Sykefraværsoppfølging - informasjon om videre oppfølging og avklaring v. 1.0

Det er veldig viktig at leder fortsetter å følge opp den sykemeldte også etter utløpet av sykepengeåret. Derfor anbefales det å holde oppfølgingsmøter med den ansatte en gang i måneden. 

 

Målet skal hele tiden være at den ansatte kan gjenoppta sitt arbeid, og inntil det er avklart at dette ikke er mulig, er det viktig med tett og god oppfølging i forbindelse med sykefraværet.  

 

Temaer for oppfølgingsmøtene vil være: 

  • Avklare mulige tiltak 

  • Avklare restarbeidsevne ved arbeidsutprøving 

  • Avklare eventuell omplassering eller tilbakeføring til opprinnelig stilling 

 

Den sykemeldte skal medvirke til sin egen sykefraværsoppfølging, og aktivt bidra til tiltak for å kunne gjenoppta arbeidet.  

 

Dersom det av medisinske grunner ikke er mulig å gjenoppta arbeidet innen rimelig tid etter utgangen av sykepengeåret, må det tas en vurdering av om den sykemeldte har arbeidsevne i annen type stilling i kommunen.  

 

Dersom funksjonsvurdering og en eventuell arbeidsutprøving viser at det ikke finnes mulighet for annen type stilling i kommunen, må det avklares om ansettelsesforholdet i kommunen skal avsluttes. NAV vil da overta ansvaret for videre oppfølging av den sykemeldte.