Oksygenbehandling i hjemmet - prosedyre for tildeling v. 2.0

Hensikt

Å sikre gode rutiner når man mottar søknad om oksygenbehandling i hjemmet. Ved slike søknader avviker saksgangen noe fra andre søknader. 
 

Gjelder for

Forvaltning og koordinering 


Ansvar for gjennomføring

Saksbehandler 
 

Beskrivelse

  1. Når man mottar søknad om oksygenbehandling i hjemmet kan dette skje på to måter:
    • Søker leverer skriftlig søknad som er signert. 
    • Henvendelsen kommer som elektronisk melding fra Lungepoliklinikk. I meldingen må det stå at søker samtykker til at henvendelsen er sendt til Forvaltning og koordinering.  
  2. Det opprettes sak i Profil som søknad om HE-SONE.
     
  3. Det skrives forenklet saksutredning. 

    Forslag til saksutredning:

    Saksopplysninger: "Det søkes om oppfølging av oksygenbehandling. 
                                   Oppstartsdato xx.xx.xx"


    Vurdering: "Søker har behov for oppfølging av oksygen-kontaktsykepleier fra hjemmetjenesten 2 uker etter oppstart, og 2-3 ganger i året etter dette." 
    Skriv kort om hvorfor søker har behov for oksygenbehandling. 

    Konklusjon: "Søker har/har ikke rett til...."

    Vedtak: "Det innvilges helsehjelp fra hjemmetjenesten til oksygenbehandling i hjemmet."

     
  4. Når man skal skrive vedtak brukes malen VI-HE O2. Malen er neste ferdig utfylt, kun sjekke det som er merket med *.  
    På punktet for begrunnelse for vedtaket foreslås følgende tekst: "Det er vurdert at du har behov for oppfølging av oksygenbehandling for å gi deg nødvendig trygghet."
     
  5. I tjenestebildet i Profil;

      Dersom bruker har tjenesten HE-SONE fra før blir det ikke endringer da endringen ikke overstiger 25%. 

      Uansett om bruker ikke har HE-SONE fra tidligere, legges tjenesten HE-TRYG (trygghetskort sone) med oppstartsdato samme dag, og ikke avslutt-dato.
      Det legges inn 0 timer/minutt og 0 besøk.
      Det legges inn hvilken avdeling i hjemmetjenesten som skal gi tjenesten. 
      Denne tjenesten gir ikke ISF, kun lesetilgang til sonen. 
     
  6. Det sendes mail til avdelingen i hjemmetjenesten med informasjon om id nr og hvilken tjeneste som er innvilget.
     
  7. Dette er en tjeneste som gis ved besøk av hjemmetjenesten 2 uker etter oppstart. Videre er det 2-3 besøk i året.
    Finansieringen som avdelingen får er kun ISF i form av administrasjonstillegg som gis per bruker. Dette løses ved at når hjemmetjenesten har vært på besøk, gir de beskjed til Forvaltning og koordinering. Da legger saksbehandler inn tjenesten HE-SONE med 0 tid og 0 besøk, samt oppstarts- og avslutningsdato samme dag. Dette gjøres hver gang hjemmetjenesten har vært inne på besøk hos bruker, det vil si ca. 2-3 ganger i året.