Hensikt
Sikre god og sømløs samhandling til beste for felles brukere og pasienter.
Definisjon
Legevakt defineres som legevaktsentral, legevaktstasjoner og legevaktens personell
Kommunal helse- og omsorgstjeneste defineres som hjemmebaserte tjenester, lang- og korttidsinstitusjoner, bofellesskap med personale, bemannede omsorgsboliger og rus- og psykiatriboliger og oppfølgingstjenesten. Institusjoner/klinikker tilknyttet SSHF er ikke inkludert.
Ansvar
Alle involverte har ansvar for at rutinen følges
Beskrivelse
Målgruppe
Ansatte ved institusjoner- og hjemmetjenester i Kristiansand Kommune, samt i samarbeidskommuner i de tidsrom Legevakten i Kristiansand dekker legevakttjenester for respektive kommuner.
Kortversjon
- Ved akutt alvorlig sykdom ring 113 ellers ring Legevakten på 116 117.
- Enkelte tjenester har fått tilgang til et prioritert telefonnummer som besvares før køen.
- Telefon besvares av sykepleier
- Ha tilgjengelig personalia på pasienten, kort om tidligere sykdommer og medikamentliste
- Før du ringer ta BT, puls, respirasjonsfrekvens, temperatur, SaO2%.
- Vær helst hos pasienten mens du ringer.
- Vi vil enten gi råd, be pasienten kommer til legevakten, sende lege på sykebesøk eller sende ambulanse
Fremgangsmåte
Kristiansand kommunes legevakt er døgnebemannet med leger som blant annet skal ha sitt hovedfokus på sykebesøk i hjem og på institusjon hos pasienter innenfor legevaktens distrikt.
Hvordan kontakte?
- Nasjonalt legevaktnummer på 116 117
- Enkelte tjenester har fått tilgang til et prioritert telefonnummer som besvares før køen.
- Enkelte tjenester har registrert sine vakttelefoner i legevakten sin telefonsentral og alle sykepleiere på sykehjem og hjemmesykepleier kan få registrert vakttelefoner i sentralen. Vi vil da får opp automatisk hvem som ringer, og det er da lettere å prioritere innringer. Henvendelser om slik registrering stilles til ledelsen ved Legevakten.
- Ved behov for akutt helsehjelp ring 113
Hva trenger vi å vite?
- Personalia om den det ringes om
- Kort om tidligere sykdommer
- Medikamentliste
- Vitale parametre
- BT, puls, respirasjonsfrekvens, temperatur, SaO2%. Blodsukker hos diabetikere. Ved feber/infeksjon om mulig CRP og urinstix. Andre relevante blodprøver som kan tas og analyseres pasientnært.
- Vær gjerne hos pasienten når du ringer, det kan hende sykepleier ber om å få snakke med pasienten direkte.
- Kontaktinformasjon til den som ringer
- Bruk gjerne et standardisert kommunikasjonsverktøy som f.eks ISBAR.
Når kan Legevakten kontaktes? Listen er ikke uttømmende.
- Akutt oppståtte skader/ulykker som bør vurderes av lege
- Akutt forverring i sykdomstilstand eller allmenntilstand som bør vurderes av lege
- Brå og uventet død
- I situasjoner hvor det er behov for å drøfte medisinske problemstillinger med lege, der hjelpen ikke kan vente
- Ved usikkerhet om hjelpen kan vente til neste hverdag kan legevakten kontaktes, og vil gi råd og veiledning.
- Ved behov for legetilsyn der det trengs ambulansetransport til Legevakten
- Syning ved dødsfall
Ved behov for akutt medisinsk hjelp ring 113.
Hva kan Legevakten ikke hjelpe med? Listen er ikke uttømmende
- Situasjoner hvor det er behov for å drøfte medisinske problemstillinger med lege, men der det kan vente til neste virkedag
- Pårørendesamtaler, der det ikke er nylig oppståtte medisinske problemstillinger der legen er involvert som skal tas opp.
- For praktisk hjelp ved behov for økt omsorgsnivå for brukere for eksempel korttids/institusjonsplass eller akutt sykehjemsplass.
- Reseptfornying av faste medisiner, signering av medikamentkurver unntatt medikamenter som startes av legen selv
- Rusmiddelprøver (unntatt prøver av ansatte , se egen rutine)
Hva gjør legevakten når man ringer?
Alle samtaler til legevakten besvares av sykepleier.
Vi bruker ikke NEWS men gjør vurderinger ved hjelp av bl.a vitale parametre.
Sykepleier vurderer hastegrad utifra beslutningsstøttesystemet Legevaktindeks og konfererer med lege etter behov.
Vurderes det at hjelpen kan vente, vil det kunne ta noe tid før legen ringer opp. Ved ønske om hjemme- eller institusjonsbesøk vil legen vil prioritere ut fra faglige kriterier. Så langt der er mulig, vil vi tilby dette.
Sykebesøk eller fremmøte på Legevakten?
Enkelte problemstillinger kan vanskelig avklares på sykebesøk, da vil man kunne be om at pasienten bringes til Legevakten.
Ved oppmøte på legevakten, vurderer ansatte ved kommunal pleie- og omsorgstjeneste om de kan følge pasienten. Dersom det vurderes behov for transport til legevakten er førstevalg taxi, deretter ambulanse. Ambulanse til transport der det ikke står om liv, bestilles av Legevakten etter avtale
I spesielle situasjoner kan den som følger pasienten til legevakten trenge assistanse fra politiet, da er det den som føler pasienten som selv kontakter politiet.
I spesielle situasjoner der det er behov for tvungen legeundersøkelse kontaktes kommuneoverlegen primært for å vurdere om slikt vedtak er hensiktsmessig. Sekundært kontaktes legevaktoverlege. Den som ser behovet for en slik undersøkelse har ansvar for at vedtak gjøres. Legevakt kan gjøre undersøkelsen når vedtaket foreligger, der det er behov for akutt helsehjelp og fastlege ikke er tilgjengelig.
Viktig ved sykebesøk
- Sykepleier bør være tilstede ved legebesøket, der sykepleier er på jobb. Gjelder f.eks. der pasienten mottar hjemmebaserte tjenester og på institusjon
- Pårørende skal være informert om at lege er tilkalt, så lenge pasienten samtykker
- Dersom legen skal i sykebesøk til boligen, og situasjonen er utrygg på grunn av utagerende pasient, kan lege be politiet om assistanse. Dette gjøres via AMK.
Kommunikasjon med tjenesten etter legebesøk
- Lege journalfører i Legevaktens journalsystem, og sender så PLO melding. Sykepleier må legge inn evt medikamentendringer i journalsystemet etter legens forordning.
- Legeerklæring ved dødsfall skrives elektronisk og sendes direkte til skifteretten fra Legevakten. Legen fyller ut enkel legeattest der dødsfall bekreftes som legges igjen der avdøde befinner seg.
Egenandel
- Hjemmeboende betaler egenandel for hjemmebesøk
- Frikort gjelder
KONTAKT VED KLAGER/TILBAKEMELDINGER
Alle klager/avvik i tjenesten skal av hensyn til de involverte presenteres skriftlig via kommunens avvikssystem.