Mandat: På enhetsledermøte 15.01.2020, der også Rolf Jarnes var til stede, ble det foreslått en arbeidsgruppe, ledet av enhetsleder, som skulle revidere «arbeidsinstruksen for legetjenesten i sykehjem».
Arbeidsgruppen:
Kari Beate Johnsen - sykehjemsoverlege
Kristine Huver - avdelingsleder Bispegra omsorgssenter
Astrid Færden Gaare - stabsrådgiver kommunalsjefsområde
Rolf Jarnes - enhetsleder samfunnsmedisinsk enhet
Veton Hamiti - enhetsleder Kvadraturen omsorgssenter
Arbeidsmetoden: Arbeidsgruppen avtalte møter frem mot sommeren 2020.
Vi brukte «Instruksen for legetjenesten i sykehjem» som utgangspunkt. Kari Beate ba om innspill fra institusjonsleger i hele kommunen. Avdelingslederne ble oppfordret til å gi tilbakemeldinger i fht hvordan statusen er nå på de forskjellige omsorgssentrene, og arbeidsgruppen fikk mange tilbakemeldinger.
FUNKSJONSBESKRIVELSE FOR INSTITUSJONSLEGER
Ansvarsområder
Institusjonslegen har det medisinskfaglige ansvar for alle inneliggende pasienter / beboere på omsorgssenter. Institusjonslegen har også ansvar for medikamenthåndteringen. Gjelder ikke omsorgsboliger.
Medisinskfaglig ansvar
Legen skal sørge for nødvendig medisinsk oppfølging mens pasienten er innlagt i kommunens institusjon. Institusjonslegen overtar ansvaret for pasienten fra fastlegen ved lengre innleggelse. Legen sørger for å innhente nødvendig informasjon fra fastlege ved innleggelse, og at nødvendig informasjon sendes fastlege ved utskrivelse.
Kommunen legger til rette for opplæring i det elektroniske journalføringssystemet i kommunen
Pasientrettede:
- gjennomføre legevisitt
- lage innkomstnotat innen 7 dager
- føre diagnose og funn i kommunens elektroniske fagsystem
- delta i kommunikasjon med medarbeidere, pårørende og pasient/beboer slik at
informasjon om funn, prognoser og behandlingsforløp er kjent på best mulig måte
- gjennomføre legemiddelgjennomgang LMG etter prosedyre
- lage OBS notat hvor behandlingsnivå beskrives
Institusjonsrettede:
- medvirke til utvikling og kvalitetssikring av medisinskfaglige prosedyrer
- påse at legemiddelrutiner blir fulgt
- ha kjennskap til infeksjonskontrollprogram / smittevern
- ha kjennskap til beredskapsplan
- delta i internundervisning, fagutvikling og supervisjon/veiledning av kollegaer
- telefontilgjengelighet avtales med hvert omsorgssenter
- legen plikter å sette seg tilstrekkelig inn i kommunens datasystem slik at han /hun kan ta i
mot og gi elektronisk informasjon til samarbeidspartnere
- legen må ha kjennskap til kvalitetsrutiner og systemer i kommunen
Legevisitten:
Fravær og ferie:
Rutiner
henviser til rutiner i kommunens kvalitetssystem EQS