Feil på trygghetsalarm og mobil v. 1.0

Dette dokumentet skal være tilgjengelig på avdelingene i hjemmetjenesten.

Vaktsykepleier og andre med ansvar på vakt skal følge opp dette.

Feil på trygghetsalarm og mobil?

Rutinene under her gjelder hele døgnet alle dager i året for alle avdelinger

Feil på trygghetsalarm - 1 bruker - hva gjør du?

  1. Slå av og på alarmen (Hold inne grå knapp under i 3 sek).
  2. Etter 30 sek, skal alle de tre små lampene være slukket.
  3. Ved fortsatt feil, kontakt avdeling for hjelpemidler:
  4. ​I nødstilfeller på kveld, natt og i helger som ikke kan vente, kontakt Elcom-sør direkte på vakttlf: 415 47 159.

Feil på mange trygghetsalarmer samtidig - hva gjør du?

  1. Dersom du oppdager dette, skal du straks varsle din leder, samt
    • Avdeling for hjelpemidler på virkedager 8-15 på telefon 38 14 44 60, og ellers
    • Elcom-sør, vakttelefon 415 47 159.
  2. Sjekk at din mobiltelefon fungerer, så du vet at du kan kontaktes.
  3. Gå over til manuelle rutiner – SE UNDER.

Feil på mobiltelefonen - hva gjør du?

Hvis mobiltelefonen ikke fungerer, kan du heller ikke motta trygghetsalarmer.

  1. Sjekk telefonen, og bytt til backuptelefonen.
  2. Når mobiltelefoni-nettet ikke fungerer, fungerer antagelig ikke trygghetsalarmer heller. Gå da over til manuelle rutiner – se under.
    • Fasttelefon på avdeling bemannes.
    • Varsle hvis mulig din leder og berørte kolleger.

Feil på telefon/data-linjer eller responssenteret - hva gjør du?

  1. Sjekk at din mobiltelefon fungerer, så du vet at du kan kontaktes.
  2. Gå over til manuelle rutiner – SE UNDER.
  3. Følg opp anvisninger som gis av responssenteret på mail, SMS eller telefon.

Overgang til manuelle rutiner i din avdeling

  1. Varsle din leder og responssenter (om de ikke er kjent med situasjonen).
  2. Sjekk avdelingens epost-boks hver hele time.
  3. Følg opp meldinger som kan komme på mail, telefon eller på SMS.
  4. Finn ut hvilke alarmer som er berørt i din avdeling:
    1. Gå gjennom alarm-lista og lag en oppfølgingsplan:
      • Hvem trenger jevnlig tilsyn og hvor ofte?
      • Hvem kan bruke egen telefon som alternativ til alarm.
      • Informer alle berørte brukere og evt. pårørende (med telefon eller besøk).
    2. Er det behov for ekstra bemanning? Lei inn personell.