Denne rutinen tar utgangspunkt i de nasjonal faglige råd om forhåndssamtaler og planlegging ved begrenset forventet levetid. Rådene omhandler voksne og eldre med alvorlig, uhelbredelig sykdom eller høy risiko for alvorlig sykdomsepisoder på grunn av fysisk svekkelse.
Definisjoner:
Forhåndssamtaler setter personer i stand til å identifisere sine verdier, definere mål og ønsker for fremtidig medisinsk behandling, omsorg og pleie, og diskutere disse ønskene med pårørende og med helsepersonell.
Forhåndssamtaler kan ta opp personers behov knyttet til fysiske, psykiske, sosiale og eksistensielle/åndelige sider ved livet.
Forhåndssamtaler bør dokumenteres og jevnlig revurderes, slik at ønskene kan bli vektlagt om pasient/bruker skulle komme i en situasjon der man ikke lenger kan tale sin egen sak.
Forhåndssamtale er en prosess, det er ikke bare en, men gjerne flere samtaler over tid som tar utgangspunkt i behov og livssituasjon.
Hensikt:
En forhåndssamtale vil kunne fremme pasientens/brukers medbestemmelse og autonomi, skape tillit mellom pasient/bruker og helsepersonell, samt gi helsepersonell et godt grunnlag for beslutninger og gode prosesser videre i behandlingsforløp.
Ansvar for gjennomføring:
På omsorgssenter/bolig: Primærkontakt og/eller sykepleier/vernepleier i samarbeid med avdelingens institusjonslege/fastlege.
I hjemmetjeneste: Primærkontakt og/eller sykepleier/vernepleier i samarbeid med brukers fastlege.
Beskrivelse/tiltak:
Som en del av forhåndssamtalen bør pasienten få tilbud om en plan tilpasset sine ønsker og behov. Forhåndssamtalene bør danne grunnlaget for innholdet og tiltakene i planen, sammen med relevante opplysninger fra tjenestene. Uavhengig av planverktøy kan planen kalles pasienten/brukers palliative plan, lindrende plan, eller liknende.
Viktige punkter i planen (uavhengig av planverktøy):
For hjelp til å gjennomføre en forhåndssamtale kan man benytte lommekortet under:
På den ene siden er det forberedelse med råd og tips til gjennomføring av en forhåndssamtale.
På den andre siden vises hvordan en forhåndssamtale kan gjennomføres ved bruk av Empatisk kommunikasjon. Empatisk kommunikasjon er en samtaleform som legger tilrette for gode menneskemøter. Når du viser forståelse for den andre personens perspektiv, legger du grunnlaget for en god og trygg kommunikasjon. Ved hjelp av fire trinn med spørsmål kan du enklere snakke med personen om hva som er viktig her og nå. Lommekortet har forslag til spørsmål knyttet til de ulike trinnene. Se utklipp under eller Lommekort Forhåndssamtale
Hvordan bruke denne samtalen videre:
Tidspunkt for gjennomføring:
På omsorgssenter/bolig for eldre: Det gis tilbud om forhåndssamtale ved innkomstsamtale. Anbefales å gjennomføres innen 3-6 måneder etter innkomst.
Forhåndssamtalen er en del av sjekklisten: Innkomstsamtale, oppfølgingssamtale og års samtale.
I hjemmetjeneste: Ved behov og/eller endring i helsetilstand.
Forhåndssamtalen tilhører sjekklisten: Primærkontaktsamtale
Vedlegg:
Nasjonale faglige råd om forhåndssamtaler: Forhåndssamtaler - Helsedirektoratet
Veileder: «Forhåndssamtale» inkludert forslag til invitasjon: Se veilederen her
Kompetansebroen har utarbeidet e-læring i forhåndssamtale: Se her
E-læring: Basismodul - Empatisk Kommunikasjon: Kursets forside (kslaring.no)