Bosettingsrutiner v. 1.1

Bosettingsrutiner (under utarbeidelse)

OPPGAVER FØR BOSETTING FRA MOTTAK:

 

Oppgave

Ansvar

Utført

Svare i IMDi-nett på anmodning om bosetting.

Anmodninger drøftes i ukentlig bosettingsmøte, hvor også avd.leder, boveileder og repr. fra FOK deltar.

NB: Tverrfaglig drøfting ved funkhem-saker!

OBS: Ved bosetting fra Tilrettelagt avdeling skal veileder kobles inn allerede her.

Meld til ann.mari.ladefoged@kristiansand.kommune.no v. mulig ekstratilskuddssak.

Bosetter

 

 

Boveileder

 

Sende velkomstbrev med info om frist til å finne egen bolig. Kopi sendes til mottaket.  (Se vedlegg)

2 ukers frist til å finne egen bolig. Flyktn. skal gi beskjed til bosetter om de finner bolig selv eller ikke. Levere kontrakt til bosetter. Bosetter videresender til boligavd. Boligavd. befarer bolig og skriver befaringsrapport. Befaringsrapporten skannes i Visma.

 

Bosetter

 

 

 

Bosetter/boligavd

 

Registrer bosettingen følgende steder (alt i Sharepoint):

Bosettingslista (denne bruker Geir ift tildeling av programrådgiver)

Bosettingsrapport for inneværende år (Excel-skjema)

Innflyttingsliste (kortere versjon, samarbeidsdokument med Katja)

Bosetter

 

Kontakte mottak for å planlegge bosettingen:

         Skaff kartleggingsinfo og skann inn i Visma

         Skaff følgende info: kontonr., personnr., fastlege, helseutfordringer/andre utfordringer, tolkebehov, bank-ID, familiegjenforeningssøknad, mengde bagasje (alt journalføres i Visma på Løpende journal, Bosetting og Veiledningsteam)

         Avtal bosettingsdato og registrer den i Outlook

         Book bil og tolk

         Avklare med flykt. om de vil ha penger utbetalt for innkjøp av senger og bord m/stoler, eller om de vil at Introduksjonsavd. skal kjøpe det

 

KSS

 

Bosetter 👇

 

Fyll ut infoark. Kalle infoarket for noe annet, mer beskrivende?

Lag i 7 eksemplarer, og lever til: 1 til Nav (mail til Frances) for å forberede dem på at det blir bosetting, 1 til bosettingsmappa, 1 i permen, 1 til programrådgiver, 1 i søknad til NAV, 1 til GG Helse (via internpost), 1 til Xhevdet (?)
OBS Legg inn som mal i Visma

Vurder om det er nødvendig med 7 eksemplarer? Undersøk hva som kan sendes på mail.

Bosetter

 

Lage bosettingsmappe. Se vedlegg: Rutine for organisering av bosettingsmappe

Bosetter

 

Levere 2 søknader i gult plastomslag til Nav, minimum 10 dager før bosetting:

Søknad 1: Livsopphold, etablering, husleie og busskort

Søknad 2: Kommunal garanti. NB: Husleiekontrakt må legges ved

OBS!

         Fyll ut etableringsliste. En egen liste ved ordinær bosetting, en annen for overføringsflyktninger (se vedlegg).

         Merk søknadene med 1.gangs bosetting (da blir den prioritert)

         Nav omgjør ikke vedtak, så viktig med tydelig info i søknad om vedk. vil ha utbetalt penger til hele etableringen, eller om Introduksjonsavd. skal handle inn seng + bord m/stoler.

 

Bosetter

 

Klargjøre bolig:

o    Avtale med huseier henting av nøkkel og bosettingsdato

o    Bestille møbler

o    Se til at lageret er utstyrt (se Excel-vedlegg: Lagerliste)

o    Møblere (senger + bord m/stoler hentes på lager*)

o    Levere evnt. emballasje til Avfall Sør

o    Klargjør merkelapp til postkasse (postkasse er huseiers ansvar)

o    Se til at boligen er i fin nok stand til at flyktningen kan ankomme (f.eks. tørk over støv/skitt)

*Lageret er i garasjen på KSS. Nøkkel ligger i dashbordet på Transporteren.

 

Bosetter 👇

 

Bestill hvitevarer fra Rolfs Elektro på mail ihht Navs oversikt senest dagen før bosetting.

OBS! Merk bestilling med navn, adr., Acos-ID, tlf., leveringstidspunkt. Gi beskjed til den som skal bosettes at flyktningen må være tilstede ved levering.

Bosetter

 

Avklare med mottak om det er barn som skal bytte barnehage/skole AVKLARE MED IM I SAMARBEIDSMØTE

 

 

 

 

 

TILLEGGSOPPGAVER VED BOSETTING AV OVERFØRINGSFLYKTNINGER: 

 

Arbeidsoppgave

Ansvar

Uført

Kontakte politiet. Varsle om ankomst og booke time for avtale.

Kontaktinfo:  tone.britt.eeg@politiet.no, tlf.: 38136556, eller hovedtlf. 38136000

OBS: Må ha med reisedok. og andre relevante dokumenter til avtalen.

Politiet bestiller tolk og melder videre til Folkeregisteret.

Bosetter

 

Innkjøp av møbler og møblering ihht rutiner for OFF (se vedlegg)

Bestille og ta i mot hvitevarer senest 1 uke før ankomst

 

 

Handle inn matvarer med rekvisisjon fra Nav

 

 

Kontakte Gyldengården Helsesenter. Varsle om ankomst og booke avtale.

Kontaktinfo: Edith, evnt.

kathrine.dahle.usterud@kristiansand.kommune.no, tlf. 38079525. Kopi til: Rolf

De bestiller tolk.

Bosetter

 

Kontakte det kommunale vaksinasjonskontoret, tlf.

Varsle om ankomst og booke avtale.

Kontaktinfo: vaksinasjonskontoret@kristiansand.kommune.no, tlf.: 38 07 57 07

Bosetter

 

Drop-in på SSHF for røntgen og evt. blodprøve (gå fra morgenen). OBS: Lever papirene fra vaksinasjonskontoret til SSHF dagen før hvis det er en stor familie.

 

 

 

 

OPPGAVER SOM HERBOENDE VED FAMILIEGJENFORENING SELV MÅ UTFØRE:

OBS! Oppgaver relatert til familiegjenforening er herboendes ansvar, og kun unntaksvis skal Introduksjonsavdelingen bistå.  

 

Oppgave

Utført av herboende

Utført av Introavd.

Herboende orienterer Introduksjonsavdelingen når UDI har sendt brev om innvilgelse

 

 

Legg kopi av vedtaksbrev for skanning i Visma (egen posthylle) + kopi flybillett til Xhevdet?

 

 

Kontakte Nav og levere søknad om sosialhjelp (livsopphold, etablering, husleie, klær, busskort)

 

 

Skaffe egnet bolig

 

 

Bestille flybilletter og orientere Introduksjonsavdelingen om ankomst

 

 

Planlegge oppstart i skole/barnehage

 

 

Henting på flyplass

 

 

 

 

OPPGAVER VED FAMILIEGJENFORENING TIL ENSLIG MINDREÅRIG:  

I saker hvor enslige mindreårige får familiegjenforening, foregår bosettingen i et samarbeid mellom den enslige mindreårige og ansatte i EM-boligen. Hvis tidl. EM (altså over 18 år) får familiegjenforening, se rutine for ordinær familiegjenforening.

Se rutine for bosetting av overføringsflyktninger???. I tillegg kommer disse oppgavene:

 

Oppgave

Ansvar

Utført

EM orienterer Introduksjonsavdelingen om ankomsten og sender relevant dokumentasjon om bakgrunn og ankomst

EM

 

Melde i fra til mottaksskolen om barn i skolepliktig alder

Bosetter

 

Melde i fra til Kongsgård barnehagesenter om aktuelle barn

Bosetter

 

 

 

 

SEKUNDÆRBOSETTING:


Ved henvendelser vedr. sekundærbosettinger, skal vi oppfordre dem til å forholde seg til saksgangen (vedkommende som søker skal henvende seg til sin kommune, som så henvender seg til IMDi, som i neste omgang kontakter vår kommune). Vi kan unntaksvis henvende oss til Andreas Stangenes, som er ansvarlig for sekundærbosettinger i Kr.sand kommune, men hans kontaktinfo skal ikke gis til søker. andreas.stangenes@nav.no

 

 

 

RUTINE FOR TILDELING AV KOMMUNAL BOLIG: 

Er det boligkontoret eller boligselskapet vi refererer til under her? FLYTTE TIL RUTINER IFM BOS. FRA MOTTAK?

Oppgave

Ansvar

Utført

Introduksjonsavd. orienterer Boligselskapet v/Katja i ukentlig bosettingsmøte om vi skal bosette flyktninger med behov for kommunal bolig

Bosetter

 

Boligselskapet klargjør husleiekontrakt m/vedlegg (strømskjema).

Nøkler hentes på Rådhuset.

Boligkontoret

Bosetter

 

Husleiekontrakt returneres i signert eksemplar til boligselskapet.

Bosetter

 

 

 

 

OPPGAVER PÅ BOSETTINGSDAGEN:

Forslag: kjøpe inn kjeks/frukt til bosettingsmøtet

Oppgave

Ansvar

Utført

Møte flyktningen og tolken i bolig på avtalt tidspunkt

Bosetter

 

Ønske velkommen i boligen og orientere om hva vi skal gjennomgå

Bosetter

 

Lese av strøm og registrere strømskjema

Bosetter

 

Huseier el.  Introduksjonsavd. har gjennomgang av bolig (print ut sjekkliste fra vedlegg).

Informasjon om bruk av hvitevarer.

Bosetter

 

Følgende skal gjennomgås i bosettingsmøtet:

o    Gjennomgang av husleiekontrakt

o    Gjennomgang av vedtak fra Nav, kommunal garanti og kontantkort

o    Signere trekkskjema for kommunal garanti fra Nav

o    Fyll ut skjema til Folkeregister

o    Fyll ut skjema om adresseendring til Posten

o    Fyll ut søknad om skattekort 

o    Fyll ut søknad om bostøtte til Husbanken

(gjøres på nett med MinID hvis det er mulig)

o    Orientere om fremtidige avtaler, f.eks. med saksbehandler i Nav (orienter om at de da kan søke om stønad til tannbehandling og optiker)

o    Bestille fastlege fra Fastlegetelefonen, tlf. 800 43 573

o    Opprette bankkonto eller bestille time for dette i banken

 

 

Orientere om at det vil bli foretatt hjemmebesøk av (bo-)veileder innen 6 mnd. etter bosetting.

Vurdere om boveileder skal kobles på, og i så fall fylle ut henvisningsskjema.

Bosetter i dialog med boveileder

Bosetter

 

 

 

OPPGAVER ETTER BOSETTING (stryk ut hvis uaktuelt):

Oppgave

Ansvar

Utført

Botrening

Se vedlegg?

Boveileder

 

Informasjon om buss (vise busstopp, dele ut rutetider)

 

 

Vise nærområdet

Boveileder

 

Eventuell kontakt med privat huseier (boligkontoret ansvarlig ved kommunal bolig)

 

 

Orientere om fritidsaktiviteter

Boveileder

 

Tv/Internett Fjerne? Eget ansvar?

 

 

Registrer fastlege i Visma under Nettverk

 

 

Hjelpe til med å bestille time hos optiker og/eller tannlege ved behov etter evnt. innvilgelse fra Nav

 

 

Følge til bank for å opprette bankkonto

 

 

Bestille innboforsikring

 

 

 

 

 

 

 

VEDLEGG 👇

 

RUTINE FOR ORGANISERING AV DOKUMENTER I BOSETTINGSMAPPE:

(omslagspapirene ligger her:            flytte til kopirommet?           )

 

UTFØRT (sett kryss)

Blått omslag: bolig

2 eksemplarer av husleiekontrakten i BLÅ mappe merket BOLIG. (NB: ta kopi som festes med søknader om sosialhjelp. Kopi av husleiekontrakten skal også vedlegges søknad om bostøtte).

Leieavtaler for kommunale boliger må hentes hos boligselskapet.

 

Rødt omslag: Nav

Vedtak om økonomisk sosialhjelp

Innkalling til time hos økonomisk saksbehandler

 

Rosa omslag: diverse

Bostøttesøknad, flyttemelding til folkeregisteret + posten ferdig utfylt, dersom det ikke gjøres elektronisk. Infoark om nødnummer, diverse brosjyrer om introprogram og fritidsaktiviteter. Innkalling til samtale med programrådgiver hvis det foreligger.

 

 

 

ETABLERINGSLISTE FRA NAV VED BOSETTING FRA MOTTAK:

 

(Endret fra Hva til Produkt, og fra Hvem gjør til Ansvarlig)

Produkt

Pris

Ansvarlig

Antall

Kristiansand Kommune: 3201.70.49312 merkes: 169000-39200-27500

Spisebord + stoler til enslig og familier (2 sett )

Jokkmokk spisebordsett, bord m/4 stoler Kr. 1395,-

Kjøpes/ monteres og levers av boveileder

 

Seng 90x200

Kr 1530,- (til enslige/ barn fra 13 år

Kjøpes og levers av boveileder

 

Seng 75x200

Kr 1370,- til barn under 13 år

Kjøpes og levers av boveileder

 

Sprinkelseng - Sniglar m/madrass –  Pelleput

 

Kr 499,-

Kr 299,-

Kjøpes og levers av boveileder

 

Seng 75 x 200 , x 2 stk.

m/ klemmer (dobbeltseng og dobbel overmadrass)

Kr 2820,- inkl klemmer (til ektepar)

Kjøpes og levers av boveileder

 

Køyeseng, Plovstrup

 

 Kr 1299.-

Kjøpes og levers av boveileder

 

Madrasser til Køyeseng

Moshult 80x200

Kr 690

(345 stk)

Kjøpes fra IKEA og levers av boveileder

 

Sovesofa 120x190

Kr 1950

Bolderslev

Kjøpes fra jysk og levers av boveileder

 

Dm.home.kristiansand@elkjop.no . Merkes med navn, adr, mob nr og acos id.

 

Nytt kjøleskap

 

Enslig: Kr 2720,-

Familie: Kr 3755,-

 

Bestilles av boveileder og levers av elkjøp

 

Ny komfyr

Enslig: Kr 4500,-

Familie: Kr 4500,-

___________’’_______  

 

 

Vaskemaskin

Enslig: Kr 2815,-

Familie: Kr 3755,-

Montering: Kr 100,-

 

___________’’_______  

 

 

Støvsuger

Enslig: Kr 625,-

Familie: Kr 625,-

 

___________’’_______  

 

 

Hybel komfyr

Enslig: Kr 1215,-

___________’’_______

 

 

Kjøpe selv

Sofa+ bord

Enslig: Kr 1200,-

Familier: Kr 2500,-

Kjøper selv

 

Diverse kjøkken utstyr

Enslig: Kr 800,-

Familier: Kr 1000,-

 

 

Sengetøy og håndklær

 

Kr. 500,- per person

___________’’_______

 

 

Dyne & pute

 

Kr. 500,- per person

 

___________’’_______

 

 

Gardiner, gulvryer, tepper

 

Enslig: Kr 500,-

Familie: Kr 800,-

 

___________’’_______

 

 

Skrivepult

Kr 400,-

___________’’_______

 

 

Kommode

 

Kr 200,-

___________’’_______

 

 

 

Tv bord

Kr 300,-

 

 

 

 

Barnevogn:

Kr 1000 enkel

Kr 2000 dobbel

___________’’_______

 

 

Tv/ pc

Kr 2000,-

___________’’_______

 

 

 

 

 

ETABLERINGSLISTE FRA NAV VED BOSETTING AV OVERFØRINGSFLYKTNINGER:

 

Produkt

Pris

Ansvarlig

Antall

Spisebord + stoler til enslig og familier (2 sett )

Jokkmokk

spisebordsett, bord m/4 stoler Kr. 1395-

Kjøpes/ monteres og leveres av boveileder

 

Kjøkkenutstyr - ALLE

Basispose – Blå

Enslig og familier inntil 4 personer

 

Kr 714,-

Kjøpes og leveres av boveileder

 

Kjøkkenutstyr - ALLE

Basiskasse – grønn

Enslige og familier inntil 4 personer

 

Kr 163,-

Kjøpes og leveres av boveileder

 

Kjøkkenutstyr – kun familier fler enn 4 personer

Suppleringskasse,grønn

 

Kr 130,-

Kjøpes og leveres av boveileder

 

Seng 90x200

Kr 1530,- (til enslige/ barn fra 13 år

Kjøpes og leveres av boveileder

 

Seng 75x200

Kr 1370,- til barn under 13 år

Kjøpes og leveres av boveileder

 

Sprinkelseng - Sniglar m/madrass – Pelleputt

 

Kr 499,-

Kr 299,-

Kjøpes og leveres av boveileder

 

Seng 75 x 200 , x 2 stk.

m/ klemmer (dobbeltseng og dobbel over madrass)

Kr 2820,- inkl klemmer (til ektepar)

Kjøpes og leveres av boveileder

 

Køyeseng, Plovstrup

 

 Kr 1299.-

Kjøpes og leveres av boveileder

 

Madrasser til Køyeseng

Moshult 80x200

Kr 690,-

(345 stk)

Kjøpes fra IKEA og leveres av boveileder

 

Sovesofa 120x190

Kr 1950,-

Bolderslev

Kjøpes fra IKEA og leveres av boveileder

 

Sengetøy og håndklær

Dyne & pute

Kr 1020

Kjøpes og leveres av boveileder

 

Sengetøy og håndklær

Dyne & pute (under 3 år )

Kr 718

Kjøpes og leveres av boveileder

 

Dm.home.kristiansand@elkjop.no. Merkes med navn, adr, mob nr og acos id.

 

Nytt kjøleskap

 

Enslig: Kr 2720,-

Familie: Kr 3755,-

 

Bestilles av boveileder og leveres av elkjøp

 

Ny komfyr

Enslig: Kr 4500,-

Familie: Kr 4500,-

___________’’_______  

 

 

Vaskemaskin

Enslig: Kr 2815,-

Familie: Kr 3755,-

Montering: Kr 100,-

 

___________’’_______  

 

 

Støvsuger

Enslig: Kr 625,-

Familie: Kr 625,-

 

___________’’_______  

 

 

Hybel komfyr

Enslig: Kr 1215,-

___________’’_______

 

 

Kjøper selv

Sofa+ bord

Enslig: Kr 1200,-

Familier: Kr 2500,-

Kjøper selv

 

DIVERSE UTSTYR

Enslige: Kr 2000,-

Familier: Kr 2500,-

___________’’_______

 

 

Barnevogn:

Kr 1000 enkel

Kr 2000 dobbel

___________’’_______

 

 

Tv/ pc

Kr 2000,-

___________’’_______

 

 

Tv bord

Kr 300,-

___________’’_______

 

 

 

 

DIV. PUNKTER TIL BRUK VED GJENNOMGANG AV BOLIG PÅ BOSETTINGSDAGEN:

Skal vi ha denne lista, har vi ikke egen sjekkliste som skal legges ved? Mye gjennomgås også i husleiekontrakten! Hvis ja, fjerne skjemaet under helt!  

Sjekkliste bolig

Utført

Ventilasjon: viktigheten av lufting for å unngå fukt

 

Kjøkkenvifte

 

Renhold bolig: om bruk av vann og rengjøringsmidler

 

Rensing av sluk (hyppighet) og kun toalettpapir i toalett

 

Gi beskjed til huseier ved vanndrypping eller – lekkasje

 

Strømbruk og strømavlesning. Obs! Ikke reis fra huset vinterstid uten strøm på.

 

Gi beskjed til huseier hvis ledninger er ødelagt

 

Brannsikkerhet

Røykvarsler

 

Her er mange punkter tatt bort, fordi de gjennomgås ifm husleiekontrakt – kan vi fjerne hele?

 

 

 

 

RUTINE VED HJEMMEBESØK 1 – 6 MÅNEDER ETTER BOSETTING

 

Formål med hjemmebesøket: undersøke om det er åpenbare behov for oppfølging i forhold til bolig eller helse

Stikkord: undersøke à  videreformidle à journalføre

 

Navn:

 

Visma-ID:

 

Adresse:

 

Bosatt dato:

 

Hjemmebesøk dato:

 

 

I forkant av hjemmebesøket:

Oppgave:

Utført (skriv dato):

Se om det står relevant informasjon i journalnotat som må undersøkes nærmere

 

Kontakt programrådgiver for å høre om vedk. har relevant informasjon

 

Undersøke om vedkommende trenger tolk, og eventuelt bestill tolk

 

 

Kjent bakgrunnsinformasjon som kan tas opp i hjemmebesøket (skriv inn i forkant av møtet): 

          

          

          

Innledningsvis:

Presenter deg og forklar hva som er bakgrunnen for hjemmebesøket. Orienter beboer om at møtet hovedsakelig tar for seg to hovedtemaer: bolig og helse. Dersom de har utfordringer knyttet til bolig/helse som ikke allerede er henvist til rette instans, kan vi være behjelpelige med kontaktinformasjon, evnt. videreformidling. Ved helseutfordringer som kan utløse rett til ekstratilskudd fra IMDi, skal tilskuddsansvarlig orienteres i etterkant.

 

Her kan representant fra Introduksjonsavdelingen notere underveis i hjemmebesøket:

  1. Bolig (se egen sjekkliste, vurder om sjekkliste for bolig skal tilpasses vårt hjemmebesøk)

 

 

 

Obs: hvis beboer selv kan ta boligrelaterte saker direkte opp med huseier, er det ønskelig

 

  1. Helse

 

 

Nettverk

 

Fritid

 

Ønsker informasjon om fritidsaktiviteter: JA / NEI (sett ring rundt aktuelt)

 

Hvis beboer har barn:

I forbindelse med at Introduksjonsavdelingen behandler søknader om ekstratilskudd (forklar kort hva det er), ønsker vi å notere hvilken barnehage/skole barna dine går på:

Barn (navn)

Barnehage (navn)

Skole (navn)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oppgaver i etterkant av hjemmebesøk:

Oppgave:

Utført (skriv dato):

Orienter Ann Mari Ladefoged på mail hvis det kan være aktuelt å søke ekstratilskudd: ann.mari.ladefoged@kristiansand.kommune.no. Da noterer Ann Mari aktuelt DUF-nummer i sine lister, og sender informasjonsbrev til aktuell barnehage/skole.

 

Kontaktinformasjon utlevert til beboer hvis beboer klarer å utføre oppgaven selv

 

Beboer har behov for at veileder i Bosetting og veiledningsteamet hjelper med å formidle kontakt videre

 

Scanne skjema for hjemmebesøk inn i Visma når det er ferdigutfylt

 

Orientere om fritidsaktiviteter hvis det er aktuelt

 

Sette opp nytt møte hvis det er aktuelt, til f.eks. støttesamtale fra veileder for evnt. viderehenvisning til FOK