9.01 Mottak av telefonhenvendelser fra samarbeidskommunene Hægebostad, Åseral og Audnedal v. 1.1

Hensikt

Hensikten er å sikre at befolkningen skal kunne melde fra om behov for øyeblikkelig hjelp direkte til kvalifisert helsepersonell.

Lovgrunnlag

Lov om spesialisthelsetjeneste. Lov om kommunehelsetjeneste.
Lov om helsemessig og sosial beredskap. Lov om helsepersonell. 
Forskrift om krav til akuttmedisinske tjenester utenfor sykehus 

Ansvar

Systemansvar

Legevaktoverlegen ivaretar det medisinske systemansvar som inkluderer etablering av felles rutiner for kommunikasjon i tråd med regelverk og lokale avtaler.

Situasjonbestemt ansvar

Sykepleier har i den enkelte situasjon ansvar for:

  • vurdering, rådgivning og dokumentasjon ved tlf. henvendelser etter telefon-modul til gjeldende triagesystem 
  • å ta kontakt med legen ved usikkerhet om alvorlighetsgrad av sykdom

Beskrivelse

  • Kristiansand legevakt Eg er telefonsentral hele døgnet. 
  • Hægebostad, Audnedal og Åseral kommune har lege på vakt hele døgnet, hvilende vakt fra kl 23-08.
  • Sykepleier på Eg triagerer pasienten og ringer vakthavende lege i Hægebostad/Audnedal/Åseral (se egen liste) som igjen kontakter pasienten. Notat opprettes og lagres i telefonlogg. Ved røde kriterier rekvireres ambulanse etter vanlig prosedyre hele døgnet. Legen varsles da på radio av AMK og trenger ikke ringes i tillegg fra telefonsentral. Dersom lege befinner seg i et område med dårlig dekning og ikke svarer på oppkall bistår sykepleier på legevakt AMK med mobiltelefonnummer til vakthavende lege
  • På natt kl 23-08: Sykepleier/operatør triagerer pasient som vanlig og konfererer kjørelege Eg dersom gul triage.  Kjørelege tar i hvert tilfelle stilling til om det er behov for at sykepleier varsler lege i Indre Agder på natt eller om pasienten kan avvente til tross for gul hastegrad. 
  • Lege i Hægebostad/Audnedal/Åseral tar ikke grønne pasienter på natt. Disse må unntaksvis og i særskilte tilfeller komme til Kristiansand.