Et frivillig tverrfaglig / tverretatlig samarbeidsfora knyttet til ungdom i alderen 13 til 18 år, når det er bekymring for rus, kriminalitet eller annen negativ utvikling, som gjør det nødvendig med tverrfaglig/ tverretatlig samarbeid.
Kjernegruppe blir også brukt i forbindelse med oppfølging av alternative straffereaksjoner, som påtaleunnlatelse med vilkår (ungdomskontrakt.)
Målet med kjernegruppen er å hjelpe ungdommen til å nå sine mål på en støttende og positiv måte.
Kjernegruppemetodikken bygger på en grunnholdning der vi tar utgangspunkt i ungdommens egne ressurser og at kraften til endring ligger hos ungdommen selv.
Hvem er med?
Faste deltakere utgjør kjernen i møte, men andre kan inviteres med hvis det er ønskelig.
Antall deltakere kan også reduseres hvis det er behov for det.
Alle deltakerne i kjernegruppen kan bringe inn ønske om kjernegruppe til skolens ledelse, det gjelder også de foresatte.
Faste deltakere er som regel:
Rektor, eller sosiallærer ved ungdomsskole. Rådgiver ved videregående skoler, kontaktlærer, helsesykepleier, Politi, en fra Forebyggende avdeling i kommunen, ungdom og foresatte.
Andre aktuelle kan være representant fra Barneverntjenesten, ABUP, fastlege, Ungdomstjenesten, eller Fritidsetaen. Andre fra familiens private nettverk kan inviteres med hvis det er ønskelig.
Rammer for møte.
Det er et tverrfaglig samarbeidsfora hvor skolen er ansvarlig for å kalle inn til møtene og skrive referat.
Det er som oftest en fra Forebyggende avdeling i kommunen som leder møtene.
Ved oppstart av første møte i kjernegruppen er det viktig å sette tydelige rammer for møte.
Møteledelsen.
Møteledelsen skal være fremtidsrettet, positiv, klar og tydelig. Det skal være fokus på dialog og aktiv involvering av den det gjelder, for å treffe best med konkrete og realistiske tiltak.
Møte skal bære preg av helhetlig tenkning. (SKOLE, HJEM OG FRITD)
Det er viktig å gi tydelig støtte til ungdommens ønsker og mål, støtte også når det er vanskelig.
Den som leder møte styrer samtalen rundt bordet og begynner med ungdommen, som inviteres til å si noe om hvordan det går (på skolen, hjemme og på fritiden.) En annen mulighet er at den som har meldt inn behovet for kjernegruppe sier noe om hva som er grunnen til at man ønsker å tilby kjernegruppe.
Møtemetodikken.
Det er viktig å tenke at det meste av jobben skjer mellom møtene. Møtene blir et stoppunkt for å sjekke ut hvordan ungdommen har det og hvordan det går på skolen, hjemme og på fritiden.
Vurdere nytt møte, sette opp ny dato for neste møte.
Viktig for å få til gode møter.