Hensikt
Sikre forskriftsmessig oppbevaring og utlevering av a og b preparater.
Definisjon
Virksomheten skal dokumentere alle mottak og uttak av legemidler i reseptgruppe A og B.
Dokumentasjonen skal oppbevares i 5 år.
Ansvar
Ledelse, lege og sykepleier ved legevakten.
Beskrivelse
OPPBEVARING:
- Det utføres daglig telling av a og b preparater.
- Beholdning på medisinrom og akuttskap kontrolleres og skjema for narkotikakontroll signeres av sykepleier. Beholdning i legesekk kontrolleres og skjema signeres av lege.
- Utfyllte skjema legges til ledelsen for arkivering.
- Ved feil føres elektronisk avvik dersom det ikke er åpenbar tellefeil.
- Oppfølging av avvik utføres av ledelsen.
- Stikkontroll utføres x 3 pr år av sykepleier med ansvar for medisinrom samt at innkjøp kontrolleres mot forbruk.
MOTTAK:
- Ved mottak av a og b preparater fra apotek føres det inn i narkotikaregnskapet med dato og klokkeslett og signeres av sykepleier.
UTTAK:
- Lege dokumenterer i pasientens journal hva som rekvireres og i hvilken form.
- Sykepleier fører gjeldende legemiddel på narkotikakontrollskjema med navn på rekvirerende lege, pasientens fødselsdato og initialer.
- Kontroll av preparat og signering på «Skjema for narkotikakontroll» utføres av to sykepleiere eller sykepleier og lege.
- Sykepleier dokumenterer gitt preparat i pasientens journal med klokkeslett og adm.form.
- Dersom pasient i etterkant likevel ikke skal ha utskrevet preparat må det skrives inn i regnskap som "ikke gitt".
- Dersom det forordnes f.eks en halv ampulle eller tablett.
- Skriv ut mengden som gis til pasienten
- Spar resterende dersom pasienten skal ha mer
- Åpnet ampulle/tablett skrives ut i og kastes når pasienten en ferdig behandlet. Husk dobbelsignatur!
- Preparat som gis ut fra legesekk eller akuttskap føres på narkotikakontrollskjema i henholdsvis legesekk eller akuttskap med pasientens initialer og fødselsdato. Fyll deretter på fra beholdning på medisinrom og merk på skjema «til legesekk» eller «til akuttskap.»