Hensikt
Yte nødvendig helsehjelp til personer som opplever kriser, ulykker og ekstraordinære belastninger når ordinære ressurser ikke er tilstrekkelig
Ansvar
- Legevakta har ansvar for å ta imot henvendelser fra publikum ved behov for psykososial støtte. Legevakta skal når det er påkrevd varsle psykososialt kriseteam.
- Virksomheten «Livsmestring» har ansvar for at psykososialt kriseteam er etablert og bemannet med kompetent personell.
- Psykososialt kriseteam kan aktiveres av virksomhetsleder eller dennes stedfortreder, HS-direktør, kommuneoverlege eller legevakta.
- Barnevernvakta og andre aktuelle ressurser i Oppvekstsektoren, skal som hovedregel inngå i oppfølgingen når barn under 18 år er involvert.
Beskrivelse
- Legevakta er mottak for henvendelser fra publikum og andre om behov for psyokososial oppfølging ved ulykker og kriser. Så langt det er mulig, gir ordinære tjenester oppfølging når det er behov for det.
- I noen ulykker og kriser kan det være behov for at legevakta aktiverer psykososialt kriseteam når:
- hendelsen krever koordinering av ressurser,
- mange er berørt og trenger oppfølging samtidig,
- oppfølgingsbehovet er stort, eller
- det er behov for oppfølging raskt utenfor kontortid
Varsling av psykososialt kriseteam
- Ved varsling av psykososialt kriseteam, drøftes situasjonen og behovet for å kalle ut kriseteam mellom vaktkoordinerende sykepleier og lege før en ringer. Dersom legevakta vurderer at det er behov for psykososialt kriseteam, kontakter legevakta:
- Varslingstelefon for psykososialt kriseteam: 48150669 (nummeret skal ikke gis ut til noen).
- Varslingstelefonen er bemannet alle dager fra kl 08.00 til 23.00.
- Kriseteamet har en responstid på 2 timer.
- Barnevernsvakten er døgnbemannet og skal kontaktes ved hendelser
- der barn under 18 år er involvert og trenger oppfølging.
- Telefonnummer 116 111.
- Følgende inngår i varsling:
- Gi informasjon om situasjonen
- Hvem er involvert og ønsker oppfølging?
- Forklar hvem i andre instanser som er involvert. For eksempel skole, barnevern osv.
- Avklar videre kontakt mellom involverte og kriseteamet. Skriv ned hvem som tar kontakt, når, gi beskjed til de som ønsker oppfølging.
- Minst mulig av krisehåndteringen skal inn på legevakten
Eksempel på saker som følges opp av psykososialt kriseteam:
Saker til vurdering av psykososialt kriseteam
|
Saker som IKKE skal varsles til psykososialt kriseteam
|
Ekstraordinære psykososiale belastninger:
- Alvorlig og uventede hendelser, især de som rammer eller involverer barn og unge.
- Plutselig og brå død, selvpåført død eller død som kunne vært unngått, især blant barn og unge.
- Person/ grupper, som har vært eksponert for traumatiserende sanseinntrykk, ydmykelser, krenkelser eller opplevd å være truet på livet (drap, ulykker, gisseldrama, seksuelle overgrep )
- Savnede eller pårørende til savnede.
|
- Vurdering av selvmordsfare
- Alvorlig sykdom/diagnose
- Aktuell psykiatrisk sykdom
- Berusede personer
- Rusmisbruk
- Inneliggende pasienter på SSHF og dennes nærmeste familie følges opp av sykehuset.
|
Merknader
Se også tiltakskort for psykososialt kriseteam i beredskapsplanen for helse og mestring.
Se også «sjekkliste» til bruk som huskeliste for samtale og journalskriving