1 Infeksjonskontrollprogrammet og ansvarsforhold v. 1.6

MÅL / HENSIKT

Infeksjonskontrollprogrammet skal bidra til å begrense forekomsten av infeksjoner i helsetjenesten. Gjennom infeksjonskontrollprogrammet skal kommunen forebygge smitte og redusere konsekvenser av smitte som oppstår gjennom et systematisk arbeid i det daglige ute i tjenestene.

GJELDER FOR

 

I Kristiansand kommune gjelder infeksjonskontrollprogrammet (IKP) for sykehjemmene i kommunen. 

 

Boliger og institusjoner kan gjerne bruke rutiner fra IKP om det er naturlig i driften, selv om de ikke rent juridisk er forpliktet til å følge disse i sin helhet. Mange av rutinene gjelder for kommunens helsetjenester generelt for at krav til forsvarlighet skal være oppfylt. 

 

Basale rutiner skal beskytte både helsepersonellet mot smitte og forebygge smitte til og mellom pasienter. 

DEFINISJONER

Et infeksjonskontrollprogram er en rutinesamling som omfatter alle nødvendige tiltak for å forebygge og motvirke infeksjoner i kommunens helsetjenester, og som beskriver håndtering og oppfølging ved utbrudd av slike infeksjoner.

Infeksjonskontrollprogrammet skal inneholde de rutiner og retningslinjer som er angitt i Forskrift om smittevern i helsetjenesten, samt beskrive aktuelle infeksjonsforebyggende og infeksjonsbegrensende tiltak.

ANSVAR

Kommunens ledelse har overordnet ansvar for at infeksjonskontrollprogrammet finnes og er oppdatert.

Enhetsledere og avdelingsledere har ansvar for at tjenestene drives i henhold til innholdet i infeksjonskontrollprogrammet.

Smittevernlegen har et faglig ansvar for at tjenesten drives etter kravene i smittevernloven, herunder at innholdet i infeksjonskontrollprogrammet er utfyllende, relevant og i tråd med god praksis. 

BESKRIVELSE

Smittsomme sykdommer i helsetjenesten er en utfordring i hele verden.  Beboere på sykehjem og helseinstitusjoner er mer utsatt for smitte. Dette skyldes blant annet at brukere av helsetjenester ofte har dårlig allmenntilstand, og de kan ha svekket motstandsevne mot sykdommer som friske personer ikke blir syke av. Brukere av helsetjenester er også mer utsatt for noen typer infeksjoner enn innbyggere ellers. Smitte skjer lett fordi man oppholder seg tett på andre med infeksjoner, og fordi utstyr og personell transporterer mikrober mellom beboerne. 

 

Eksempler på slik smitte er omgangssyke og influensa. Urinveis- og sårinfeksjoner er også vanlige infeksjoner på helseinstitusjoner. Slike infeksjoner kalles for helsetjenesteassosierte infeksjoner (HAI).

Aktører

Smittevernlegen bistår med 

  • - smittevernfaglig godkjenning av infeksjonskontrollprogrammet 

  • - rådgivning, og eventuelt pålegg for å ivareta krav i lov om smittevern 

  • - bistand og veiledning i enkeltsaker, ved utbrudd og smittesporing 

  • - overordnet oversikt over prevalensregistreringer 

  •  

Hygienesykepleier/smittevernrådgiver bistår med 

  • - revisjon og oppdatering av infeksjonskontrollprogrammet 

  • - samarbeid med kommunens nettverk av smittevernkontakter i sykehjem og ØHD 

  • - bistå smittevernlegen i enkeltsaker og ved utbrudd i sykehjem og ØHD 

  • - faglig utvikling av e-læringskurs og undervisningsmateriell innen hygiene og smittevern 

  •  

Alle sykehjemmene har egen smittevernkontakt som blant annet 

  • - bistår med veiledning og undervisning av personell 

  • - er institusjonens kontaktledd med kommunens smittevernpersonell/smittevernlege 

  • - har oversikt over brukere med spesielle infeksjoner i sin enhet 

  • - bistår med å utarbeide aktuelle rutiner på sin arbeidsplass 

  • - bistår med prevalensregistrering 

  • - bistår leder i gjennomføring av årlig gjennomgang av kritiske punkter for infeksjonsforebygging på omsorgssenter/institusjoner 

 

Sykehjemslegene har medisinskfaglig ansvar for beboere og pasienter. Gjennom smittevernloven er de også pålagt visse oppgaver som plikt til å undersøke, utføre smittesporing og melde smittsomme sykdommer (MSIS).  Smittevernoverlegen kontaktes ved smittesporing. 

 

Viktige samarbeidspartnere 

  • - Smittevernvakta for helsetjenesten ved Folkehelseinstituttet (FHI).   

  • - Kommunens vaksinasjonskontor: Bistår institusjonene med vaksiner, rådgivning ved vaksinasjon og vaksinering av ansatte. I tillegg har de tuberkulosekoordinator som bistår med smitteoppsporing og testing av tuberkulose. 

  • - Smittevernenheten ved Sørlandet sykehus: Helsepersonell har en gjensidig veiledningsplikt som omfatter råd, veiledning og opplysninger om helsemessige forhold som er påkrevet for at man skal kunne løse sine oppgaver etter lov og forskrift, jmf; § 6-3 og § 5-11 se henvisning. 

  • - Statlige etater som Fylkeslegen, Statsforvalter, Arbeidstilsynet og Mattilsynet. 

 

Oppdatering og revisjon av infeksjonskontrollprogrammet

  • Oppdatering og revisjon av infeksjonskontrollprogrammet gjennomføres i henhold til prosedyrene i kvalitetssystemet og i henhold til gjeldende lover, forskrifter og gjeldende krav.
  • Revisjon av rutiner bør ta utgangspunkt i funn i kritiske punkter eller i ny fagkunnskap.
  • Dokumentstyring følger de krav som stilles i Kvalitetssystemet i Helse og sosial.
  • Internrevisjon: Smittevernlege, HS-direktør eller annen med nødvendig myndighet kan beslutte at det skal gjennomføres internrevisjon av forhold som berører infeksjonskontroll i tjenestene. Som hovedregel vil dette følge rutinene som gjelder generelt for kvalitetsstyring i Helse og sosialsektoren og for Kristiansand kommune.

Avvik

 

HENVISNINGER

  1. Smittevernloven
  2. Forskrift av 17. juni 2005 nr 610 om Smittevern i helsetjenesten
  3. Rettleiar til Forskrift om smittevern i helsetenesta:  Smittevern 15, 2006
  4. Kommunens smittevernplan