1.25 Bruk av videokonferanse ved Kristiansand Legevakt v. 1.5

Hensikt

Tilby videokonsultasjon til utvalgte pasienter.

Definisjon

Legekonsultasjon ved hjelp av videokonferanse der telefontriage ikke alene er tilstrekkelig. Målet er å hindre uhensiktsmessige besøk på legevakt samt redusere den belastningen det vil være for enkelte pasienter å komme inn på legevakten.

Video er enkelt å bruke, og har fordeler ved at det inkluderer ansikts- og blikkontakt og kroppsspråk i tillegg til tale. Dette legger til rette for god kommunikasjon og tillit mellom behandler og pasient.

Ansvar

Operatører ved LVS og kjøreleger i piloteringsperiode.

For sykepleier på telefon:

  • Telefonoperatør triagerer innringer etter gjeldende retningslinjer.
  • Tilby videokonsultasjon med lege til utvalgte grupper. 
  • Aktuelle problemstillinger: Se egen rutine "Dokument «Aktuelle problemstillinger for videokonsultasjon med lege», ID 13767 - EQS (extend.no)"
  • Bruker må ha smart-telefon/ipad/PC med kamera og mikrofon.
  • Sykepleier må informere om at pasienten må ha bankID tilgjengelig for innlogging til konsultasjon (unntak dersom helsepersonell er mellommann for videokonsultasjon). Det er viktig å sikre rett telefonnummer til bruker.
  • Sykepleier informerer pasienten per telefon om at videokonsultasjon faktureres likt som ved oppmøte og at faktura kommer elektronisk.
  • Videokonsultasjon settes opp til kjørelege på LVS (LVS lege-logg) eller Tangvall (Legevakt Tangvall-logg) i CGM (OBS. ikke vikarleger/fastleger). Lege skal informeres.
  • Eksempel på beskjed/melding som bruker får på SMS/epost når konsultasjon opprettes:  Videomøte Kristiansand kommune. Tid 06.06.23 -09:00. Link til møte: "link som de kan trykke på".

  • Bruker bes om å logge seg på til det angitte oppstartstidspunktet de får på SMS/epost slik at de er klare når lege logger seg på. Noe ventetid må beregnes.

 

For lege:

 

Hvordan opprette en videokonsultasjon

-Logg inn med buypass/bankID

-For å opprette konsultasjon med pasient:

Inviter til dynamisk møte --> Ny avtale --> Velg malen "Videokonsultasjon(SMS-Epost) (nb)" --> Skriv inn mottakers e-post eller telefonnummer. Husk å skrive landskode foran telefonnummer(eks.+47) --> Velg tidsunkt og dato (Møtet kan startes når som helst innen det angitte tidsrommet) --> Opprett møte. Møtet legger seg i fanen "mine møter" og bruker får en SMS/epost med tidspunkt for møtestart, samt link til møtet.

Hvordan starte en videokonsultasjon

Lege:

-Sørg for at du befinner deg på et egnet sted for fortrolig samtale. Skjerming mot innsyn og avlytting må ivaretas. Unngå direkte lyskilder i bakgrunn av bildet. Det er ikke tillat å gjøre opptak av samtalen, verken for bruker eller ansatt.

-Logg inn på Login | Norsk Helsenett SF (nhn.no)  og gå til fanen "Mine møter"

-Åpne det aktuelle møtet. Trykk "delta som behandler" --> Sjekk at lyd og video virker --> Start videokonsultasjon

-Når bruker har gjort seg ferdig med sine steg, slipper behandler bruker inn i møtet ved å trykke "slipp inn" ved siden av brukers navn.

 

Bruker:

-Trykker på link mottatt på SMS eller e-post. Trykk på "delta som pasient". Indentifiserer seg med bankID. 

-Helsepersonell som ringer på vegne av pasient trenger ikke identifisere seg med bankID. De scroller ned og velger "fortsett uten elektronisk identifisering", skriver inn telefonnummer til den telefonen videokonsultasjonen skal gå via, og får engangskode på SMS.

-Bruker må bl.a. tillate tilgang til mikrofon og kamera og teste dette ut før de kan trykke "bli med". Når lege er klar slippes de inn i videokonsultasjon.

Deltakerpresentasjon 

Kontroller at du snakker med rett person. Om ikke brukeren gjenkjennes, eller bruker har logget inn uten elektronisk identifisering, skal behandler sikre at man har riktig pasient ved å f.eks be bruker vise legitimasjon eller oppgi personnummer. 

 

 

Etiske retningslinjer og samtykke 

Informer bruker om at det ikke gjøres opptak av samtalen.  Brukeren har heller ikke lov til å gjøre hemmelige opptak på egenhånd. Brukeren samtykker til bruk av videokonferanse ved aktivt å bli med i samtalen. Samtykket kan trekkes tilbake ved å avslutte samtalen.

 

Betaling 

Kristiansand legevakt bruker Convene som leverandør for betaling/fakturering. Det er automatisk mobilbetaling ved e-konsultasjoner, identifisert gjennom følgende takster; 2AE, 2AEK og 2AF. Når convene henter over et regningskort ved midnatt vil regningskort som inneholder en av ovennevnte takster sendes ut som mobilbetaling første virkedag. Denne SMSen vil være gebyrfri i 24 timer. 

HUSK å registrere pasientens mobiltelefonnummer i CGM. 

 

NB: Dersom problemstilling ikke kan avklares over video og pasienten blir invitert inn til legevakt, kan man ikke takste som konsultasjon, kun

som en enkel pasientkontakt; 1bd, 1bk, eventuelt 1f.