CMP - Periodisk alarmkontroll v. 2.3

Hensikt                              

Sørge for at alle teknikere sjekke CMP på samme måte

Gjelder for

Koordinator, samt teknkerne. Endringer siden forrige versjon er gule.

Instruksbeskrivelse

 

RS (Responssenteret) får i dag mail umiddelbart på tekniske feil på alarmer i gruppen "Kritiske Alarmer". De får mail om følgende feil:

Ingen kontakt med portalen Strømavbrudd og akkumulator er lav Sender er utenfor område Mislykket brukeranrop (meldes på alle alarmer i kommuen)

Daglige rutiner:

Følgende Driftsstatuser blir kontrollert av Elcom Sør i helger og på bevegelige helligdager:

(De skal ikke bry seg om alarmer i gruppen "Kritiske Alarmer").

Status:

Beskrivelse:

Håndtering:

Ingen kontakt med portalen

Alarmen har ikke kontakt med CMP, enten fordi den er avslått, eller fordi det er problemer med dekningen i området. Så lenge vi ikke får beskjed om redusert dekning fra Telenor, må vi anta den er avslått.

  • Kontakt bruker eller Tjenesten for å sjekke at alarmen er koplet til strøm og påslått.

Strømavbrudd og akkumulator lav

Alarmen har mistet strømtilførsel, og batteriet er snart tomt. Batteri varer normalt 2-3 døgn.

  • Kontakt bruker eller Tjenesten for å kople alarmen til strøm igjen.

 

Følgende statuser (i tillegg til de over) blir håndtert av Teknisk på dagtid:

Status:

Beskrivelse:

Håndtering:

Akkumulator lav

Dårlig batterikapasitet

  • Sjekk alarmloggen for å se om alarmen har opplevd nylig strømbrudd, og derfor er lav. Dersom dette ikke er tilfelle, er batteriet defekt. Bytt batteri.

Sender er utenfor område

En sensor har ikke lengre kontakt med alarmen. Normalt har bruker reist av sted med smykke på seg. Etter ca 72 timer slutter smykket å forsøke å opprette forbindelse med alarmen. Kan også være avslått INKA ol.

  • Kontakt bruker enten på sms eller ring, ev kontakt Tjenesten for å resette statusen.

Batteri i tilbehør lavt

En eller flere sensorer har dårlig batteri.

  • Gå inn på selve alarmen, velg Tilbehør, og sjekke hvilket tilbehør det gjelder. Bytt batteri så fort det er praktisk mulig.
Mislykket Brukeranrop  
  • Sjekk Proalert alarmlogg for å se om Tjenesten har fått beskjed, følg dem opp manuelt dersom det tar for lang tid før de responderer.
     
Alle enheter med kommentar, men som har normal status uten feil: Det er viktig å fjerne kommentarer som ikke er gyldige lengre, ellers vil vi ikke oppdage noe feilstatuser... Fjern kommentarer som ikke lengre er gyldige, endre kommentar ved behov (forlenget KORT-opphold osv), ev purr på Tjenesten ved behov.

 

  • Når man har sjekket ut en alarm, kommenteres dette i info-feltet på alarmen. Dersom alarmen er slått av grunnet MORS eller LANGTIDSPLASS, endrer man Installasjons-feltet til "Venter på installasjon", for å få ryddet den bort fra hovedoversikten. Dersom alarmen ligger i gruppen "Kritiske Alarmer", flyttes den ut derfra, slik at den kan hentes inn uten å gi varsel til RS.

 

 

Ukentlige rutiner:

Alle feil-statuser i gruppen "Kritiske Alarmer"

Her skal tjenesten ha fått beskjed om å kontrollere feilstatuser fotløpende. Ser vi noen som henger igjen, sjekker vi i Profil om det er en årsak til dette (institusjon/bortreist ol.

Kommenter i CMP om det er årsak til at feilen ikke er rettet. hvis ikke, annuler feilmeldingen i CMP og purr ut tjenesten. De vil da ila få timer få nok en telefon fra RS hvis de ikke har rykket ut på feilen.