Hensikt
Hensikten med språkprofilen er å sikre at tekster som blir produsert av Kristiansand kommune blir produsert med et korrekt, klart og brukertilpasset
språk.
Språkprofilen gjelder alle ansatte.
Alle ansatte som skal skrive tekster for andre ansatte eller innbyggere har ansvar for å skrive disse med klarspråk.
Leder har ansvar for å følge opp at språkprofilen blir fulgt av sine ansatte.
Kristiansand kommune jobber aktivt med språket for å bli en god klarspråkkommune.
Språkprofilen er utarbeidet av kommunikasjonsenheten i kommunen. Den bygger hovedsaklig på Språkrådets
anbefalinger for rettskriving og klarspråk. Vi har også blitt inspirert av andre kommuners språkprofiler.
På kommunens nettside har vi laget en temaside om klart språk med nyttige lenker, råd og tips om klarspråk og rettskriving.
Mellom annet har vi listet opp riktig skrivemåte for gater og veier i Kristiansand kommune, og navn og titler som brukes i
kommunen.
Språksidene våre finner du her:
www.kristiansand.kommune.no/klarsprak
Brosjyre om språkprofilen finner dere her.
Med klarspråk mener vi et korrekt, klart og brukertilpasset språk. En tekst er skrevet i klarspråk dersom mottakerne
Kristiansand kommune kommuniserer med innbyggerne på mange ulike måter. Vi gir informasjon om rettigheter, plikter og tjenester i kommunen. Vi sender brev, skriver saksdokumenter, planer og annet.
Når innbyggerne forstår innholdet i det vi skriver, kan de bedre ta vare på rettighetene sine, og de får økt tillit til kommunen.
Det er vårt ansvar at tekstene vi skriver, er tilpasset mottakerne, slik at de ikke behøver å kontakte oss for å få en forklaring. Klarspråk bidrar til kvalitet i saksbehandling, i politiske prosesser og i øvrig kommunikasjon, og er med på å fremme demokratiet og rettssikkerheten.
Klarspråk handler ikke om å skrive enkelt.
Klarspråk handler om å skrive tekster som er enkle å forstå.
Forenkling skal ikke føre til fattig og unyansert språk.
Ikke alle tekster kan være enkle, og ikke alle tekster kan være fri for fagspråk.
Det viktige er at teksten er tilpasset mottakerne, slik at de.
Still deg selv tre spørsmål før du skriver
Et aktivt språk tydeliggjør ansvar og roller og forteller hvem som gjør hva.
Ikke skriv | Skriv heller |
Det kan forventes et svar innen to dager fra e-posten er mottatt | Du får svar innen to dager. |
Man får en frist på tre uker til å komme med uttalelser til forslaget. | Dere kan komme med innspill til forslaget innen < td=""> |
Det skal gjennomføres en kartlegging. | Vi skal kartlegge… |
Saker av stor viktighet. | Viktige saker. |
Ikke skriv | Skriv heller |
Registrering i matrikkelen. | Registrering i eiendomsregisteret (matrikkelen). |
Kommunen beregner et vederlag for tjenesten. | Du må betale en egenandel for tjenesten. |
Vi anmoder om raskest mulig behandling, da høringen ved en inkurie blir sendt alt for sent. | Vi ber om at dere behandler saken så raskt som mulig, siden vi på grunn av en feil sender høringen altfor sent. |
Metaforer og andre språklige bilder er problematiske fordi de stiller krav til at leseren kan tolke dem rett.
Ikke skriv | Skriv heller |
å legge noe på is | å utsette |
å komme på banen | å være aktiv når noe skjer, gjøre en innsats, bidra, delta |
å legge inn årene | slutte, gi opp |
grønn transport. | miljøvennlig transport. |
Kristiansand kommune følger Språkrådets regler og anbefalinger.
Eks. Alle dør karmene i 1 etg er nymalt
"Husk at vi setter komma for at det skal bli lettere å lese, ikke for at det skal bli vanskeligere å skrive."
Flere kommaregler finner du hos Språkrådet.
Det er viktig å skille mellom bindestrek og tankestrek siden dette er to forskjellige tegn med ulike bruksområder.
Bindestrek binder sammen til ett ord, eller den står i stedet for et utelatt ord.
Eksempler:
Bruk tankestrek ved
Slik får du tankestrek på PC-tastaturet:
Visste du at det kan oppfattes som uformelt eller til og med uhøflig å bruke forkortelsen Mvh. som hilsen i en formell e-post?
Les mer om tegnsetting i formell e-post hos Språkrådet.
Svarene finner du hos Språkrådet.
Vi har tre grunnregler på norsk:
En tommelfingerregel ellers er at du skal bruke liten forbokstav.
Hvis du er i tvil, er liten forbokstav ofte det riktige.
Institusjoner og organisasjoner
Institusjoner og organisasjoner med navn i to eller flere ledd har stor forbokstav bare i første ledd. Det gjelder også ledd etter egennavn.
Foretak og selskaper
Enkelte foretak og selskaper har imidlertid vedtatt en egen skrivemåte, og har stor forbokstav i begge ledd.
Politiske råd, utvalg og komiteer
Politiske råd, utvalg og komiteer har liten forbokstav i løpende tekst.
Institusjoner og personer
Når stillingen/personen og institusjonen har samme navn, har stillingen/personen liten forbokstav og institusjonen stor forbokstav
Titler og stillingsbetegnelser
Bruk liten forbokstav når du skriver titler og stillingsbetegnelser. Det gjelder også i stillingsannonser og når tittelen står under navn på visittkort og i brev eller e-postsignaturer.
Her finner du oversikt over administrativ organisering og titler på ledere i Kristiansand kommune
E-postsignatur
I e-postsignaturen din skal du bruke liten forbokstav på tittel og og stor forbokstav på enhet eller avdeling. Eksempel på riktig bruk av e-postsignatur.
Riktig oppsett av e-postsignatur finner du også i vår grafiske profil.
Kommunalområder, enheter, avdelinger og annet
Vi skriver områder, enheter, avdelinger og annet med stor forbokstav for tydelighetens skyld, og fordi mange av disse kan oppfattes som egennavn.
Lover og forskrifter
Skriv liten forbokstav i navn på lover og forskrifter (både kortform og fullform). Unntaket er Grunnloven, som alltid skal ha stor forbokstav.
Les flere skriveregler om stor eller liten forbokstav hos Språkrådet.
Når du skriver hele ord blir teksten lettere å lese og forstå. Forkortelser gir ofte dårlig flyt. Dette gjelder for både overskrifter og løpende tekst.
Noen ganger kan det likevel være hensiktsmessig å bruke forkortelser, for eksempel i tabeller eller for å unngå gjentakelser av lange navn.
Forklar alltid forkortelser første gang de brukes, for eksempel: pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT).
Les flere skriveregler om stor eller liten forbokstav hos Språkrådet.
Forkortelser har som hovedregel punktum | Forkortelser for mål, vekt og mynt har ikke punktum | |
bl.a. = blant annet | et. = etasje | cm = centimeter |
ca. = cirka | jf. = jamfør | dl = desiliter |
dvs. = det vil si | md. = måned | g = gram |
e.l. = eller lignende | nr. = nummer | kg = kilo |
el. = eller | pga. = på grunn av | km = kilometer |
ev. = eventuelt | evt. = etter vår tidsregning |
kr = kroner |
m = meter |
Dato
Klokkeslett
Tall
Små tall skriver vi som regel med bokstaver. Vi regner tall til og med tolv som små. Unntatt ved nummerert referanse og som kapittel eller lovparagraf. Eksempler:
Vi bør bruke enten tall eller bokstaver i samme setning eller avsnitt. Eksempler:
Store tall ordner vi i grupper på tre og tre siffer. Det skal ikke være punktum noe sted. Vi kan bruke forkortelser der det er hensiktsmessig. Eksempler:
I tekster med mange tall – der tallene er hovedsaken – bør vi vanligvis skrive alle tall med siffer, f.eks. i tabeller, matematiske utgreiinger o.l.
Telefonnummer
Nummer til fasttelefon og mobil skrives i grupper på to og to siffer.
Unntak: Telefonnummer i 8xx-serien skal skrives i tre grupper med tre + to + tre siffer.
Tre, fire og femsifrede nummer skrives uten mellomrom.
Les mer om tall, tid, dato og telefonnummer hos Språkrådet.
Orddeling og særskriving er to ulike måter å dele ord på.
Orddeling
Vi kaller det orddeling når det ikke er plass til et helt ord på slutten av en linje og vi deler ordet med bindestrek.
Regler for orddeling finner du hos Språkrådet.
Særskriving
Ordet særskriving blir ofte brukt om særskrivingsfeil, som er når vi skriver et sammensatt ord i to ord. På norsk kan vi danne et
ord ved å sette sammen to eller flere ord. Slike sammensetninger skal skrives i ett ord. Ikke stol på stavekontrollen i Word ved sammensatte ord.
Ikke skriv: | Skriv slik: |
Sukker biter | Sukkerbiter |
Lamme lår | Lammelår |
Gammel ost | Gammelost |
Avdelingsleder møte | Avdelingsledermøte |
Lunsj boks | Lunsjboks |
Sjekk bokmålsordboka om du er i tvil.
Punktlister er en god måte å få fram viktig informasjon på. De viktigste reglene for punktlister:
Det skal bare være kolon etter innledningsordene hvis vi ville brukt kolon i vanlig, løpende tekst.
Lurer du på når du skal bruke da eller når? De eller dem? Å eller og?
Svarene finner du hos Språkrådet.
Det er fort gjort å overse egne feil, selv om du er påpasselig med å se gjennom teksten du har skrevet. En god måte å kvalitetssikre teksten din på, er å få noen andre til å lese gjennom det du har skrevet.
Det er lurt med rutiner for hvordan du sjekker egen tekst.
Her er et forslag:
Du som er ansatt i Kristiansand kommune kan melde deg på kurs i klarspråk via kursportalen på Innafor.
Ta ev. kontakt med kommunikasjonsenheten på e-post: post.kommunikasjon@kristiansand.kommune.no
Finn gode tekster i tekstbasen
I tekstbasen på nettsiden Klarspråk finner du gode eksempler på tekster fra kommunesektoren.
Her kan du søke på nøkkelord og få opp tekster fra andre kommuner som har jobbet med språket. Tekstene viser før- og
etterversjon.
Flere skriveråd finner du på nettstedet www.klarspråk.no.
Den gylne pennen – e-læringskurs i klarspråk
Hvem skriver vi egentlig for i kommunen? Og hvordan kan vi skrive så mottakerne forstår? Med e-læringskurset "Den gylne pennen" får du en innføring i de viktigste klarspråksteknikkene.
Kurset er gratis og du kan ta kurset på egenhånd eller sammen med andre her: Den gylne pennen.