Hva |
Hvordan |
Hvorfor |
Alle voksne har vester.
|
Henger tilgjengelig på hvert trinn. |
Vi skal være synlige. |
Egne vaktrutiner før, i og etter skoletid og på sfo. Alle voksne må ta ansvar for sin vakt. |
Det utarbeides vaktplan som jevnlig revideres. |
Sikre at alle barn har det trygt og godt. |
Leveranser av bil på skolens område. |
Sørge for at barna er borte fra kjørebanen |
Sikre mot påkjørsel |
Ha oversikt over skolens område og barna – være fleksibel! |
Sirkulering og scanning. |
Være der det er barn. Være en ressurs der det trengs. Skape trygghet. |
«Se og høre» |
Se etter kroppsspråk, blikk, utestengning – være nær/tett på, lytte til ord.
|
Fange opp så mye som mulig av uønsket oppførsel for å gripe inn, stoppe, håndtere. Gi oppmerksomhet også til positiv adferd. |
Oppsøke barn som er alene. |
Ta kontakt med barnet. Hjelpe barnet å finne noen å leke med. Informere kontaktlærer. |
Forebygge mobbing og ensomhet. |
Nysgjerrig og interessert |
Være i bevegelse, oppsøke barn/grupper, være spesielt oppmerksom på områder der det kan oppstå konflikter. |
Være synlig voksen. Avverge/korrigere evt uønsket adferd. Oppmuntre til ønsket adferd. |
Dele informasjon sfo/skole. |
Rutine for deling mellom skole/kontaktlærer og sfo ved behov. |
Oppfølging
|
Vakter: først ut og sist inn. |
Være på plass i god tid så det er voksne når barna er der. |
Når voksne er til stede oppleves det trygt for barna. Voksne kan gripe inn i situasjoner ved behov. |
Positive voksne. |
Vis interesse i barna og det de gjør, si hei, ta kontakt. Vær nysgjerrig, møt barna med åpenhet og klare forventninger. Grip inn i situasjoner. |
Positive voksne inviterer til tillitt og samhandling. Skaper gode treffpunkt og bygge relasjoner mellom voksne og barn. Trygghet og trivsel hos barna øker. |
Konflikthåndtering. |
Grip inn i situasjonen. Vær en tydelig voksen. Informer kontaktlærer. |
Alle elever skal ha det trygt og godt. |