7.03 Rutiner ved blodsøl og annet biologisk materiale v. 1.1

Hensikt

Hindre smittespredning og holde et rent miljø i legevakten. 

Definisjon

Med rengjøring menes det helsepersonell utfører utenom renholders arbeid. Biologisk materiale defineres som urin, avføring, oppkast og andre kroppsvæsker.

Ansvar

Leger og sykepleiere ved legevakten. 

Beskrivelse

BRUK ALLTID HANSKER VED HÅNDTERING AV BIOLOGISK MATERIALE.

Inventar og gulv:

  • Vanligvis er flekkdesinfeksjon tilstrekkelig i tillegg til generell rengjøring.
  • Fjern umiddelbart restene med cellestoff eller papir.
  • Ved mye søl skal det brukes absorberende materiale, eks bleie.
  • Rengjør med såpe og vann.
  • På gulv er dette nok.
  • På benker og bord: Bruk «Virkon» La det virke 10 min.
  • v/ kjent blodsmitte, mycobakterier (TUB) og clostridium difficile:  Fjern det meste med cellestoff eller lignende.

Det tilsølte område påføres Perasafe – se bruksanvisning på veggkardex på skyllerom.

Instrumenter og utstyr forurenset av biologisk materiale

  • Utstyr som tåler varme settes rett i vaskedekontaminatoren.
  • Dersom opptatt maskin skylles utsyret og settes i kaldt vann i kummen på skyllerom.
  • Instrumenter som ikke tåler varme skal behandles med Perasafe jmf rutine på skyllerom.

Tøy:

  • Tøy tilsølt med blod legges i gule sekker, deretter i vanlig tøysekk.

Avfall:

  • Stikkende avfall i kanylebokser.
  • Små mengder avfall som har vært i kontakt med blod samles i poser og deretter i sekk for vanlig avfall.
  • Større mengder blodig avfall samles i gule sekker før de hives i vanlig søppelsekk.

Merknader

Se egen rutine for MRSA