Scooter - Hjelpeskjema, Kartlegging av helse/funksjon v. 1.1

Hjelpeskjema: Kartlegging av helse/funksjon ifm ønske om scooter

Brukers navn:                                                                          Mobilnr:

 Del 1                       Funksjonskartlegging

 

Sjekkliste

Merknader

1

Aktuelt:

Årsak til gangproblemer?

Benyttes ganghj.middel, hvilket og når? Andre utfordringer?

 

 

 

 

2

Sosialt:

Aktuelt ift bolig, aktivitet, nærområdet osv.

 

3

Diagnose/sykehistorie. Prognose. Medisiner.

 

 

 

4

Funksjon:

ADL

Aktiv/passiv bev/styrke

Smerter

 

 

5

SPPB :             Poeng totalt:

Evt. TUG        

 

Balanse: Føtter samlet:         s. Semitandem:         s. Tandem:         s.   P:

4 m gangtest:                   s.                 s.                                                        P:

Reise seg x 5:                    s.  Stolhøyde:             cm   Armstøtte?             P:

TUG (3m):                          s

6

Rolig spasertur i nærområdet m/habituelle ganghj.midler (gjerne måle avstand/tid).

 

7

Beskrivelse av gangmønster/kondisjon

 

 

 8

 

Foreløpig konklusjon:

Aktuelt med

- Trening, og/eller

- Enkelt ganghjelpmiddel og/eller

- Trehjulssykkel

 

 

 

 

 

Trehjulssykkel kan vurderes aktuelt

- I stedet for scooter (uten egenandel)

- som aktivitetshjelpemiddel     (med egenandel)

 

Om scooter vurderes aktuelt/ bruker trolig fyller NAVs kriterier:

 

Det skal alltid vurderes om bruker kan ha nytte av en periode med trening eller enkle ganghjelpmidler før scooter prøves ut.

 

Scooter (trehjulssykkel uten egenandel) innvilges ved varig og betydelig funksjonstap utover det som er normalt for gjeldende alder. Er ment til bruk i nærområdet, innvilges for strekninger der jevnaldrende ville spasert - skal ikke erstatte bil.  Informer om at bruker kan kjøpe scooter selv.

 

Lag henvisning til fysioterapeut for sykkelvurdering: Følgende mål bør helst være med i henvisningen:

·         Brukers vekt: 

·         Brukers høyde:         

·         Brukers skrittlengde:                                                           (fra skrittet til bakken med sko)

 

Gå gjennom ulempene med scooter, f.eks passivisering.

Gå så til kartlegging av aktivitet/mobilitet utendørs (del 2)

 

               

Del 2                   Vurder om scooter er hensiktsmessig og nødvendig/oppfyller NAVs kriterier:

 

 

Kartlegging av aktivitetsbehov:

Hvor ofte?

Til hva (hvor)?

 

 

Kartlegging av omgivelser:

Avstand til butikk, bank, ol. Hvor ønsker bruker å benytte scooter?

 

 

Andre transportmuligheter:

Kjører bil? Buss? Avstand til bussholdeplass?

 

 

Brukers helse:

Kontraindikasjoner ift kjøring

 

 

Hatt hjerneslag/hodeskade?

 

 

Syn/hørsel?

 

 

Tillatelse til å innhente  legeopplysninger?

 

 

Kognitiv funksjon:

- Diagnose som kan påvirke      kogn.funksjon?

- Innsikt i egen situasjon?

- Neglekt?

- Ukritisk?

 

I tvilstilfeller kan aktuelle tester være (Sharepoint):

- Klokketest

- Trail Making Test A+B

(- Neglekt test)

 

- Ifm rus: Gå gjennom ark med aktuelle spørsmål.

 

 

 

Oppbevaring av scooter og lademuligheter

(tillatelse sameie/ borettslag)

 

 

Tiltak:

Scooter vurderes   hensiktsmessig og bruker oppfyller kriteriene for tildeling,

 

Terapeut sender henvisning i profil til ergoterapeut som har ansvar for scooterutprøving - og som også bestiller, evt søker om scooter.

 

 

 

 

 

 

 

 

VILKÅR FOR STØNAD TIL ELEKTRISK RULLESTOL TIL UTEBRUK:

           

Dersom en person kan gå over kortere avstander ved hjelp av staver, stokk, krykker eller rullator, er det ikke nødvendig med rullestol til forflytning i nærmiljøet.

Ved forflytning over lengre avstander, er det normalt, også for funksjonsfriske, å benytte alternative transportmidler som bil, buss, taxi mm.                                                

                                                                        

Utover dette gjelder regelen om at hjelpemidler skal være nødvendig og hensiktsmessig for å bedre brukers funksjonsevne i dagliglivet. Hjelpemidlene skal brukes av person med vesentlig og varig nedsatt funksjon (over 2 år).

 

 «Jeg tenker som nevnt at det er vanskelig å oppgi nøyaktig meter som er innenfor, og utenfor, kriteriene. Definisjonen av kortere avstander og nærmiljøet tenker jeg at er en individuell vurdering i den enkelte sak. Dette vil kanskje være noe avhengig av hvor bruker bor, nærhet til offentlig transport, mye bakker eller lett terreng…. Det er vanskelig å gi et eksakt svar på dette, og jeg sender over dette som er kriterier for at ikke det blir noen misforståelser.

Det er ikke sagt at f.eks 1 km er grensen, men i en klagesak vi fikk tilbake var klageinstansen enig i at å kunne gå 1 km ikke ga rett til scooter…» (Kjetil Holtskog, Rådgiver Vedtak, NAV Hjelpemiddelsentral Agder, nov. 2020)

 

PIGGDEKK TIL SCOOTER: 

Kun unntaksvis er det aktuelt å vurdere piggdekk for å være nødvendig.

Bruk av piggdekk legger store begrensninger på bruken av elektrisk rullestol. Man kan f.eks. ikke kjøre inn i butikker, kjøpesenter o.l. med piggdekk.

Tester gjort ved NTH har vist at bruk av piggdekk på elektriske rullestoler ved hastigheter under 10 km/t ikke har merkbar effekt mht. framkommelighet. Bruk av piggdekk vil medføre flere punkteringer da piggene trykkes mot innerslangen, og gi økt støy i cabiner.

Pigger har en positiv egenskap på isete underlag, men ved snø og slaps er dekk uten pigger like gode.

Når det unntaksvis er aktuelt å gi stønad til piggdekk må egenerklæring undertegnes av medlemmet.

(NAV HMS V-AGDER 30.09.15)

 

 

 

 

 

 

KABIN TIL SCOOTER

 

Det stilles spesielle vilkår for rett til kabin. Det vil i praksis kun gis stønad til personer med betydelig hjerte- og eller lungesykdom som medfører nedsatt lungekapasitet og pust, og ved kuldeintoleranse med pustebesvær. Det må da være medisinske grunner til at bruker må ha skjerming for dårlig vær, vind og kulde. Søknaden må i tillegg begrunne hvorfor det ikke er tilstrekkelig med ekstra bekledning, slik som godt og varmt tøy, kjørepose og varmemaske. Det vil i slike saker alltid være nødvendig med medisinsk dokumentasjon som grunngir behov for kabin. Ved manglende dokumentasjon, vil det bli nødvendig å innhente opplysninger fra lege. Det er derfor viktig at navn på lege oppgis i søknaden. Dersom det ikke er nødvendig med kabin, bør det ikke anbefales å søke det til stolen. Kabin fører bl.a. til at sikten blir betydelig redusert, samt at den blir mer ustabil. Det går igjen utover trafikksikkerheten. Kabin bør derfor frarådes dersom det ikke er absolutt nødvendig av medisinske grunner. 

(NAV – Formidler nr 7, 2018)