Funksjonsbeskrivelse for institusjonslege v. 1.1

Mandat: På enhetsledermøte 15.01.2020, der også Rolf Jarnes var til stede, ble det foreslått en arbeidsgruppe, ledet av enhetsleder, som skulle revidere «arbeidsinstruksen for legetjenesten i sykehjem».

Arbeidsgruppen:

Kari Beate Johnsen - sykehjemsoverlege

Kristine Huver - avdelingsleder Bispegra omsorgssenter

Astrid Færden Gaare - stabsrådgiver kommunalsjefsområde

Rolf Jarnes - enhetsleder samfunnsmedisinsk enhet

Veton Hamiti - enhetsleder Kvadraturen omsorgssenter

 

Arbeidsmetoden: Arbeidsgruppen avtalte møter frem mot sommeren 2020.

Vi brukte «Instruksen for legetjenesten i sykehjem» som utgangspunkt. Kari Beate ba om innspill fra institusjonsleger i hele kommunen. Avdelingslederne ble oppfordret til å gi tilbakemeldinger i fht hvordan statusen er nå på de forskjellige omsorgssentrene, og arbeidsgruppen fikk mange tilbakemeldinger.

 

FUNKSJONSBESKRIVELSE FOR INSTITUSJONSLEGER

Ansvarsområder

Institusjonslegen har det medisinskfaglige ansvar for alle inneliggende pasienter / beboere på omsorgssenter. Institusjonslegen har også ansvar for medikamenthåndteringen. Gjelder ikke omsorgsboliger.

 

Medisinskfaglig ansvar

Legen skal sørge for nødvendig medisinsk oppfølging mens pasienten er innlagt i kommunens institusjon. Institusjonslegen overtar ansvaret for pasienten fra fastlegen ved lengre innleggelse. Legen sørger for å innhente nødvendig informasjon fra fastlege ved innleggelse, og at nødvendig informasjon sendes fastlege ved utskrivelse.

Kommunen legger til rette for opplæring i det elektroniske journalføringssystemet i kommunen

 

Arbeidsoppgaver

Pasientrettede:

 - gjennomføre legevisitt

-  lage innkomstnotat innen 7 dager

-  føre diagnose og funn i kommunens elektroniske fagsystem

-  delta i kommunikasjon med medarbeidere, pårørende og pasient/beboer slik at

   informasjon om funn, prognoser og behandlingsforløp er kjent på best mulig måte

-  gjennomføre legemiddelgjennomgang LMG etter prosedyre

- lage OBS notat hvor behandlingsnivå beskrives

 

Institusjonsrettede:

-  medvirke til utvikling og kvalitetssikring av medisinskfaglige prosedyrer

-  påse at legemiddelrutiner blir fulgt

-  ha kjennskap til infeksjonskontrollprogram / smittevern

-  ha kjennskap til beredskapsplan

-  delta i internundervisning, fagutvikling og supervisjon/veiledning av kollegaer

-  telefontilgjengelighet avtales med hvert omsorgssenter

-  legen plikter å sette seg tilstrekkelig inn i kommunens datasystem slik at han /hun kan ta i

   mot og gi elektronisk informasjon til samarbeidspartnere

-  legen må ha kjennskap til kvalitetsrutiner og systemer i kommunen

 

Legevisitten:

  • fast visitt tid – dette skal planlegges på forhånd og avtales på hvert omsorgssenter
  • avvik fra visitten må varsles i god tid i forkant

 

Fravær og ferie:

  • akutt sykefravær meldes ansvarlig leder/avdelingsleder på omsorgssenteret raskest mulig, samt til avdelingsleder samfunnsmedisin.
  • kurs, også kortvarige, må søkes om til avdelingsleder samfunnsmedisin, uavhengig om det er behov for vikar eller ikke. 
  • fravær i forhold til kurs og lignende avtales med omsorgssenteret og avdelingsleder samfunnsmedisin.
  • på omsorgssenter med flere leger oppfordres legene til å samordne ferie, kurs og annet fravær slik at dekningen blir best mulig. 
  • lengre fravær meldes til avdelingsleder i samfunnsmedisin

 

Rutiner

henviser til rutiner i kommunens kvalitetssystem EQS