Prosedyre for opptak av møter i Teams eller lignende v. 1.0

Hensikt

Hensikten med dette dokumentet er å sikre at alle deltakere på møtet vet formål med hvorfor møtet skal tas opp og kan gi samtykke til dette.

 

Gjelder for

Dette dokumentet gjelder alle ansatte.

 

Ansvar for gjennomføring

Møteleder har anvaret for å informere når møteinvitasjon sendes ut. 

 

Beskrivelse

Hovedregel – ikke gjør opptak av møter 

 Grunner til at noen kan ønske å ta opp et Teams møte - se tekst på bunnen her som du må vedlegge møteinnkalling 

  • Webinar eller kurs som en ønsker å bruke senere 
  • Møte som gjelder nyttig offentlig informasjon  
  •  

Andre mindre viktige grunner hvor hovedregelen er at det ikke skal gjøres opptak 

  • Prosesser med gruppearbeid 

  • Situasjoner hvor opptak gjør det lettere å referere/dokumentere det som har skjedd 

  • For å dokumentere et møte 

  • For å se hvem som er med i etterkant (galleribildet) 

  •  

Utfordring ved opptak 

Utfordringen ved opptak er at samtykke skal kunne gis frivillig, og trekkes tilbake når som helst uten at dette leder til en negativ konsekvens. Da blir opptak vanskelig å bruke på et obligatorisk møtefordi der maktforholdet mellom møteholder og møtedeltaker er ujevnt, vil et samtykke ikke være frivillig. 

 

Etiske retningslinjer og samtykke ved opptak 

1. Hvis du ikke skal gjør opptak 

Informer bruker om at det skal ikke gjøres opptak av samtalen. Brukeren har heller ikke lov til å gjøre hemmelige opptak på egenhånd.  

2. Hvis du skal gjør opptak 

Alle skal informeres i forkant, og må indikere aktivt at de samtykker til opptak. Dette kan gjøres for eksempel ved å sende ut samtykkeerklæring sammen med møteinnkallelse. Brukeren samtykker da til bruk av videokonferanse ved aktivt å bli med i samtalen.  

 

Lenk til filen med opptaket kommer automatisk i chatten på møtet og filen havner i din OneDrive. Opptak må lagres etter kommunens regler om lagring. 

Lenk til 

 

Hvis du skal gjøre opptak av møtet må denne teksten fylles ut å legges i møteinnkallingen på forhånd   

Møteinnkaller må fylle ut det som er i parentes.  

Møtedeltaker samtykker til opptak ved aktivt å bli med i samtalen. Samtykket kan trekkes tilbake ved en senere anledning ved å henvende seg til den ansvarlig for møtet, Opptaket vil da bli slettet. 

  1. 1. Formålet med opptak: [Dette betyr grunnen til at det gjøres opptak, for eksempel “kurset skal brukes om igjen”, “møtet skal sees på av de som ikke kunne være med”]   
  1. 2. Den ansvarlige[Her skrives navnet til den som holder møtet] 
  1. 3. Oppdragsgiver[Skole/avdeling/område/enhet som har ansvar for opptaket]  
  1. 4. Hvor opptak skal brukes[Spesifiser hvor det skal publiseres tilInnafor, nettsiden, sendes ut osv) 
  1. 5. Hvor lenge det skal lagres: [10 dager, 6 måneder, 10 år i kommunens arkiv] 
  1. 6. Hvor opptak skal lagres[Din OneDrive, i Teams prosjekt, i enhetens SharePoint, på YouTube osv] 
  1. 7. Du kan lese om dine rettigheter i kommunens personvernerklæring https://www.kristiansand.kommune.no/generelt/personvern/