Dette dokumentet skal være tilgjengelig på avdelingene i hjemmetjenesten.
Vaktsykepleier og andre med ansvar på vakt skal følge opp dette.
Feil på trygghetsalarm og mobil?
Rutinene under her gjelder hele døgnet alle dager i året for alle avdelinger
Feil på trygghetsalarm - 1 bruker - hva gjør du?
- Slå av og på alarmen (Hold inne grå knapp under i 3 sek).
- Etter 30 sek, skal alle de tre små lampene være slukket.
- Ved fortsatt feil, kontakt avdeling for hjelpemidler:
- I nødstilfeller på kveld, natt og i helger som ikke kan vente, kontakt Elcom-sør direkte på vakttlf: 415 47 159.
Feil på mange trygghetsalarmer samtidig - hva gjør du?
- Dersom du oppdager dette, skal du straks varsle din leder, samt
- Avdeling for hjelpemidler på virkedager 8-15 på telefon 38 14 44 60, og ellers
- Elcom-sør, vakttelefon 415 47 159.
- Sjekk at din mobiltelefon fungerer, så du vet at du kan kontaktes.
- Gå over til manuelle rutiner – SE UNDER.
Feil på mobiltelefonen - hva gjør du?
Hvis mobiltelefonen ikke fungerer, kan du heller ikke motta trygghetsalarmer.
- Sjekk telefonen, og bytt til backuptelefonen.
- Når mobiltelefoni-nettet ikke fungerer, fungerer antagelig ikke trygghetsalarmer heller. Gå da over til manuelle rutiner – se under.
- Fasttelefon på avdeling bemannes.
- Varsle hvis mulig din leder og berørte kolleger.
Feil på telefon/data-linjer eller responssenteret - hva gjør du?
- Sjekk at din mobiltelefon fungerer, så du vet at du kan kontaktes.
- Gå over til manuelle rutiner – SE UNDER.
- Følg opp anvisninger som gis av responssenteret på mail, SMS eller telefon.
Overgang til manuelle rutiner i din avdeling
- Varsle din leder og responssenter (om de ikke er kjent med situasjonen).
- Sjekk avdelingens epost-boks hver hele time.
- Følg opp meldinger som kan komme på mail, telefon eller på SMS.
- Finn ut hvilke alarmer som er berørt i din avdeling:
- Gå gjennom alarm-lista og lag en oppfølgingsplan:
- Hvem trenger jevnlig tilsyn og hvor ofte?
- Hvem kan bruke egen telefon som alternativ til alarm.
- Informer alle berørte brukere og evt. pårørende (med telefon eller besøk).
- Er det behov for ekstra bemanning? Lei inn personell.