Tilsynsrutine v. 1.2

Hva

Hvordan

Hvorfor

Alle voksne har vester.

 

Henger tilgjengelig på hvert trinn.

Vi skal være synlige.

Egne vaktrutiner før, i og etter skoletid og på sfo. Alle voksne må ta ansvar for sin vakt.

Det utarbeides vaktplan som jevnlig revideres.

Sikre at alle barn har det trygt og godt.

Leveranser av bil på skolens område.

Sørge for at barna er borte fra kjørebanen

Sikre mot påkjørsel

Ha oversikt over skolens område og barna – være fleksibel!

Sirkulering og scanning.

Være der det er barn. Være en ressurs der det trengs. Skape trygghet.

«Se og høre»

Se etter kroppsspråk, blikk, utestengning – være nær/tett på, lytte til ord.

 

Fange opp så mye som mulig av uønsket oppførsel for å gripe inn, stoppe, håndtere.

Gi oppmerksomhet også til positiv adferd.

Oppsøke barn som er alene.

Ta kontakt med barnet. Hjelpe barnet å finne noen å leke med. Informere kontaktlærer. 

Forebygge mobbing og ensomhet.

Nysgjerrig og interessert

Være i bevegelse, oppsøke barn/grupper, være spesielt oppmerksom på områder der det kan oppstå konflikter.

Være synlig voksen.

Avverge/korrigere evt uønsket adferd.

Oppmuntre til ønsket adferd.

Dele informasjon sfo/skole.

Rutine for deling mellom skole/kontaktlærer og sfo ved behov.  

Oppfølging

 

Vakter: først ut og sist inn.

Være på plass i god tid så det er voksne når barna er der.

Når voksne er til stede oppleves det trygt for barna. Voksne kan gripe inn i situasjoner ved behov.

Positive voksne.

Vis interesse i barna og det de gjør, si hei, ta kontakt. Vær nysgjerrig, møt barna med åpenhet og klare forventninger. Grip inn i situasjoner.

Positive voksne inviterer til tillitt og samhandling.

Skaper gode treffpunkt og bygge relasjoner mellom voksne og barn. Trygghet og trivsel hos barna øker.

Konflikthåndtering.

Grip inn i situasjonen.

Vær en tydelig voksen. Informer kontaktlærer.  

Alle elever skal ha det trygt og godt.