Kartlegging og bestilling av trygghets- og varslingsteknologi for hjemmeboende v. 1.0

Hensikt

Hovedmålsettingen ved bruk av trygghets- og varslingsteknologi er at det skal bidra til at bruker kan bo trygt hjemme i egen bolig lengst mulig, bidra til effektiv bruk av helsepersonell, og forvalte ressurser på en ansvarlig måte.
Sikre individuell kartlegging, vurdering og beslutning om bruk av trygghets- og varslingsteknologi for den enkelte bruker.
Sikre en effektiv bestilling.

Definisjoner

Det er en forutsetning at bruker har trygghetsalarm for at det skal kunne benyttes ytterligere alarmer/sensorer hos bruker. Denne rutinen gjelder ikke vedtak om trygghetsalarm.

Trygghets- og varslingsteknologi, videre benevnt som tilleggsteknologi, anses som et tiltak som kan vurderes og igangsettes hos bruker på lik linje med andre tiltak som vurderes og igangsettes hos bruker pr. i dag. 

Kristiansand kommune tilbyr følgende tilleggsteknologi til hjemmeboende brukere etter individuell kartlegging og vurdering:

  • Døralarm 
  • Sengealarm 
  • Digitalt tilsyn 
  • Fallalarm 

Ansvar for gjennomføring

Alle ansatte har et ansvar for å tenke om tilleggsteknologi kan benyttes hos brukere for å oppnå kommunens målsetting.
Saksbehandler på forvaltning fatter vedtak etter vanlig rutine ved førstegangssøknad av tjenester. 
Ved behovsendring skal aktuell tjenesteutøver (primærkontakt, sekundærkontakt) utføre videre kartlegging, vurdering og bestilling av tilleggsteknologien. Teamkoordinator skriver BE-notat. 

Det skal utarbeides en gevinstvurdering av tiltaket i forhold til økt trygghet og kvalitet for bruker, spart tid for personell og unngåtte kostnader for kommunen.

Beskrivelse

 
Forvaltning:
  • Saksbehandler behandler søknad, vurderer tiltak og innvilger tjeneste i henhold til egen rutine. Tilleggsteknologi inngår i vurderingen av tiltak i henhold til sjekkliste.
  • Ved vedtak om trygghets- og varslingsteknologi sendes bestilling av teknologien med nødvendig informasjon til post.trygghetsalarm@kristiansand.kommune.no
 
Tjenesteutøver:
  • Primærkontakt/sekundærkontakt utfører kartleggingen av bruker. Sjekklisten gir deg hjelp til å vurdere de ulike hjelpemidlene. Denne fylles ut i profil i tiltak under den enkelte teknologien.
  • Primærkontakt/sekundærkontakt skriver en vurdering og konklusjon i profil med bakgrunn i sjekklisten under den enkelte teknologien. Forventet gevinst skal være en del av vurderingen. Dersom man er usikker på om tiltaket er i henhold til kommunens tjenestetilbud (f.eks. hjelp til medisinering), bidrar til måloppnåelse og ønsket gevinst, diskuteres saken med saksbehandler.
  • Teamkoordinator skriver et BE-notat i profil (på vanlig plass under Administrasjon) på bakgrunn av vurderingen som er gjort. Det skrives BE-notat selv om tiltaket ikke gir endringer i brukers vedtakstid. Innholdet i BE-notatet beskriver tjenestens innhold.
  • Primærkontakt/sekundærkontakt skriver henvisning til teknikker med nødvendig informasjon i profil.

Henvisninger

  • Lov om pasient- og brukerrettigheter § 4-6a
  • Lov om pasient- og brukerrettigheter kap. 4A
  • Lov om helse og omsorgstjenster §9

Vedlegg og referanser

  • Sjekkliste
  • Brukerveiledning i profil