Hensikt
Å sikre gode rutiner når man mottar søknad om oksygenbehandling i hjemmet. Ved slike søknader avviker saksgangen noe fra andre søknader.
Gjelder for
Forvaltning og koordinering
Ansvar for gjennomføring
Saksbehandler
Beskrivelse
- Når man mottar søknad om oksygenbehandling i hjemmet kan dette skje på to måter:
- Søker leverer skriftlig søknad som er signert.
- Henvendelsen kommer som elektronisk melding fra Lungepoliklinikk. I meldingen må det stå at søker samtykker til at henvendelsen er sendt til Forvaltning og koordinering.
- Det opprettes sak i Profil som søknad om HE-SONE.
- Det skrives forenklet saksutredning.
Forslag til saksutredning:
Saksopplysninger: "Det søkes om oppfølging av oksygenbehandling.
Oppstartsdato xx.xx.xx"
Vurdering: "Søker har behov for oppfølging av oksygen-kontaktsykepleier fra hjemmetjenesten 2 uker etter oppstart, og 2-3 ganger i året etter dette."
Skriv kort om hvorfor søker har behov for oksygenbehandling.
Konklusjon: "Søker har/har ikke rett til...."
Vedtak: "Det innvilges helsehjelp fra hjemmetjenesten til oksygenbehandling i hjemmet."
- Når man skal skrive vedtak brukes malen VI-HE O2. Malen er neste ferdig utfylt, kun sjekke det som er merket med *.
På punktet for begrunnelse for vedtaket foreslås følgende tekst: "Det er vurdert at du har behov for oppfølging av oksygenbehandling for å gi deg nødvendig trygghet."
- I tjenestebildet i Profil;
Dersom bruker har tjenesten HE-SONE fra før blir det ikke endringer da endringen ikke overstiger 25%.
Uansett om bruker ikke har HE-SONE fra tidligere, legges tjenesten HE-TRYG (trygghetskort sone) med oppstartsdato samme dag, og ikke avslutt-dato.
Det legges inn 0 timer/minutt og 0 besøk.
Det legges inn hvilken avdeling i hjemmetjenesten som skal gi tjenesten.
Denne tjenesten gir ikke ISF, kun lesetilgang til sonen.
- Det sendes mail til avdelingen i hjemmetjenesten med informasjon om id nr og hvilken tjeneste som er innvilget.
- Dette er en tjeneste som gis ved besøk av hjemmetjenesten 2 uker etter oppstart. Videre er det 2-3 besøk i året.
Finansieringen som avdelingen får er kun ISF i form av administrasjonstillegg som gis per bruker. Dette løses ved at når hjemmetjenesten har vært på besøk, gir de beskjed til Forvaltning og koordinering. Da legger saksbehandler inn tjenesten HE-SONE med 0 tid og 0 besøk, samt oppstarts- og avslutningsdato samme dag. Dette gjøres hver gang hjemmetjenesten har vært inne på besøk hos bruker, det vil si ca. 2-3 ganger i året.