7.02 Sterilisering av instrumenter og utstyr v. 1.1

Hensikt

Sikre at steriliseringsprosessen gjennomføres riktig slik at instrumenter og utstyr oppfyller gjeldene hygienekrav.

Definisjon

Prosessen som gjennomføres etter vasking. 

Ansvar

Alle sykepleiere på legevakten

Beskrivelse

Autoklaverommet skal holdes så rent som mulig.

Etter brannforskriften må døren til autoklaverommet stå åpen under autoklavering.

Klargjøring av instrumenter og utstyr:

  • All pakking skjer på autoklaverommet.
  • Husk god håndhygiene før pakking begynner.
  • Sjekk at instrumentene er rene, tørre og hele.
  • Velg riktig posestørrelse – det skal være «luft» rundt instrumentet. Beregn 4-5 cm til åpning.
  • Vern spisser med tupfer e.l.
  • Forsegl posen i sveisemaskinen.
  • Klipp skrått i den ene enden slik at posen blir lettere å åpne.
  • Skriv på navn på instrument, dato, og signatur. Bruk spesialpenn!
  • Sutursett og sterile boller skal pakkes i 2 lag papir.

Plassering i autoklaven:

  • Lette ting øverst.
  • Sett godset opp-ned for å lette dampprosessen.

Etter autoklavering:

  • Sjekk i displayet at prosessen er ferdig.
  • Sjekk at indikatorfelt har skiftet farge.

Sjekk at emballasjen er uskadd.

Merknader

Legevakten har egen avtale med Sterilsentralen på SSK hvis autoklaven ikke kan brukes. Tannlegevakten har også autoklave.

Nye instrumenter må herdes: se perm for Steriliseringsrutiner.

Ukentlig test av autoklaven  - se egen rutine. 

Legevaktstasjon Vest: Utstyr rengjøres og pakkes etter retningslinjer og tas med til hovedlegevakt for autoklavering.