Hensikt
Hensikten med dette dokumentet er å sikre at alle deltakere på møtet vet formål med hvorfor møtet skal tas opp og kan gi samtykke til dette.
Dette dokumentet gjelder alle ansatte.
Møteleder har anvaret for å informere når møteinvitasjon sendes ut.
Hovedregel – ikke gjør opptak av møter
Prosesser med gruppearbeid
Situasjoner hvor opptak gjør det lettere å referere/dokumentere det som har skjedd
For å dokumentere et møte
For å se hvem som er med i etterkant (galleribildet)
Utfordringen ved opptak er at samtykke skal kunne gis frivillig, og trekkes tilbake når som helst uten at dette leder til en negativ konsekvens. Da blir opptak vanskelig å bruke på et obligatorisk møte, fordi der maktforholdet mellom møteholder og møtedeltaker er ujevnt, vil et samtykke ikke være frivillig.
Informer bruker om at det skal ikke gjøres opptak av samtalen. Brukeren har heller ikke lov til å gjøre hemmelige opptak på egenhånd.
Alle skal informeres i forkant, og må indikere aktivt at de samtykker til opptak. Dette kan gjøres for eksempel ved å sende ut samtykkeerklæring sammen med møteinnkallelse. Brukeren samtykker da til bruk av videokonferanse ved aktivt å bli med i samtalen.
Lenk til filen med opptaket kommer automatisk i chatten på møtet og filen havner i din OneDrive. Opptak må lagres etter kommunens regler om lagring.
Lenk til
Møteinnkaller må fylle ut det som er i parentes.
Møtedeltaker samtykker til opptak ved aktivt å bli med i samtalen. Samtykket kan trekkes tilbake ved en senere anledning ved å henvende seg til den ansvarlig for møtet, Opptaket vil da bli slettet.