Hensikt
Denne prosedyren har som hensikt å angi hvordan ansatte i BHT skal følge opp og gjennomføre en funksjonsvurdering.
Dokumentet gjelder for ansatte i BHT.
Arbeidsgiver/daglig leder i BHT har ansvaret for planlegging, organisering og gjennomføring. Utførende ansvar for gjennomføring av prosedyren ligger til autorisert helsepersonell i BHT. Andre fagressurser i BHT kan rådføres etter behov.
Forarbeid: BHT får en henvendelse fra arbeidsplass. BHT vurderer om funksjonsvurdering er hensiktsmessig ut i fra om ansatte er i sykepengeåret og hvor målet er at ansatte skal tilbake til og fungere i ordinær stilling. BHT gjennomfører ikke dersom det er en pågående personalsak/konfliktsituasjon. Funksjonsvurdering benyttes heller ikke dersom det er avklart at ansatte ikke skal tilbake i egen stiling eller som ledd i en arbeidsutprøving.
Gjennomføring: BHT initierer møte med leder og ansatte i BHTs lokaler. BHT benytter funksjonsvurderingsmal som samtaleguide og rapport. Malen tar for seg sammenhengen mellom ansattes funksjon og arbeidskrav innen områdene psykisk, kognitiv og sosial funksjon, dynamisk og statisk arbeid, fysisk arbeidsmiljø og arbeidstid.
Etterarbeid: BHT utarbeider rapport som oppsummerer funn, BHT sin vurdering og anbefalte tiltak. Rapporten er basert på opplysninger gitt av den ansatte og arbeidsgiver. Rapport gjennomgås i tverrfaglig samarbeidsmøte internt for kvalitetssikring, og sendes deretter i p360 til leder. BHT gir beskjed om at leder skal legge rapport i ansattes personalmappe, og at rapport tilhører ansatte også.
Funksjonsvurdering: