Trygghetsalarm - Besvare på bemannet bolig v. 1.3

Hensikt                              

Sikre at bemanning på UH / ROP / Omsorgs- og Serviceleiligheter ol besvarer alarmanrop fra brukernes trygghetsalarmer på en trygg måte.

 

Gjelder for

Alle ansatte på overnevnte boliger.

 

Ansvar for gjennomføring

Leder for boligen.

 

Beskrivelse av alarmsystemet

Når en bolig tar i bruk trygghetsalarm for én eller flere av beboerne, må boligen sørge for at de har minst én vakttelefon som alltid bæres av personale, helst bør de ha to telefoner til formålet. Dersom man kun har én slik telefon, og denne også brukes til andre samtaler, f.eks hovedtelefon for boligen for pårørende ol, blir boligen nødt til å ha en ekstra telefon. Det er viktig å slå av Mobilsvar på vakttelefoner.

Trygghetsalarmen er konfigurert til å ringe vaktnummeret ved utløst alarm. Dersom den ikke besvares av personell, vil den fortsette å ringe i 60 sekunder før den gir opp. Vi konfigurerer alle alarmer til å forsøke seks ganger før den gir opp. Dersom den ikke er besvart etter 6 forsøk, går den videre til responssenteret som backup. dersom Responssenteret da ikke får tak i personell på boligen, har de ofte ikke andre valg enn å kalle ut 113. Dersom boligen har 2 eller flere vakttelefoner, setter vi disse opp i en ring, slik at man sikrer at noen kan besvare den.

Når en trygghetsalarm blir utløst, vil den ringe på den første vakttelefonen. Alle trygghetsalarmer ringer fra nummeret 671 12 574 eller 519 14 180, sørg for å legge begge disse nummer inn i kontaktlisten på alle vakttelefoner, under navnet "Trygghetsalarm".

Dersom boligen bytter telefonnummer på en av vakttelefonene, anskaffer seg en ekstra telefon ol, meldes dette til Post.Trygghetsalarm, slik at vi kan endre alarmsystemet til å omfatte disse endringene.

 

Rutine for mottak av alarm

Når en trygghetsalarm blir utløst, vil den ringe på den første vakttelefonen. Når du besvarer den får du opplest følgende talemelding:

  • Hva som har utløst alarmen (alarmknapp, epilepsialarm osv).
  • Navn på bruker av alarmen.
  • Adresse på bruker.

Du får så opplest to valg:

  • Svare med 1: Taster du 1, vil du ta i mot alarmen og oppnå to-veis samtale med brukeren. Du kan da spørre hva det gjelder, eller f.eks. svare at du er på vei. Avslutt så alarmen ved å legge på.
  • Avvise med 0: Det du da forteller systemet, er at du ikke har mulighet til å håndtere akkurat denne alarmen. Alarmen vil da umiddelbart fortsette med å ringe på neste vakttelefon i ringen.

Slik vil systemet holde på, enten til den blir besvart, blir avvist 6 ganger, eller timer ut etter 6 minutter. Da vil den til slutt havne hos Responssenteret som en ekstra sikkerhet.