Bestilling av ladepunkt for elbiler internt i kommunen - prosedyre for v. 1.3

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at alle som trenger et nytt ladepunkt bestiller dette ved bruk av samme skjema.   Bestilling og behandling av nye ladepunkter for elbil (Ikke tilgjengelig). Hensikten er også å synliggjøre krav til planlegging av nye el ladepunkter på fremtidige nybygg.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte i kommunen som ønsker å bestille ladepunkter for el bil til bruk i tjenesten.

 

Ansvar for gjennomføring

Parkeringsenheten har ansvar for at prosedyren fins og følger opp bestillinger som kommer inn via skjemaet. 

 

Beskrivelse

  1. Ansvarlig bestiller fyller ut bestillingsskjema. Standard bestillingsskjema må fylles ut, følg denne lenken:   Bestilling og behandling av nye ladepunkter for elbil (Ikke tilgjengelig)
  2. Dedikert person i parkeringsenheten går gjennom søknaden og korrigerer ved behov.Viktig å dobbeltsjekke at eierskap til aktuelt bygg stemmer.  For hensiktsmessig etablering av ladeenheter, vil det kunne bli behov for befaring på anleggsadresse sammen med bestiller. Eventuelle korrigeringer til søknadsskjema basert på befaring føres inn i EQS.
  3. Oversikt over innkomne saker og tillatelser gitt fins her  Parkering: Oversikt over søknader el bil
  4. Parkeringsenheten tar kontakt med aktuell bygg forvalter om eventuelle utfordringer ved montering på aktuell adresse. Det vil kunne være nødvendig at representant fra Kristiansand Eiendom (KE) bli med på befaring. Hovedregel for etablering av lade punkter vil være strømuttak fra eksisterende tavlerom i hoved tavle. Parkeringsenheten vil på alle kommunale bygg installere egen strømmåler fra Agder Energi. Dette abonnement betales av Parkeringsenheten i sin helhet. Sammen med KE og EL-installatør vurderes tilgjengelig strømkapasitet. Generelt sett skal gravearbeid i forbindelse med etablering unngås. Unntaksvis er kabling/graving fra nærmeste trafostasjon. Eventuelle korrigeringer til søknadsskjema basert på befaring føres inn i EQS
  5. Normalt vil det bestilles kabling for 32Amp.
  6. Parkeringsenheten bestiller ladeenheter som fortløpende kobles opp og settes i drift. Alle enheter vil kobles med eget nettverk for kommunikasjon med baksystemer.
  7. Tilgang til ladeenhetene vil skje ved bruk av RFID brikke, eller annen tilgangsmulighet. Dette avtales med bestiller ved driftsstart av anlegget. Ved behov, vil KP kunne gi brukerveiledning.
  8. Det er svært viktig at parkeringsenheten involveres på et tidligst mulig tidspunkt i prosessen med nybygg/endringer, for å unngå unødvendige kostnader i forbindelse med etablering av ladeenheter. Typisk kravsspesifikasjon lenkes opp.
  9. Det er viktig at bestillere tenker fremtidsrettet, for på best mulig måte å få fremtidige behov for EL-bil ladning dekket.
  10. Ladeenhetene er kun beregnet for kommunale tjenestebiler.
  11. Saken lukkes i EQS når lader er satt i drift.

 

Definisjoner

  • Ingen

 

Vedlegg og referanser

  •  Bestilling og behandling av nye ladepunkter for elbil (Ikke tilgjengelig)