Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre rettsikkerhet for brukere av tjenestene i kommunen. Dokumentet er også til for at arbeidet med klagesaker skal være strømlinjeformet gjennom hele organisasjonen og som en hjelp for saksbehandlere i førstelinjen som ikke er kjent med fremgangsmåte for klagebehandling i kommunens klagenemnd.
Kristiansand kommunes klagenemnd er en særskilt klagenemnd etter reglene i forvaltningslovens § 28, annet ledd.
Klagenemnda behandler klager over enkeltvedtak fattet av kommunale instanser, bortsett fra:
Alle som skal oversende klager til kommunens klagenemnd.
Ansvaret er delt mellom saksbehandlere i førstelinje, sekretariat for klagenemnda herunder juridisk rådgiver som foretar en reell annengangsbehandling av klagesakene på vegne av kommunedirektøren.
Hvordan skal saker oversendes til Klagenemnda?
Hva skjer etter at sekretariatet har mottatt saken?