1.17 Avviksrapportering v. 1.1

Hensikt

Sørge for at uheldige hendelser følges opp og gir en forbedringsmulighet i forhold til vedtatte rutiner.

Definisjon

Avviksskjema brukes til å rapportere HMS avvik, rutineavvik eller faglig avvik. 

Ansvar

Beskrivelse

Prinsipper for melding:

Kommunens nettbaserte avviksskjema benyttes. Avviket meldes skriftlig.

  • Dato og klokkeslett for inntreden må påføres.
  • Hendelsesforløp / situasjon beskrives nøyaktig.
  • Oppgi om mulig årsak til hendelsen.

 Avvik kan besluttes å ikke behandles videre av leder. Avvik på andre virksomheter videreformidles til riktig behandlingsinstans. Avvik som omhandler legevakten behandles av avdelingsleder som trekker inn relevant kompetanse eller uttalelse fra aktuelle instanser ved behov. Melder av avviket får tilbakemelding om resultatet.  Avviksbehandling avsluttes med en vurdering og evt. med forslag til forbedringstiltak.

NB! Legers plikt til å melde unaturlig dødsfall mv. til politiet er regulert i helsepersonelloven § 36 tredje ledd og i forskrift om leges melding til politiet om unaturlig dødsfall o.l. Dette endres ikke ved at et dødsfall varsles til Statens helsetilsyn.

Hendelse der lege involveres som akuttmedisinsk hjelp:

Lege dokumenterer i pasientens journal. Lege avklarer med involvert personale hvem som varsler enhetsleder/stedfortreder ved aktuelle tjeneste, og om nødvendig informerer vedkommende om varslingsplikten. Lege diskuterer med Vaktsykepleier og Vaktlege om det er nødvendig å varsle politi på selvstendig grunnlag.

Hendelse på Legevakten/direkte relatert til helsehjelp gitt på Legevakten/av legevaktens personale prehospitalt:

Tiltak er regulert av kommunens prosedyre, se link over. Lege dokumenterer i pasientens journal. Vaktsykepleier/ Vaktlege og avklarer ansvar for videre melding til ledelse samt melding til politi.

Referanser

Lov om pasient- og brukerrettigheter

Lov om kommunale helse- og omsorgstjeneste mm.

Lov om Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjeneste