakuering ved behov.
  • Vurdere behovet for befolkningsvarsling i hele eller deler av kommunen. Varsling skjer iht. tiltakskortet K-4 Befolkningsvarsling 
  • ROS analyser viser berørte områder og hvordan kritisk infrastruktur og kritiske samfunnsfunksjoner kan påvirkes av dambrudd. ROS analysene er tilgangsbeskyttet og det er opprettet et eget arbeidsrom for ROS for dammer.  Ingeniørvesenet har tilgang.
  • Prioritere tiltak som sikrer liv og helse, og at kommunen kan opprettholde kritiske samfunnsfunksjoner
  • Om mulig, sikre kommunale bygg, anlegg (parker, småbåthavner) og veier
  • Om mulig, sikre at kritiske rister og kulverter fortsatt er åpne
  • Vurdere behovet for ressurser og bistand fra frivillige organisasjoner, sivilforsvaret, KBR eller andre eksterne aktører
  • Etablere kontakt med AKT og veieier Fylkesveier/ Statens vegvesen.
  • Vurdere behovet for geoteknisk kompetanse, fjellsikring, ras m.m.
  • Vær i dialog med NVE. De er allerede varslet, se varslingsplanen.
  • Vurdere behov for å utarbeide planer for oppfølging av berørte i etterkant av situasjonen
  • Ved kritisk tilstand så vil dambrudd være overstått i løpet av relativt få minutter, og det vil derfor være svært begrensede muligheter for skadebegrensende tiltak om mulig dambrudd oppdages for nært opp mot bruddet

 

 

 

Vedlegg og referanser

GlobaltH-2 Etablering av mottak og evakuert- og pårørendesenter (EPS)                     

GlobaltH-3 Ekstremvær

GlobaltH-4 Flom

GlobaltH-5 Utfall av kraft

GlobaltK-1 Krisekommunikasjon

GlobaltK-2 Mediehåndtering

GlobaltK-3 Etablering av publikumstelefon

Varslingsplan for ingeniørvesenet - kontaktliste

K-4 Befolkningsvarsling

Damsikkerhetsforskriften